| کد مطلب: ۱۰۱۴۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد

دور پنجم مذاکرات وین می‌تواند دور نهایی باشد

آرمان ملی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: گفت‌وگوهای وین قفل نشده است و در این گفت‌وگوها پیشرفت قابل‌توجهی صورت گرفته است. سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث صورت گرفته در مورد احتمال تمدید توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آخرین اخبار در این ارتباط خاطر نشان کرد: ضروری است که در این مورد دو نکته گفته شود؛ اول اینکه در شورای عالی امنیت ملی در خصوص موضوع تمدید این توافق گفت‌وگوها صورت گرفته است و این موضوع در پروسه بررسی‌های نهایی قرار دارد و در اولین فرصتی که این پروسه نهایی شود، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی در ارتباط با آن اطلاع‌رسانی خواهند کرد. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در مورد این توافق توجه به این نکته ضروری است که این توافق دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد و این یک تصمیم بین ایران و آژانس است که دوربین‌ها فیلمبرداری‌ها را در چارچوب پروتکل الحاقی انجام دهند ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود و اگر این توافق تمدید نیز شود بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده نمی‌شود. وی ادامه داد: اگر در پایان گفت‌وگوهای وین ما به نتیجه مشخصی برسیم فیلم‌های ضبط‌شده می‌تواند در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد و باید تا آن روز صبر کنیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تأکید کرد: در خصوص گفت‌وگوهای فنی وین پیشرفت‌های قابل‌توجهی صورت گرفته و هنوز فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است و آنچه هم باقی‌مانده براساس دستورالعمل‌های اعلامی به وزارت خارجه، باید مورد دقت و پیگیری قرار بگیرد.
زنده ماندن برجام
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها فراموش نکنند که اگر برجام امروز زنده است این موضوع به خاطر صبر راهبردی و اقدامات با تدبیر ایران است. وی همچنین در مورد برخی اظهارات اخیر مقامات سعودی علیه ایران گفت: منتظر اقدامات و تغییر رفتار ریاض هستیم و سیاست‌های ایران در‌خصوص گفت‌وگوها و ترتیبات منطقه‌ای چیز جدیدی نیست و از حضور عربستان در این فرآیند نیز استقبال می‌کنیم. وی در پاسخ به اظهارات برخی از مقامات آمریکایی در ارتباط با موضوع برجام و بحث تحریم‌ها گفت: آمریکایی‌ها نه‌تنها از برجام خارج شده‌اند بلکه کلیه تعهدات خود را نقض کرده‌اند و به عنوان طرفی که سابقه سیاهی در نقض تعهدات و عدم اجرای تعهدات خود دارد، در موضعی نیست که جز بازگشت به تعهدات و عمل به تعهدات خود لفاظی‌های دیگری بکند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که پیش از این لفاظی‌ها به اقدامات عملی فکر کرده و به تعهدات خود عمل کنند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات در وین تأکید کرد: تنها وقتی به توافق خواهیم رسید که تمامی آنچه مدنظر ایران است و باید در مورد آن توافق شود، در مورد آنها توافق شده باشد. دقت در این مسیر برای ما در اولویت اصلی قرار دارد، در عین حال که اجازه نخواهیم داد کسی مذاکرات را فرسایشی کند. گزارش این مذاکرات به صورت روزانه برای مقامات نظام ارسال می‌شود که همه به صورت همزمان در جریان این مذاکرات قرار بگیرند و اگر نظری دارند آن را اعلام کنند. سخنگوی وزارت خارجه در مورد اتهامات مطرح شده از سوی دادستان بحرین به برخی از بانک‌های ایرانی در مورد اتهام پولشویی تصریح کرد: این اتهامات تکراری و فاقد هر گونه وجاهت قانونی و حقوقی است و جز رنگ و بوی سیاسی چیز دیگری ندارد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای عراقچی اعلام کرده‌اند که احتمالا این دور از مذاکرات در وین دور پایانی مذاکرات است، گفت: آقای دکتر عراقچی هیچ‌گاه نگفته‌اند که این دور، دور نهایی مذاکرات وین است. دور پنجم گفت‌وگوهای وین می‌تواند دور نهایی باشد همان‌طور که دور قبلی می‌توانست این‌گونه باشد. مسائل قابل‌توجهی باقی مانده است که حل بیشتر آنها به تصمیم سیاسی واشنگتن بستگی دارد و اگر چنین موضوعی حل شود رسیدن به توافق قابل‌دسترسی است. وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص گفت‌وگوی اخیر روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل با یکی از سناتورهای آمریکایی تصریح کرد: موضوعات دیگری نیز در این گفت‌وگو مطرح شده از جمله در مورد زندانیان ایرانی در ایالات متحده نیز صحبت شده و آقای روانچی تأکید داشتند که از بعد انسانی و ایجاد فضای مناسب ضروری است زندانیان ایرانی در آمریکا که بدون هیچ‌گونه جرمی در زندان‌های آمریکا به ناحق گروگان شده‌اند هر چه زودتر آزاد شوند.
بازگشت سفیر ایران به انگلیس
خطیب‌زاده در مورد انتخاب سفیر جدید ایران در انگلیس با توجه به بازگشت سفیر قبلی تهران در لندن گفت: از سال قبل و چند ماه پیش سفیر جدید خودمان را به لندن معرفی کرده‌ایم. دولت انگلیس نیز چند ماه قبل سفیر خود را معرفی کرده و این موضوع در پروسه اداری خود در حال انجام است. وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث مطرح شده در مورد لغو تحریم‌ها به مدت ۱۸۰ روز و اینکه در این فرآیند بحث راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا چگونه انجام خواهد شد با توجه به اینکه ممکن است در مورد بخشی از راستی‌آزمایی‌ها به زمان بیشتری نیاز باشد، گفت: من چند بار گفته و تأکید کرده‌ام که برجام متنی است که باید اجرا شود و در برجام آنچه در خصوص تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ یا ۱۸۰ روز گفته شده مربوط به کنگره آمریکاست و در خود برجام آمده که اینها باید در پایان هشت سال به صورت کامل برداشته شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار