| کد مطلب: ۱۰۱۵۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

گرماي هوا ، بحران آب را فزاينده كرد

آرمان ملی- رها معیری: «بحران بی‌آبی»، «گرمای هوا» و «کرونا» استان‌های جنوبی کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است. زمانی این بحران جدی‌تر از می‌شود که براساس آمارهای شرکت مهندسی آب و فاضلاب ۲۱۰شهر با مشکل تأمین آب مواجه‌ هستند که از ایــن میان ۱۰۰ شهر از نظر وضع تأمین آب شرب در شرایط قرمز قرار دارند. مثلا استانی مانند بوشهر که در روزهای اخیر دمای بیش از 40 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند، با قطعی مکرر سه هفته‌ای آب مواجه شده و بسیاری از مردم در تشنگی به‌سر می‌برند. از نیمه اردیبهشت تا اواسط خرداد، بارها پیش آمد که بوشهری‌ها برای سه روز متوالی آب نداشته باشند و بسیاری از مردم این استان در شبکه‌های اجتماعی به کمبود و قطعی مکرر آب که از اواسط بهمن آغاز شده، معترض بوده‌اند. در همین حال عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل آبفا بوشهر معتقد است که «مساله کم آبی این استان آن‌قدرها هم که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود، حاد نیست و میزان تولید آب شیرین در این استان بیشتر از نیاز مردم آن است.» این گفته حمزه پور در شرایطی مطرح می‌شود که در برخی شهرستان‌های استان بوشهر، آب هر سه یا چهار روز یک بار، آن هم صرفا به مدت هشت ساعت وصل می‌شد.
زندگی مردم سخت پیش می‌رود
در این میــان اسمــاعیل حسامی مقدم فعال رســانه‌ای استان بوشهر به رکنا گفته است: «80 درصد آب مورد نیاز بوشهر از خارج این استان یعنی سد نرگسی کازرون و سد کوثر گچساران تامین می‌شود و با توجه به این که شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر زیر نظر شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس قرار دارد، در سال‌هایی که استان فارس و سایر استان‌های زیر نظر این شرکت، خودشان دچار کم آبی باشند، طبیعتا سهم آب استان بوشهر نیز کمتر می شود.» با این حال سازمان هواشناسی‌، میزان بارندگی بوشهر در سال آبی جاری، 45 درصد کمتر از سطح نرمال برآورد کرده و همین مساله به کم آبی امسال استان بوشهر دامن زده و ده‌ها هــزار نفــر را با چــالش جــدی مــواجه کــرده اســت. اما عبدالحمید حمزه پور که البته حدود یک سال است به این سمت منصوب شده، انتقادات فعالان اجتماعی بوشهر در این زمینه را رد کرد و گفت: «این صحبت‌ها که مشکل آب بوشهر در سال جاری تشدید شده، دروغ است و ما در همین یک سال اخیر، طرح‌های زیادی را برای رفع مشکل آب استان بوشهر اجرایی کرده‌ایم، مثلا طرح شیرین سازی 100 هزار متر مکعب آب را اجرایی کرده‌ایم و 15 هزار متر مکعب از این مقدار را وارد مدار کرده‌ایم.» اما وقتی صحبت‌های مسئــولان شرکت مهندسی آب و فاضلاب را مرور می‌کنیم، آن زمان گفته‌های این مسئول استانی، چندان به واقعیت نزدیک است. طبق برآورد این شرکت در تابستان1400 بیش از 250 شهر در کشور میزان تولید و مصرف آب برابر دارند و مستعد بروز مشکلاتی در تأمین آب هستند اما در این بین بیش از ۱۰۰شهر نیز بیش از ۲۰درصد کمبود آب نسبت به میزان مصرف دارند و با تداوم افزایش دما که در پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نیز به آن اشاره می‌شود، احتمال افزایش تعداد این شهرها وجود دارد.
مرگ دو نفر به دلیل گرما
اما گرما و کم آبی فقط مختص استان بوشهر نیست و روز گذشته فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «جسد پدر ۲۸ ساله و فرزند هفت ساله‌اش در بیابان‌های گرم جازموریان در نزدیکی روستای دمیتان از بخش جلگه چاه هاشم این شهرستان که بر اثر گرما جان خودشان را از دست داده بودند کشف شد. مجتبی شجاعی همچنین خاطر نشان کرد: «طبق بررسی نخست و شواهد پیداست که این ۲نفر بیش از ۴۸ ساعت قبل بر اثر مفقود شدن و متعاقب آن گرما و تشنگی در بیابان جازموریان فوت کرده‌اند.» این درحالی است که هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلاک کرده دلگان با بیشینه دمای ۵۰.۳ درجه سلسیوس گرمترین شهر کشور بوده و بالاترین دمای این شهر در چند سال اخیر را ثبت کرد.
چشم مردم به آسمان است
حوزه آب در سال1400 در حالی با کاهش 52درصدی بارندگی، کمبود 40درصدی ذخیره آب در سدهای تأمین‌کننده آب شرب و روشن شدن زنگ خطر تنش آبی در 250 شهر کشور روبه‌روست که همزمان ظرفیت غیرفعالی برای استفاده از منابع آبی باقی نمانده و گاه تا 80درصد منابع آبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در این میان عادل سپهر، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفته است: «طی 50 سال اخیر شرایط بارش بی‌سابقه است، در فروردین 1400 میزان بارش‌ها مشابه تابستان‌ در سال‌های قبل بوده اما در 50 سال اخیر سابقه کاهش نزولات بارشی به این حد نبوده است. البته نابسامانی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز به دنبال دارد. در دنیا به این مقوله تحت عنوان مرگ اکوسیستم اشاره می‌شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار