| کد مطلب: ۱۰۱۵۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد

ببینید تهدید و توهین هم می‌کنیم!

آرمان ملـی- مطهره شفیعـی: حتــی صــبر نمی‌کنند انتخابات برگزار شود و بعد از آن تهدید کنند. از طرف دیگر مشخص است که در این انتخابات رقیب جدی ندارند و رئیسی می‌تواند با کسب آرای دلواپسان و اصولگرایان به پاستور برسد، پس این تهدید کردن‌ها چه معنایی دارد؟
ما تهدید به زندان می‌کنیم
این روزها تهدید در صدر برنامه‌ریزی دلواپسان مدعی اصولگرایان قرار دارد. چنانکه روز گذشته رائفی‌پور چهره تندروی جریان اصولگرایی به تهدید حسام‌الدین آشنا پرداخت. ماجرا چنین بود که سید‌امیر‌حسین قاضی‌زاده در توئیتی عکسی از خود به همراه علی‌اکبر رائفی منتشر کرد و نوشت: «نشستی صمیمی با آقای رائفی‌پورA_raefipur @در موسسه مصاف داشتم. ماحصل اقدامات ارزشمند این مجموعه می‌تواند برای اداره کشور مفید و موثر باشد. از اینکه جوانان می‌توانند کارهای بزرگی را بدون‌دریافت بودجه از بیت‌المال انجام دهند، امیدبخش است.» پس از آن بود که حسام‌الدین آشنا به دیدار این کاندیدای انتخابات با رائفی‌پور واکنش نشان داد و نوشت: «دورنمایی از آینده نزدیک». این توئیت آشنا واکنش تند رائفی‌پور را به همراه داشت. او نیز با انتشار عکسی از درب بازداشتگاه اوین خطاب به آشنا نوشت: «‌… از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است!…» البته چالش رائفی‌پور با دولتمردان به ویژه حسام‌الدین آشنا طولانی است و همین موضوع سبب شد آشنا در اواخر فروردین سال جاری در توئیتی از رائفی‌پور دعوت به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری کند. در توئیت آشنا آمده است: «‌پیشنهاد می‌کنم آقایان ‎حسن عباسی و ‎علی‌اکبر رائفی‌پور - در کنار دیگر عزیزان - نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کنند. این پیشنهاد ناشی از ادعای جامعیت، ابراز‌نظرات انتقادی نسبت به همه جناح‌های دیگر، ارائه دیدگاه‌های رادیکال، توان سازماندهی و طرفداران پرهیجان ایشان است.» مشخص است که رائفی‌پور این اقدام را انجام نمی‌داد چرا‌که به خوبی از سبد رای پایین خودش که منحصر به تعدادی جوان‌ انقلابی‌نما و بخشی از اعضای جبهه پایداری است، اطلاع دارد. حتی در سال 98 هم حاضر به کاندیداتوری برای انتخابات مجلس نشد و در یک مراسم چنین عنوان کرد: «‌من در انتخابات شرکت نمی‌کنم اما به مردم خواهیم گفت به چه معیارهایی در انتخابات رای بدهند. کسانی باید از صندوق انتخابات بیرون آیند که قوانین و قواعد عدالت‌محوری و برابری را به تصویب برسانند. در این کشور نباید طوری پیش برویم که چهل نفر اول کنکور امسال در مدارسی غیر از مدارس عادی و مردمی درس بخوانند.»
ما هم لت و پار می‌کنیم
به غیر از رائفی‌پور، دلواپس دیگری به نام سعید قاسمی هم هست که این روزها پس از یک دوره طولانی ناپدید بودن، به میدان آمده و مانند همیشه دستور کار خود را تهدید قرار داده است. او سال‌هاست که دشمنی خود را با خانواده است آیت‌ا...هاشمی علنی کرده و این اقدام را افتخار و برگ برنده می‌داند. کافی است نام سعید قاسمی را در جست‌وجوگرهای اینترنتی وارد کنید تا میزان هجمه او به خانواده آیت‌ا... هاشمی مشخص شود؛ مانند روزی که سعید قاسمی در کلیپی جدید ادعا کرده است که تابوت هاشمی‌رفسنجانی در زمان تشییع خالی بوده است. فواد صادقی مشاور اسبق آیت‌ا... هاشمی و از نزدیکان او با تکذیب این ادعا آن را واکنشی برای تحت‌الشعاع قرار دادن موضوعی دیگر می‌داند. او از شنیده‌هایش راجع به پرونده‌ای می‌گوید که در آن قاسمی مسئول پول‌های گمشده‌ای است که از محل بودجه برای آنچه «مقابله با فتنه» و «جنگ نرم» خوانده می‌شود. «در فیلمی از که سعید قاسمی منتشر شده است، او در یک سخنرانی اظهارات تندی را درباره محمدجواد ظریف، عفت مرعشی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی مطرح کرده است. سردار قاسمی در این فیلم می‌گوید: اگر به کف خیابان بیاید، خودم به کف خیابان می‌آیم. من را می‌شناسید.» کنایه قاسمی به سال 88 است که همسر آیت‌ا... هاشمی عنوان کرده بود اگر در انتخابات تقلب شده به خیابان بیایید. در جملات عفت مرعشی نشانی از فراخوان برای برهم ریختن نظم و اغتشاش نبود؛ اما آنچه به نقل از سعید قاسمی منتشر شده، تهدید واضح آنانی است که برای اعتراض به خیابان می‌آیند.
ما اومدیم دوباره!
چرا تهدید به زندان و برخورد خیابانی با معترضان؟ برای پاسخ به این سوال چند گمانه را می‌توان مطرح کرد. نخست اینکه اصولگرایان و به ویژه حامیان رئیسی می‌دانند پیروزی در زمین بدون رقیب، نه‌تنها هنر نیست بلکه سبب کاهش ارزش و جایگاه فردی است که به عنوان پیروز میدان معرفی می‌شود، مانند انتخابات 1400 که همه رقبای جدی رئیسی از جمله علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان ردصلاحیت شده‌اند و مهرعلیزاده و همتی رقبای واقعی نیستند؛ پس میدان خالی از رقیب جدی است. پس باید از استراتژی القای رقابت سخت بهره ببرند؛ به نحوی که چنین القاء کنند سختی‌های زیادی در مسیر پیروزی قرار دارد و موانع فراوان است تا به افکار عمومی القاء شود پیروزی یک کاندیدای بدون‌رقیب آسان نبوده!
پست و مقام به ما نمی‌دید؟
از سوی دیگر سعید قاسمی و امثالهم با تدابیر دولت روحانی به حاشیه فرستاده شدند و فرصتی برای هیاهو، تهدید و تندروی به آنها داده نشد اما اکنون این تصور را دارند که با پیروزی رئیسی در انتخابات است که می‌توانند از غار سکوت و انفعال خارج شوند. پیش‌بینی اشتباه آنها چنین است که رئیسی فرصت خوبی به آنها می‌دهد که به تسویه‌حساب‌های سیاسی بپردازند و انتشار فیلم تهدید و توهین برایشان به عنوان اعلام حضور تلقی می‌شود، اما سخت در اشتباه هستند؛ چرا‌که رئیسی‌ نشان داده اهل تعامل با امثال سعید قاسمی و تندروهای دیگر نیست، بلکه به خوبی می‌داند اهدافش در افشای آرام قابل‌تحقق است. شاید هم امثال رائفی‌پور با اظهارات و عملکردهایشان درصدد کسب کرسی‌های مدیریتی در دولت هستند و برای نیل به این مقصود لازم می‌دانند تندروی و تهدید را چاشنی عملکرد خودشان کنند که در این شرایط با امثال سعید قاسمی در یک صف قرار می‌گیرد اما هر دو گروه باید بدانند از نظر مردم فاقد وجاهت و محبوبیت هستند و رئیسی هم هیچ‌گاه اقدامی نمی‌کند که به اعتبارش خدشه وارد شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار