| کد مطلب: ۱۰۱۵۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد

حذف آخرین لاریجانی!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: جایگاه محکمی نزد اصولگرایان میانه‌رو دارد و حتی جناح اصلاح‌طلب راضی شد در صورت ردصلاحیت کاندیداهایش با هدف پرشور شدن انتخابات از او حمایت کند، چرا که علی لاریجانی را اصولگرای میانه‌رویی می‌دانستند که مشی اخلاق و تجارب ریاست 12 ساله‌اش در مجلس به بهبود شرایط کشور کمک خواهد کرد اما جریانی خواهان بازگشت او به کرسی قدرت نبود و حتی سخنان مقام معظم رهبری تاثیری در رای شورای نگهبان نداشت. نمی‌خواهند علی لاریجانی باشد و رد صلاحیت او حذف آخرین چهره راست سنتی از قدرت بود.
مرغ یک پا دارد
کمتر شخص و گروهی تصور ردصلاحیت علی لاریجانی را داشت؛ چرا که سال‌ها معتمد نظام بوده و ۸ خرداد ۹۹، از سوی رهبر انقلاب اسلامی به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده؛ بنابراین ردصلاحیت شخصی در چنین جایگاهی قابل‌پذیرش نبود. 14 خرداد مقام معظم رهبری در خصوص ردصلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان گفتند: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشد، جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسائل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌های خلاف‌واقع بود.» بسیاری پیش‌بینی کردند این فرمایشات رهبری سبب تغییر در تصمیم شورای نگهبان می‌شود و علی لاریجانی به جمع کاندیداهای انتخابات 1400 افزوده خواهد شد اما چند ساعت بعد این شورا اعلام کرد که «برخی گزارش‌های نادرست» در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است. این تصمیم شورای نگهبان شوک بزرگی به آنانی بود که درانتظار تایید‌صلاحیت علی لاریجانی بودند و خود این مساله بر ابهامات افزود. حجت‌الاسلام مصطفی‌پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در نامه‌ای بر لزوم حفظ ‌جایگاه شورای نگهبان تاکید کرد و یادآور شد: «آنچه در فراز دردمندانه کلام آخر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بیان شد، غم نهفته سالیان بود که در جریان رد و تأیید صلاحیت‌ها و حواشی و شایعات قبل و بعد آن، به بسیاری ظلم شده است؛ بررسی‌هایی که بر اساس گزارش‌های نادرست، ناقص و بعضاً یک‌طرفه و بدون امکان دفاعِ صاحبان حق، به سرنوشت‌هایی تلخ و قصه‌هایی پرغصه انجامید. متأسفانه جریان بررسی صلاحیت‌ها و حواشی آن، بیش از هر مجموعه و فرد، ساحت شورای نگهبان را مخدوش ساخته است؛ در حالی که به حفظ حریم آن جایگاه سخت نیازمندیم.» لاریجانی هم در نامه‌ای از مقام معظم رهبری تشکر کرد. در نهایت آخرین لاریجانی هم از عرصه مدیریت خارج شد.
تلاش برای حذف لاریجانی‌ها
اما چه جریانی خواهان حذف لاریجانی‌ها از قدرت است؟ نمی‌توان در جایگاه قضاوت به درستی یا نادرستی حذف لاریجانی‌ها از قدرت پرداخت؛ چرا که ابعاد تمام آنچه موجب حدف لاریجانی‌ها شده، مشخص نیست. صادق و علی لاریجانی معروف‌ترین پسران مرحوم میرزا هاشم آملی هستند و هر کدام ریاست یک قوه را بر عهده داشتند. محمدجواد، فاضل و باقر هم دارای مسئولیت‌هایی بودند اما آن اندازه تاثیرگذار نبود که مانند دو برادر دیگر معروف و مورد توجه باشند.
صادق چگونه کمرنگ شد
16 اسفند 97 بود که آیت‌ا... رئیسی بر کرسی ریاست قوه قضائیه تکیه زد و صادق آملی‌لاریجانی با ریاست این قوه خداحافظی کرد. زمان زیادی نگذشته بود که طبری معاون اجرایی قوه قضائیه بازداشت شد. ایرنا نوشت: «‌این برکناری طبری را خانه‌نشین نکرد؛ بلکه او همراه با رئیس سابق خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت». شاید از نخستین کسانی که پس از تغییر در ریاست قوه قضائیه از طبری و فسادهای منتسب به او صحبت کرد، علیرضا زاکانی بود که طبری را مایه بدنامی و بیچاره‌کننده 2 رئیس قوه نامیده‌ بود. دفتر صادق آملی‌لاریجانی در بیانیه‌ای خطاب به زاکانی نوشت: «‌از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرائی حوزه ریاست قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود.» مرداد ۹۸ جدال لفظی با آیت‌ا... محمد یزدی رئیس اسبق قوه قضائیه داشت. یکی از رسانه‌ها اظهاراتی را به نقل از آیت‌ا... محمد یزدی منتشر کرد؛ سخنانی که در آن یزدی به تندی به آملی‌لاریجانی تاخته بود. یزدی در بخشی از سخنان خود خطاب به آملی‌لاریجانی با اشاره به نامه منتسب به وی که ادعا شده بود در آن «تهدید کرده به نجف هجرت خواهد کرد»، گفته بود: «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید به نجف می‌روم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به هم می‌خورد؟ شما در قم بودن‌تان هم خیلی مؤثر نبود، چه رسد که به نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده، دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید!؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؟ از کجا آوردی ساختی؟» عصر همان روز، آملی‌لاریجانی در نامه‌ای سرگشاده به یزدی پاسخ داد‌: «با لحنی بی‌ادبانه گفته‌اید «‌آیا ارث پدرت بود»، می‌گویم نخیر ارث پدرم نبود! مگر این همه مدارس دیگر در قم و سطح کشور ساخته می‌شود ارث پدرشان است؟ مگر همین ساختمان‌هایی که حضرتعالی از آنها استفاده می‌کنید، از ارث پدرتان ساخته شده است؟ آخر این چه فهمی است و چه استدلالی؟! گفته‌اید «به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساخته‌اند». آخر چرا خلاف می‌گویید؟» میزان انتقاد سبب سکوت صادق لاریجانی شد و او در جایگاه عضو شورای نگهبان ماند تا اینکه علی یعنی برادرش ردصلاحیت شد و صادق بار دیگر به عرصه آمد. این بار شورای نگهبان را خطاب قرار داد و در رشته‌توئیتی، تصمیم شورای نگهبان را ناشی از «گزارش‌های خلاف» و «دخالت‌های دستگاه‌های امنیتی» عنوان و تاکید کرد که هرگز تا این حد تصمیمات شورای نگهبان را «غیرقابل‌دفاع» نیافته است.
علی و جواد و فاضل و باقر چه شدند
پس از صادق نوبت علی شد. او اگر چه اصولگراست اما رفتار و منشش در ریاست مجلس نشان داد اهل مماشات نیست و همین موضوع سبب شد در انتخابات مجلس دهم در لیست امید قرار بگیرد چون اختلافات اصولگرایان دلواپس با او پررنگ شده بود. لاریجانی هیچ‌گاه هجمه و انتقاد ناجوانمردانه و غیرمستدل به اصلاح‌طلبان را نپذیرفت و سعی کرد جایگاه خود را به عنوان نیروی میانه‌رو حفظ کند. همین رویه سبب فشار تندروها شد و لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام نکرد که مشاور رهبری شد. میانه‌روها و بخشی از اصلاح‌طلبان آماده حمایت از لاریجانی درانتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بودند که ردصلاحیت او شوک بزرگی را به جامعه وارد کرد و آخرین لاریجانی هم حدف شد. محمدجواد لاریجانی بی‌حاشیه‌ترین برادر بود که در هشتم دی ۹۸، با حکم سید‌ابراهیم رئیسی، محمد‌جواد لاریجانی جای خود را در معاونت بین‌الملل و دبیری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به علی باقری‌کنی معاون وقت سعید جلیلی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی و یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد داد. فاضل لاریجانی هم مانند برادرانش اسیر سیاست شد. 15 بهمن 91 احمدی‌نژاد در مجلس با پخش فیلمی مدعی شد که «فاضل لاریجانی در این فیلم از مرتضوی می‌خواهد که سفارش او را نزد فرد متنفذی که فعالیت‌های اقتصادی کلان دارد بکند و برای شروع کار ویلایی برای او تهیه شود. از طرفی فاضل لاریجانی از نفوذ خود بین برادرانش که روسای قوای مقننه و قضائیه هستند سخن می‌گوید و اقداماتی که در رفع مشکلات برخی افراد با استفاده از نفوذش انجام داده تعریف می‌کند تا مرتضوی قانع شود و ارتباط او را با فرد مورد نظر برقرار کند.» باقر برخلاف برادران بزرگ‌تر، نه به سیاست ورود چندانی داشته و نه حاشیه خاصی به وجود آورده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار