| کد مطلب: ۱۰۱۵۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

همه شرایط به نفع رئیسی است

آرمان ملی- در حالی که تنها دو نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا توانسته‌اند مجوز احراز صلاحیت شورای نگهبان را دریافت کنند و برای کاندیداتوری در انتخابات حاضر شوند اما در اردوگاه اصولگرایان وضعیت به شکلی دیگر است. اصولگرایان که نگرانی‌ای بابت نهاد نظارت نداشته‌اند، این دوره با کاندیدای پوششی به صحنه انتخابات آمده‌اند. اما مساله‌ای که در روز آخر ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری به چشم آمده، حضور بسیاری از چهره‌های اصولگرایی بوده که تا پیش از این بیان می‌کردند که در صورت کاندیداتوری رئیسی، نامزد نمی‌شوند، از جمله سعید جلیلی که تا زمان ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری، در جلسه‌ای که با برخی افراد ستادی خود داشت، گفته بود تنها در صورتی که رئیسی در انتخابات ثبت‌نام نکند، کاندیدا خواهد شد، اما در روز آخر ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری، شاهد ثبت‌نام ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی بودیم. بنابراین ثبت‌نام سعید‌جلیلی این گمانه‌زنی‌ها را تا حدی تقویت کرد که او به عنوان کاندیدای پوششی رئیسی پا به عرصه انتخابات گذاشته است. چنانکه وی در زمان ثبت‌نامش در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه که گفته می‌شود کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی است و در ازای معاون‌اولی کنار خواهد کشید، پاسخی مبهم داد و گفت: «عرصه انتخابات عرصه حضور نامزدها برای ارائه برنامه‌هایشان و جلب اعتماد مردم است.» هر چند روز چهارشنبه یک کانال تلگرامی و سایت خبری از احتمال انصراف سید‌ابراهیم رئیسی به نفع سعید جلیلی خبر داده بود، اما یک منبع آگاه نزدیک به ستاد مرکزی رئیسی این شایعه را رد کرد. با این حال آنچه به نظر می‌رسد اینکه دست‌کم در میان کاندیدا‌های اصولگرا شاهد انصراف تعدادی از آنها به نفع آیت‌ا... رئیسی باشیم. هر چند به نظر می‌رسد محسن رضایی با توجه به توئیتی که نوشت قصد جدی برای ماندن تا انتهای ماراتن انتخابات را دارد. او در صفحه خود در توئیتر نوشت: «‌با صراحت و محکم می‌گویم که آمده‌ام تا به وضع بی‌سامان موجود، خاتمه بدهم. کسی که با برنامه وارد رقابت می‌شود، عرصه را ترک نمی‌کند.» با این حال شرایط در‌خصوص نامزدهای دیگری اینگونه نیست؛ چرا که از آنجایی که امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی تجربه چندانی برای تصدی مدیریت اجرائی کشور ندارند و مهمتر از آن اساسا از پایگاه رایی در جامعه برخوردار نیستند و خودشان هم می‌دانند که رای چندانی نخواهند آورد؛ لذا صرفا در مناظرات انتخاباتی حضور خواهند داشت تا به‌نحوی هم ضربه‌گیر رئیسی باشند و هم بتوانند نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا بیشتر دیده و شناخته شوند. در نتیجه قاعده بر این امر خواهد بود که همه برای پیروزی یک نفر تلاش کنند؛ همانطور که پیش از آن نیز در اظهار‌نظرهای مختلف در عیان و نهان از رئیسی حمایت کرده‌اند.
رقابت نه‌چندان جدی
انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چندان رقابتی نخواهد بود. این گزاره مورد تایید بسیاری از فعالان سیاسی است که همواره مناظرات انتخاتی را چالشی‌، پرحرارت و داغ دنبال می‌‌کردند اما با رد‌صلاحیت چهر‌هایی مثل اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و علی لاریجانی به نظر می‌رسد که اکثر قریب به اتفاق کاندیداها در طول یکدیگر و در راستای یک هدف کار کنند. قدر‌مسلم برای اینکه به لحاظ شکلی شرایط انتخاباتی حفظ شود شاهد برخی رقابت‌‌ها میان چهره‌هایی مثل رئیسی و جلیلی با همتی، مهر‌علیزاده و شاید محسن رضایی باشیم. اما از آنجایی که 5 نفر از 7 کاندیدا گرایشات یکسانی دارند و اساسا از یک طیف فکری هستند نباید منتظر مناظرات پرشور و چالشی باشیم. احتمالا برنده این انتخابات همان‌طور که قاطبه تحلیلگران پیش‌تر از اینها مطرح کرده بودند سید‌ابراهیم رئیسی است. لذا اگر هم شاهد رقابتی میان چهره‌های حاضر در مناظرات باشیم این رقابت‌ها چندان تاثیری بر اصل موضوع یعنی انتخاب رئیسی نخواهد داشت. حسین ‌ا...‌کرم، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: «‌گرچه تصور می‌شود آقایان رضایی و جلیلی در طول آقای رئیسی عمل کنند اما راهبرد جریان غرب‌گرا برای شکستن آرای آیت‌ا... رئیسی و راهبرد افزایش مشارکت از طریق رقابت برنامه‌محور جریان انقلابی، موجب رقابتی سه‌ضلعی بین جلیلی، رئیسی و رضایی خواهد شد.» البته اگر مهر‌علیزاده یا همتی به نحوی ظاهر شوند که بتوانند نوعی دو‌قطبی را در انتخابات شکل دهند و جریانات سیاسی و جامعه را به این اقناع برسانند که از آنها حمایت کرده و به آنها رای دهند؛ در غیر این صورت به نظر می‌رسد از آغاز، پایان انتخابات و پیروز آن مشخص است.
محسن رضایی تا آخر می‌ماند
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص احتمال کناره‌گیری برخی کاندیداها در جریان انتخابات به نفع دیگری اظهار داشت: من احتمال می‌دهم که آقای رضایی تا آخر انتخابات و رای‌گیری بماند، شاید هم ایشان تصمیم خاصی بگیرند؛ اما تحلیل من این است که اگر قرار باشد در خانواده اصولگرایی فرد یا افرادی به نفع آقای رئیسی کناره‌گیری کنند، شامل آقای رضایی نمی‌شود و فینال انتخابات اصولگرایان با رئیسی و رضایی خواهد بود. امیر‌رضا واعظی‌آشتیانی به «آرمان ملی» گفت: وقتی انتخابات گذشته را بررسی می‌کنید برخی کاندیدا‌ها که اصولا قرابت فکری و جناحی داشته‌اند به نفع یک کاندیدای اصلح کنار رفته‌اند. این اتفاق به باور من، خود یک خردمندی است؛ چراکه مانع خرد شدن رای خواهد شد و نکته مهم‌تر آنکه انسجام و وحدتی که باید در یک گروه سیاسی ایجاد شود را محقق می‌کند و یکپارچگی رای را رقم می‌زند. از این رو هر اتفاقی محتمل است. همانطور که ممکن است آقایان همتی یا مهر‌علیزاده به نفع هم کنار بکشند. لذا این موضوع دور از ذهن نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار