| کد مطلب: ۱۰۱۴۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد

شریعتمداری؛ کاندیدای نهایی کارگران و بازنشستگان

آرمان ملی: هرچه به روزهای پایانی خرداد 1400 نزدیک‌تر می‌شویم شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز روشن‌تر می‌شود. علاوه بر آنکه گروه‌های سیاسی مشغول روشن کردن مسیر خود برای حمایت از کاندیداها هستند، گروه‌های اجتماعی نیز شروع به روشن کردن مسیر خود هستند تا کاندیدای مورد حمایت‌شان را به جامعه معرفی کنند. یکی از گروه‌های بسیار تاثیر‌گذار اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری کارگران و بازنشستگان هستند که اصولا با رای خود سرنوشت هر انتخاباتی را تعیین می‌کنند. طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم کارگران و بازنشستگان از کاندیداتوری یکی از چهره‌های مورد حمایت اصلاح‌طلبان یعنی «محمد شریعتمداری» که حالا در کسوت وزیر کار هم هست، استقبال کرده‌اند. گروهی که سبد رای آنها تا 20 میلیون هم تخمین‌زده می‌شود و به همین دلیل هم حمایت آنها از یک کاندیدا اهمیت ویژه‌ای دارد. اما چرا کارگران و بازنشستگان این بار از متولی وزارت کار حمایت کرده‌اند و از ابتدای امر خواهان ورود او به عرصه انتخابات شده‌اند؟ کدام یک از اقدامات وزیر کار آنها را ترغیب کرده است تا وزیرشان را بر مسند بالاتری در سیستم اجرایی کشور برسانند؟
شــریـعتــمــداری بــرای کــارگــران و بازنشستگان چه کرد؟
محمد شریعتمداری کمتر از سه سال است که به عنوان وزیر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور دارد اما مجموع اقدامات او در این دوره کوتاه تا اندازه زیادی، نظر کارگران و بازنشستگان را جلب کرده است. اقداماتی نظیر افزایش بسیار زیاد میزان حقوق و دستمزد سالانه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری، صندوق فولاد و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، سودآوری شرکت‌های زیر‌مجموعه وزارت کار‌، بهبود و تسهیل خدمت‌رسانی در بیمه‌های درمانی، افزایش سهم بیمه تکمیلی‌، ارائه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری و البته پرداخت تسهیلات بدون‌بهره به بازنشستگان تنها چند مورد از اقداماتی است که شریعتمداری در این دوره کوتاه آنها را عملیاتی کرده است. به عنوان مثال در همین دوره کوتاه او موفق شده کمک هزینه مسکن کارگری را هم 11 برابر کند که خود یک رکورد بی‌سابقه است. مجموعه این اقدامات موجب شده است که نگاه کارگران و بازنشستگان به او به عنوان وزیر کار تغییر پیدا کرده و به همین دلیل هم جامعه کارگران و بازنشستگان در چندین مورد در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند او را ترغیب به کاندیداتوری در انتخاب کنند.
حمایت یکپارچه از کاندیداتوری شریعتمداری
در روزهای اخیر هم کارگران و بازنشستگان حمایت خود را از کاندیداتوری شریعتمداری عنوان کرده‌اند و در جلسه ویدئو‌کنفرانسی که شریعتمداری با 500 نفر از کارگران،بازنشستگان و فعالان کارگری داشته به همین حمایت و پشتوانه تاکید و خواستار نقش‌آفرینی بیشتر آنها شده است. در این اجتماع که حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و علی خدایی رئیس کانون شورای‌های استان تهران به نمایندگی از جامعه کارگری و بازنشستگی کشور و البته فعالان کارگری و بازنشستگی سراسر کشور حضور داشته‌اند از محمد شریعتمداری خواسته شده به عنوان کاندیدای نهایی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشد. در بین جملات اظهار شده در این گردهمایی شاید جمله حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان تامین اجتماعی روشن‌کننده موضع کارگران و بازنشستگان باشد. او گفت: «ما می‌توانم یک‌بار مدیریتی را تحت‌عنوان مدیریت نیروی کار در ساختار نظام اجرایی کشور رقم بزنیم». در این جلسه حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار خطاب به شریعتمداری گفت: «شما هم اقتصاد را به خوبی متوجه می‌شوید و هم روحیه مردمی برای حل مشکلات دارید و همین اینکه خودتان را از جامعه کارگری می‌دانید و حسن‌نیت دارید؛ این برای ما کافی است». علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور نیز در ادامه تاکید کرد: «شریعتمداری اقدامات بسیار خوبی برای بازنشستگان انجام داده است و انصافا مشکلات و مسائل آنان را درک می‌کند و می‌شناسد‌ و ما نیز باید به چنین فردی رای دهیم». علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر نیز در این نشست یادآور شد: «آقای شریعتمداری در صحنه‌ها بسیار خودمانی حضور پیدا کرده و مشکلات را حل می‌کند». حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم در این نشست تصریح کرد: «عهد می‌بندیم به کسی رای دهیم که چندین سال است با مشکلات جامعه کارگری آشنا است و ما گزینه‌ای بهتر از آقای شریعتمداری نداریم». علی خدایی، رئیس کانون شورای‌های استان تهران نیز در پایان یادآور شد: «بهتر از آقای شریعتمداری کسی کاندیدا نشده است و اگر اختیار کامل دولت دســـت ایشــان باشد، بسیاری از مشکــلات کارگــران حل خواهد شــد». وزیر کار هــم در واکــنش به حمــایت جامعـه کار و بازنشستگــی اظهــار داشــت: «‌ایجاد نظام جامع تامین اجتماعــی کــار بــزرگــی اســت که تـنهــا با تشریــک مساعــی و همکاری تمــام تشــکل‌هـای بازنشستگی و کارگری امکان‌پذیر است. تجـربـه عملیاتــی کردن کارهای بزرگی همچون افزایش ۳۹درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری در دو نوبت طی ۱۴ماه گذشته که پس از ۱۳ سال صورت گرفت، نشان داد اتحاد دست‌اندرکاران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل‌های کارگری و بازنشستگی می‌تواند هر ناممکنی را ممکن سازد.» شریعتمداری همچنین تاکید کرد: «‌با پشتوانه حمایت کارگران این مرز و بوم و برای دفاع از منزلت تمامی بازنشستگان و همچنین برای بهبود وضعیت معیشتی این گروه زحمتکش اعم از کارگر و بازنشسته‌، اینجانب تا‌کنون منشأ این خدمات شده و معتقدم تشکل‌های کارگری باید قدرتمند در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ورود کنند؛ چرا که هر فردی کاندیدای نهایی آنها باشد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری است.»
آینده روشن پـیش‌روی شریعتمداری؟
با حمایــت کــارگــران و بازنشستگان، که سبد رای آنها تا 20 میلیون نیز تخمین زده می‌شود، به نظر می‌رسد محمد شریعتمداری تعیین‌کننده‌ترین نامزد انتخاباتی است که پایه رای چند میلیونی خود را آما ه‌کرده و از شانس بالایی برخوردار است؛ حمایتــی که باید دید در روزهای آینده با چه سرنوشتی روبه‌رو می‌شود و کاندیدای کارگران و بازنشستگان در روزهای رقابت‌های انتخاباتی این سبد رای را گسترده‌تر و سنگین‌تر می‌کند یا خیر؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار