| کد مطلب: ۱۰۱۵۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

خبــــــر

استعفای نخست‌وزیر
و رئیس‌جمهور مالی
با وجود تاکید شورای امنیت بر لزوم آزادی هرچه سریع‌تر مقام‌های بازداشتی کشور مالی در پی کودتا، ارتش این کشور اما مدعی است به دلایل امنیتی، آزادی آنها تدریجی خواهد بود. شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه، وقوع کودتای نظامی در کشور مالی و بازداشت مقام‌های ارشد دولت موقت از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را محکوم کرد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای ضمن محکوم کردن کودتا در مالی، خواستار آزادی فوری، ایمن و بی‌قید و شرط تمام مقام‌های بازداشتی شدند. بر اساس این گزارش، در بیانیه صادر شده از سوی این شورا ضمن با درخواست برای بازگشت سریع نیروهای امنیتی و نظامی به پادگان‌های خود، بر حمایت سازمان ملل از انتقال غیرنظامی قدرت و تداوم آن در مالی تاکید شده است. با این حال ارتش مالی می‌گوید رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را که روز چهارشنبه حین بازداشت استعفا دادند، به دلایل امنیتی به‌صورت تدریجی آزاد خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک نماینده هیأت نظامی که بعد از کودتا در مالی، اداره امور را به دست گرفته‌اند، گفت که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور دولت موقت این کشور بعد از بازداشت شدن، از سمت‌های خود استعفا دادند. پس از انتشار اخباری درباره کودتای نظامی در مالی، خبرگزاری «رویترز»، بامداد سه‌شنبه گزارش داده بود که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و «سلیمانه دوکور» وزیر دفاع مالی همگی به یک پایگاه نظامی در منطقه «کاتی» در بیرون از پایتخت این کشور منتقل شده‌اند. این دستگیری‌ها پس از اعلام تشکیل دومین دولت در دوران گذار مالی صورت می‌گیرد. باه نداو رئیس‌جمهور برکنار شده دولت انتقالی مالی پس از سرنگونی دولت پیشین این کشور به ریاست ابراهیم بوبکر کیتا در آگوست سال ۲۰۲۰،‌ دولتی متشکل از ۲۵ وزیر در مالی تشکیل داده بود.

کره جنوبی آماده از سرگیری گفت‌وگوها با پیونگ‌یانگ
سخنگوی حزب حاکم کره جنوبی گفت، حزب حاکم و دولت توافق کردند تا هرچه زودتر گفت‌وگوها با کره‌شمالی را با هدف احیای روابط بین دو کشور از سر بگیرند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کو یونگ-جین، سخنگوی حزب حاکم دموکراتیک کره جنوبی گفت:‌ ما توافق کرده‌ایم که سئول باید گفتگوها و تبادلات را با کره شمالی به منظور بهبود روابط بین دو کره تسهیل کند. به گفته این سخنگو، حزب و دولت قرار است با هم منظور کسب تاییدیه پارلمان درباره اعلامیه پانمونجوم در زمان مناسب همکاری کنند؛ این اعلامیه در سال ۲۰۱۸ از سوی کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی به تصویب رسید. گفتگوهای بین دو کره در پی تصمیم پیونگ‌یانگ برای قطع تمامی خطوط ارتباطی با سئول در ژوئن گذشته میلادی در پایین‌ترین سطح خود است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۱ می سال جاری میلادی و مون جائه این، همتای کره‌جنوبی‌اش در واشنگتن نشستی داشتند و در آن به بررسی خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و همکاری در زمینه کره‌شمالی پرداختند. بایدن نیز گفته که تمایل دارد تا دیداری با رهبری کره‌شمالی داشته باشد اگر که پیونگ یانگ به تعهدش درباره خلع سلاح اتمی پایبند باشد.

جریمه نقدی در صورت بدعهدی
جدال اتحادیه اروپا
و شرکت آسترازنکا
با آغاز نبرد حقوقی اتحادیه اروپا و شرکت تولیدی آسترازنکا، بر اساس دادخواست ارائه شده به دادگاه بروکسل، اتحادیه اروپا جریمه ۱۰ یورویی به ازای تاخیر روزانه هر دوز واکسن متعلق به این شرکت از ماه ژوئیه (تیر- مرداد) در نظر گرفت. به گزارش نشریه آب‌ث، در صورت تکرار بدعهدی شرکت آسترازنکا در تحویل محموله‌های واکسن در موعد مقرر، مبلغ جریمه تعیین شده، روزانه ۲۰۰ میلیون یورو خواهد بود. رافائل جفارِلی وکیل اتحادیه اروپا همچنین از درخواست این نهاد مبنی بر جریمه ۱۰ میلیون یورونی آزمایشگاه توزیع کننده واکسن تولیدی واکسن دانشگاه آکسفورد خبر داد. به نوشته این نشریه، روند حقوقی میان این گروه داروسازی انگلیسی- سوئدی و اتحادیه اروپا هر چند آغاز شده اما بررسی دادخواست ارائه شده به تدریج انجام شده و پیش از سال ۲۰۲۲ حکمی صادر نخواهد شد. بنا بر اذعان مقام‌های اروپایی، اعضای اتحادیه اروپا در حقیقت به دنبال جبران خسارت‌های مالی نبوده بلکه در تلاشند تا از به جریان انداختن این روند دادگاهی به عنوان اهرم فشار علیه این شرکت دارویی استفاده کرده و تا پیش از ژوئیه (تیر- مرداد) تحویل دوزهای واکسن را تضمین کنند. رافال جفارلی وکیل اتحادیه اروپا گفته است که این شرکت عرضه واکسن به انگلیس و کشورهای ثالث دیگر را در اولویت قرار داده و از به کار بستن حداکثر تلاش هایش برای افزایش تولید در تاسیسات و کارخانه اش در لیدن هلند که پایگاه اروپایی آن به شمار می رود و تحت نظر پیمانکار فرعی به نام هلیکس قرار دارد، خودداری کرده است. آسترازنکا در سه ماهه نخست سال جاری (۲۰۲۱) تنها ۳۰ میلیون واحد از مجموع ۱۲۰ میلیون واحد متعهد شده را تحویل داده و قصد دارد در سه ماهه جاری (سه ماهه دوم ۲۰۲۱) که تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه) پایان می یابد، تنها ۷۰ میلیون واحد از ۱۸۰ میلیون واحد وعده داده شده اولیه را تحویل دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار