| کد مطلب: ۱۰۱۴۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد

خسارات قطعي برق به واكسن‌ها رسيد

آرمان ملی- منیره چگینی: «شکست تیم ملی شطرنج ایران در مسابقات آسیایی»، «افزایش تصادفات جاده‌ای»، «مختل شدن امتحانات دانش آموزی»، «فاسد شدن چندین واکسن کرونا»، «گرفتار شدن چند صد نفر در آسانسورها»، « بیست دقیقه معلق ماندن مردم در فاصله 100 متری در محوطه شهربازی چیتگر»، «آسيب نوسان برق به هزاران یخچال و تلویزیون» و ده‌ها اتفاق ریز و درشت دیگر ثمره بی‌برنامگی در تولید برق و قطع سریالی آن در کشور بوده که صدای همه را در آورده است. در این میان مديران كشور دليل قطع برق را افزايش 20 درصدي مصرف برق كه مي‌تواند ناشي از استخراج رمز ارزها باشد يا استفاده از كولر مي‌دانند.

برخي نيز فرسـودگـي تجهيزات را دليل افزايش مصرف‌ها عنوان مي‌كنند. اما بيش از آنكه قطعي برق مورد اعتراض باشد، بي‌برنامگي و تكرار چند‌باره آن در برخي مناطق مورد اعتراض مردم قرار گرفته است. در این میان چندین نفر با دفتر روزنامه«آرمان ملی» تماس گرفتند و خواستند که صدایشان به گوش مسئولان برسد. یکی از آنها که ساکن منطقه 11 است، می‌گوید: «یکشنبه شب برق چند واحد از آپارتمان 10 واحدی ما قطع شد و فکر کردیم که مربوط به مشکلات برقی است، با شماره 121، گزارش خرابی برق تماس گرفتیم اما هر بار 20 تا 30 دقیقه پشت خط می‌ماندیم و کسی پاسخگو نبود. برخلاف اینکه قبلا اعلام شده که هزینه این شماره رایگان است، برای هر دقیقه گوش کردن به موسیقی انتظار آن مبلغ 100 تومان از حساب شارژ تلفن همراهم کم می‌شد. تا اینکه برق دوباره وصل شد.» یک شهروند دیگر با روزنامه تماس گرفته و می‌گوید: «یخچالی که هنوز قصد آن را پرداخت نکرده‌ام به دلیل قطع و وصل بی‌برنامه برق سوخته و حالا چه کسی خسارت من را پرداخت می‌کند، لطفا به آقای وزیر نیرو و آقای روحانی بگویید که با 45 هزار تومان نمی‌توانم یخچال 20 میلیون تومانی بخرم.» ديگري از گرماي محل كار خود مي‌گويد كه باعث فراري شدن كارمندان شده و ادامه مي‌دهد: «در روزهاي كرونايي كارمندان نصف و نيمه سر كار مي‌آيند اما در اين دو، سه روزه تا نيمه روز به دليل گرما بيشتر آنها به خانه پناه مي‌برند. ‌روز گذشته به يكي از فروشگاه‌ها براي خريد رفتم به خاطر قطعي برق بخش پروتئيني بوي بسيار بد گوشت مانده گرفته بود و مشخص بود به يخچال‌هاي فروشگاه آسيب رسيده است. به گفته اين شهروند آب بسياري از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ كار مي‌كند. در شرايط كرونايي، استفاده از آب براي شستن دست‌ها و رفع آلودگي واجب است. برق كه قطع مي‌شود، در واقع آب هم قطع مي‌شود.» در توييتر هم موج توييت‌هاي انتقادآميز به راه افتاده است. نگراني بابت بيماران كرونايي كه در منزل از دستگاه‌هاي اكسيژن استفاده مي‌كنند، جانبازان و...
عمل جراحی با چراغ قوه!
اما این اتفاق‌های مجازی است و مسئولان از خسارت به مردم و جامعه می‌گویند، به عنوان مثال رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزایش تصادفات، نابسامانی در تقاطع‌ها، اختلال در نظم شهری و ترافیکی را از ‌پیامدهای قطع برق می‌داند. از سوی دیگر تصویری از اتاق عمل یک بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پزشکان در تاریکی و قطعی برق (همراه یک چراغ قوه) مشغول جراحی هستند! از سوی دیگر قطعی برق در ساعات امتحانات دانش‌آموزان موجب نگرانی خانواده‌ها و تحمیل استرس فراوان به دانش‌آموزان شده است و طبق گفته معلمان در حوزه‌های امتحانات نهایی، قطعی برق مشکلاتی در روشنایی سالن‌ها، تهویه هوا و تکثیر سؤالات امتحانی رقم زده است. حتی برای امتحان شنیداری آزمون زبان انگلیسی نیاز به وجود برق برای فعالیت اسپیکرهاست. از سوی دیگر تعدادی از واکسن‌های کرونا که نیاز به درجه منفی 20 یخچال دارند، با قطعی برق فاسد شده‌اند. عصر روز یکشنبه نیز برق‌های مجموعه گردشگری چیتگر قطع که در این میان برخی وسایل بازی شهربازی چیتگر نیز خاموش شد و مردم بین زمین و هوا به مدت بیست دقیقه معلق نگه داشته شدند. کیومرث زمانی، سخنگوی صنعت برق جنوب غرب، وضعیت برق در استان خوزستان را بحرانی توصیف کرد و گفت که در شرایط بدی قرار داریم و مصرف برق از تولید بالاتر رفته است و احتمال خارج شدن بعضی نیروگاه‌ها از مدار وجود دارد. کیومرث زمانی که در یک برنامه تلویزیونی شبکه خوزستان سخن می‌گفت، درباره خاموشی‌های گسترده در اهواز و دیگر مناطق خوزستان، تاکید کرد که در شرایط بدی قرار داریم و در این شرایط، مجبوریم مصرف را مدیریت کنیم. يك نماينده مجلس هم فيلمي كوتاه از گرفتاري در آسانسور دانشگاه اميركبير در حين قطع برق در صفحه شخصي خود در اينستاگرام منتشر كرده است. اقبال شاكري در توضيح اين تصاوير نوشته است كه «وزارت نيرو بايد از قبل، ساعت و محدوده قطعي برق را مشخص و اعلام كند تا مردم براي كارهاي‌شان تصميم‌گيري كنند.» همچنین سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد با تکرار قطع برق در این شهر ماموریت‌های حوادث افزایش یافته است. همزمان رئیس مرکز اورژانس تهران هم از بیشتر شدن ماموریت‌های اورژانس خبر داد.
دسـتــور رئــیس دستـگــاه قـضــا در پی اعتراض مردم
رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارش برخی اعضای شورای عالی قوه قضائیه درباره موضوع قطعی مکرر برق در روزهای گذشته، سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور را مأمور بررسی و پیگیری علت این قطعی‌ها کرد. با وجود اینکه مجلس از احضار وزیر برای پاسخگویی به وضعیت برق خبر دادند، اما دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: با وجود برنامه‌ریزی قبلی برای برگزاری جلسه‌ روز دوشنبه درباره وضعیت برق و خاموشی‌ها، رضا اردکانیان وزیر نیرو و همچنین معاونانش و مدیرعامل توانیر در این جلسه حاضر نشدند. اما همزمان کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، با تاکید بر اینکه «اکنون در فصلی نیستیم که شاهد خاموشی‌های گسترده باشیم» گفت: «به وزیر نیرو، مسئولان حوزه برق کشور و استان خوزستان هشدار می‌دهیم که هرچه سریع‌تر تمهیدات لازم را برای رفع این مشکلات و خاموشی‌ها داشته باشند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار