| کد مطلب: ۱۰۱۴۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

عزل بعد از «دروغگو» ‌خواندن مخالفان حذف غربالگری

آرمان ملی: یک عزل ناگهــانی و جنجالی دیگر در وزارت بهداشت؛ پس از اینکه وزیر بهداشت در آذرماه سال گذشته رضا ملک‌‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری خود را به دلیل اظهار نظرهای بی‌مورد و ناهماهنگ در ارتباط با کرونا و فرضیه ایمنی جمعی برکنار کرد، روز گذشته نیز مشاور عالی خود را به دلیل آنچه دخالت و اظهارنظر بی‌مورد در سیاست‌های جمعیتی این وزارتخانه عنوان شده را نیز از سمتش برکنار نمود. این درحالی است که چند ساعت پیش از برکناری محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت، مصاحبه او بر روی خروجی خبرگزاری ایلنا قرار گرفت و او مخالفان طرح مجلس درباره سقط جنین را «دروغگو» و «ناآگاه» قلمداد کرد، اما ساعتی بعد وزارت بهداشت حکم عزل مشاور وزیر را رسانه‌ای کرد. طی چند وقت گذشته بسیاری از کارشناسان به حذف قانون غربالگری از سوی مجلس، واکنش نشان داده‌اند و این طرح را موجب افزایش تولد افراد معلول و ناتوان جسمی و ذهنی، به قیمت افزایش جمعیت قلمداد کردند.
پاسخ وزیـر به «من بهداشت را بزرگ کرده‌ام»!
اما این گـفتــه‌های اکبــری که پیش‌تر نیز بر روی این گفته‌ها تاکید داشته، باعــث شد سعید نمکی، در نامه‌ای نسبــت به موضع‌گیری‌های او در موضوعــات مختلف سلامت به خصــوص حوزه جمعیتی، انتقاد کند. وزیر بهداشت از جمله دلایل برکناری مشاورش را مکاتبه با ســایر دستگاه‌ها، مواضعــش دربــاره سیاســـت‌های جمعیتی و بحران کرونا و هماهنگ نکردن فهرست دعوت‌شدگان برنامه‌ها اعلام کرده است. او در حکم برکناری او نوشت: «مدت کوتاهی از همراهی شما با وزارت بهداشت نگذشته بود که با زمزمه موضع‌گیری‌های کلیه معاونین روبه‌رو شدم ولی تلاش کردم تا به گونه‌ای با پررنگ کردن ابعاد علمی و اجرایی جنابعالی، بعضی اظهارنظرهای به تعبیر همکاران «تلخ» را به برداشت شیرین بدل کنم. برای اینجانب درک بعضی از الفاظ جنابعالی پس از چند دهه قابل فهم است ولی قبول بفرمائید برای نسل جوان و متخصصین امروز تعابیری از قبیل «من ملای سرطانم»، «من بهداشت را بــزرگ کرده‌ام»، «من کارشنــاس کارشنــاسانم» و «هیچکس بیش از من از مقوله جمعیت اطلاعاتی ندارد» غیرقابل هضم است ولی بی‌تردید فاصله می‌آفریند و به تحقیر حضار و بزرگ‌بینی خود تعبیر می‌شود. نیازی نمی‌بینم تا پایبندی به انقلاب و عزت نظام و پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را برای جنابعالی بیان کنم ولی در مقوله جمعیت نیک می‌دانید که با گرفتاری در امواج سنگین کرونا که هر موجش می‌توانست آبروی نظام را زیر سوال ببرد.
پاسخ به عزل ناگهانی
اما این نامــه وزیــر با واکنش تند مشاور عالی وزیــر بهــداشت به برکناری خــود روبــه‌رو شد و محمداسماعیل اکبری طی نامه‌ای مفصل به سعید نمکی نوشت: چیــزی که موجب عدم‌ همخوانی دیدگاه‌ها، صحبت‌ها و مشاوره‌های بنده با شما شده است، بیشتر مبتنی‌ بر اصول علمی، قانونی و اخلاقی‌ای بود که تجزی از آن را جایز نمی‌دانم و به عون‌ا... در آینده نیز ملتزم به آنها خواهم بود. بنده و شما بیش از یک سال یکدیگر را ندیدیم و به علت اقدامات شما و دوستانتان، اینجانب بیش از ۱۵ ماه است که به وزارت بهداشت نیامده‌ام، چرا که هیچ امکانی از سوی وزارت متبوع در اختیار نداشتم و من اقدامات خویش را در بیرون از وزارتخانه انجام می‌دهم و پیگیری می‌کنم. او در ادامه نامه‌اش بیان کرد: جنابعالی با شناخت ۴۰ ساله‌ای که از بنده دارید احتمالا بیش از هـــر کـس مستحضـــرید که عنوان مشاور عالی، هیچ تاثیری برایم نداشته است؛ نمی‌دانم و متعجبم چرا در روزهای پایانی دولت دوازدهم، آن برادر محترم به جای تمرکز بر امورات و وظایف بر جای مانده در حوزه‌های مختلف، خود را مشغول فضاسازی رسانه‌ای و منحرف کردن اذهان کرده است. روزی که اینجانب به مقوله جمعیت ورود کردم، جنابعالی وزیر نبودید و قرار هم نبود این ردا را بر تن بپوشانید؛ لذا سِمت شما و به تبع آن عنوان کاغذی اینجانب بی‌ارتباط با این موضوع است. در نامه‌ای که برای مقام معظم رهبری تنظیــم کردیــم
(مــورخ ۱۳۹۸/۷/۲۰) و از سوی شما رسانه‌ای شد، صراحتا اعلام فرمودید که بنده «نماینده تام‌الاختیار وزیر در موضوع جمعیت» هستم که موجب خوشحالی برخی بزرگان و دلسوزان شد. چندین بار کلاما فرمودید که هر آنچه بنده لازم ‌می‌دانم، انجام شود. وقتی از عدم همکاری مدیران میانی گله کردم، گفتید شخصا اقدام کنم، اگرچه در آن روزها غیر از یک کارشناس محترم و یک اتاق و آبروی دیرینه در وزارت بهداشت که لطف الهی است، چیزی در اختیار نداشتم. نمی‌دانم شما چه برداشتی از عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر دارید؟ امیدوارم نظیر برداشتتان از جایگاه مشاور نباشد چراکه مشاور در نگاه جنابعالی باید حرف‌های گیرنده‌ مشاوره را تائید و تکرار کند!.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار