| کد مطلب: ۱۰۱۵۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد

قارچ سياه بيماري تازه مبتلايان كرونايي

آرمان ملی: این روزها کشور هند با چالش بیماری «قارچ سیاه» در میان مبتلایان به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و این بیماری کشنده تاکنون بیش از 9 هزار ابتلا در هند را ثبت کرده است. با همه‌گیری ویروس جهش یافته کرونا در این کشور، در اوایل ماه می (اردیبهشت)، پزشکان هند متوجه افزایش موکورمیکوز، یک نوع عفونت نادر و بالقوه کشنده که به آن «موکورمایکوزیس» یا «قارچ سیاه» نیز گفته می‌شود، شدند. وزارت بهداشت هند در روز ۱۴ ماه مــی (24 اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای گفت، این بیماری «ابتدا به شکل عفونت پوستی در حفره‌های هوای پشت پیشانی، بینی، گونه‌ها، و بین ابروها و دندان‌ها در میان مبتلایان به کرونا آغاز می‌شود.» اما طولی نکشید که یک فرد مبتلا به کرونا در کشور ما نیز به این عفونت دچار شد.
خطر افزایش مصرف دگزامتازون
پنجم خرداد بود که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، از مشاهده مواردی از ابتلا به عفونت قارچ سیاه در تهران خبر داد و گفت:‌ «اما موارد تکی بوده که بیماران کرونایی که به عفونت قارچ سیاه مبتلا شده‌اند در بیمارستان لقمان تهران بستری شده و با درمان مرخص شدند.» با این حال روز گذشته او در توضیحات بیشتر در ارتباط با علت این بیماری گفت: «این بیماری در همه نقاط دنیا ممکن است رخ دهد. چند ماه قبل یک مورد از ابتلا به بیماری قارچ سیاه در بیمارستان لقمان داشتم که به دلیل تزریق دگزامتازون زیاد این بیماری را گرفت و پس از بهبود از کرونا ۴ تا ۶ هفته هم درمان عفونت قارچی را دریافت کرد و با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد.» با توجه به این گفته‌ها، شاید بتوان ایرانیان را به دلیل مصرف بی‌رویه دارو و بدون نسخه در معرض این بیماری قرار داد، مخصوصا که مصرف بی‌رویه دگزامتازون که محققان ایرانی به آن «قاتل خاموش جامعه» لقب داده‌اند، در سال‌های اخیر و بنا به باورهای اشتباه افزایش زیادی داشته است. همچنین طی چند وقت گذشته متخصصان بریتانیایی اعلام کردند که این دارو ارزان و در دسترس می‌تواند جان بسیاری از مبتلایان عفونت کرونا را از مرگ نجات دهد و با این توصیفات افزایش داروی دگزامتازون در ایران به سمت صعودی پیش رفت. در تیر سال گذشته که خبری از بیماری پدیده بیماری قارچ سیاه نبود، دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، به ایسنا گفت: «تجویز این دارو برای بیماران سرپایی و یا مصرف خودسرانه آن از سوی بیماران به هیچ عنوان صحیح نیست و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. شهروندان تنها با شنیدن اصل خبر (درمان کرونا با دگزامتازون) خودسرانه اقدام به خرید و مصرف دارو می‌کنند که بسیار نادرست است و عوارض خطرناکی دارد» و حالا مصرف بیش از اندازه این دارو در ایران می‌تواند، ابتلا به قارچ سیاه را در میان هزاران مبتلا به کرونا افزایش دهد.
افزایش شهرستان‌های قرمز
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، در روزگذشته ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ طی شبانه روزگذشتــه جان خود را از دســت دادند و ۱۰ هزار و ۲۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشــور شناســایی شد که ۱۵۳۲ نفر از آنها بستری شدند. ۴۳۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. طبق بررسی وزارت بهداشت و ستاد کرونا‌ی کشور در بعضی شهرستان‌های قرمز ویروس کرونای هندی و آفریقــای جنوبی در حال انتشار است. در رنگ‌بنــدی‌های این وزارتخانه، ۱۳ شهرستان قرمز، ۲۱۴ شهرستان نارنجی، ۲۲۱ شهرستان زرد در کشور وجود دارد. شهرستان‌های دیر و کنگان (استان بوشهر)، چابهــار (سیستان و بلوچستان)، جیرفت، سیــرجان و شهربابک (استان کرمــان)، سرپل‌ذهاب (استان کرمانشاه)، بندرعباس، جاسک، خمیــر، رودان، قشــم و مینـاب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار