| کد مطلب: ۱۰۱۵۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

ستاد انتخاباتی نمایندگان برای کاندیدای خاص!

آرمان ملی: نمایندگان برای برخی کاندیداها ستاد انتخاباتی راه‌اندازی کرده‌اند. با توجه به سابقه سیاسی و گرایشات‌شان می‌توان این ستادها را منتسب به حمایت از رئیسی و جلیلی دانست‌. مجلس یازدهم قابل‌مقایسه با مجلس قبلی نیست؛ چرا که اصولگرایان در میدان خالی از رقیب توانستند به بهارستان برسند. همین حضور ساده سبب شد نمایندگان در برخی مواقع فراموش کنند از قامت فعال سیاسی اصولگرا خارج شده و نماینده مردم باشند؛ مانند روزی که220 نماینده پیش از آغاز ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از او برای نامزدی و حضور در صحنه انتخابات دعوت کردند و ستاد هم‌اندیشی در حمایت از وی را هم زمانی که فعالیت‌های انتخاباتی آغاز نشده بود، راه‌اندازی کردند. در حال حاضر هم دو نفر از بهارستانی‌نشینان یعنی امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی در قالب کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی را در مناظرات یاری می‌کنند!
مجلس نماینده دولت می‌شود؟
اگرچه این حق هر نماینده‌ای است که به عنوان یک شهروند عادی، از کاندیدایی که به نظرش شایستگی جایگاه ریاست‌جمهوری را دارد، حمایت کند اما این شکل از حمایت‌های دست‌جمعی بهارستان‌نشینان از ابراهیم رئیسی، عواقبی به دنبال دارد؛ از جمله آنکه در وهله اول شأن نمایندگی را تنزل می‌دهد و مخدوش می‌کند. همچنین با فرض پیروزی کاندیدای مذکور در انتخابات، بعد نظارتی مجلس بر قوه مجریه تضعیف می‌‌شود؛ به نحوی که نمایندگان به حامی رئیس‌جمهور بدل می‌شوند و اگر کاندیدای مورد نظر آن‌ها فردای انتخابات نتواند مطالبات مردم و نمایندگان را برآورد کند، مهر سیاه این حمایت‌های افراطی بر پیشانی مجلس یازدهم تا ابد باقی می‌ماند. همچنین بنا بر عقیده برخی از نمایندگان منتقد، این کنش باعث انشقاق بین نمایندگان و طیف‌های مختلف اصولگرا می‌شود و فضای سیاسی کشور را دچار آشفتگی می‌کند.
حمایت و هجمه به احمدی‌نژاد فراموش نشود
چندان که نتیجه این نوع از حمایت‌های افراطی را در مجلس هفتم به خاطر داریم؛ مجلسی که همانند مجلس یازدهم با مشارکت حداقلی مردم بر سرکار آمد. رئیس مجلس هفتم دست در دست محمود احمدی‌نژاد در مجلس می‌چرخید و هر دو به خبرنگاران لبخند می‌زدند؛ کاندیدایی که در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نهم در «سوم تیر 84»، موفق به ورود به پاستور شده بود در مقابل اصحاب رسانه به صراحت گفت: «به‌عنوان یارکمکی به دوستانم در مجلس اضافه شده‌ام.» بخشی از نمایندگان آن مجلس تلاش خود را معطوف به حمایت از احمدی‌نژاد کردند تا پیروز انتخابات شود؛ اما زمان زیادی نگذشت که همین نمایندگان مخالف سرسخت احمدی‌نژاد شدند چرا که آنچه مرد نارمک‌نشین کرد با تصورات نمایندگان همخوانی نداشت و حتی برخی بهارستان‌نشینان در عملکردهای نادرست پاستورنشینان به عنوان متهم نشان داده شدند. اکنون باز هم مجلس یازدهم همان رویه مجلس هفتم را تکرار می‌کند و به حمایت بدون پشتوانه از یک کاندیدا می‌پردازد.
راه‌اندازی ستاد انتخاباتی از سوی نمایندگان
دیروز حجت‌الاسلام مهدی شیخ نماینده تهران در مجلس دهم در خصوص راه‌اندازی ستاد حمایت از کاندیداها توسط برخی نمایندگان مجلس به برنا گفت: مجلس یک هویت و ریاست‌جمهوری هم یک هویتی دیگر دارد، در اینکه این دو با هم تعامل دارند و تعامل‌شان اجتناب ناپذیر است، شکی نیست. این تعامل در این زمینه‌هاست که مثلا مجلس و دولت مکمل یکدیگر در کار هستند. او گفته است: «بودجه دولت را مجلس تصویب می‌کند، مجلس نظارت و تایید صلاحیت وزرا را انجام می‌دهد و مکمل یکدیگر هستند. بنابراین اینکه نمایندگان دغدغه قوه اجرایی را داشته باشند طبیعی است و با آن درگیر هستند ولی بستگی به عملکرد و حواشی دارد و این کار نیاز به ظرافت دارد. اینکه مثلا اگر من نماینده مجلس از یک کاندیدا خاصی حمایت می‌کنم این حمایت نباید افراطی باشد. کما اینکه ما در طول تاریخ انقلاب دیدیم که رئیس‌جمهوری آمده بود که نمایندگان به شدت شیفته او بودند، بعد همان رئیس‌جمهور نماینده را هیچ عددی حساب نکرد.» حجت‌الاسلام شیخ بیان کرده است: «این حمایت نباید طوری باشد که عزت مجلس پایین آورده شود. یکی از مواردی که باید در حمایت نمایندگان از رئیس‌جمهور رعایت شود این است که فاصله طبیعی حفظ شود. طوری نباشد که طرف را آنقدر بالا ببرند و بزرگ کنند که بعد خودشان از سایه او بترسند و نتوانند اقدامی علیه او کنند. مثلا در حوزه‌های انتخابی خود بیاییم و از همه نفوذ و قدرت استفاده کنیم برای اینکه یک طرف تبلیغات به نفع کاندیدا مورد نظرمان باشد، این مساله می‌تواند آسیب‌زا باشد که این آسیب هم برای نماینده و هم برای آن منطقه و کشور است. حب در انسان‌ها تاثیرگذار است. اینکه ما از نماینده‌ای افراطی حمایت کنیم یعنی فراتر از آنچه که مصلحت هست و قانون به ما اجازه می‌دهد که این امر درست نیست.» این نماینده مجلس دهم در پایان تاکید کرده است: «نمایندگان همه یک‌جنبه سیاسی دارند و نمی‌شود این جنبه را از آن‌ها گرفت. حق آنهاست و قانون منعی برای آن‌ها ایجاد نکرده است اما در حوزه نمایندگی باید تقوی را رعایت کنند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار