| کد مطلب: ۱۰۱۴۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

درگیـــری رســـانه‌ای «تارتار» و «کمالوند»

آرمان‌ملی: در دربــی خـودروسازان در لیگ‌برتر پیکانی‌ها به اشتباه ۶ تعویض انجام دادند و این موضوع در حالی اتفاق افتاد که داوران و ناظرمسابقه متوجه این موضوع نشدند. حالا پس از پایان این مسابقه حاشیه‌های 6 تعویضی مطرح شده است.
اشتباه
در بازی پیکان و سایپا در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر اتفاق عجیبی رخ داد و پیکانی‌ها به اشتباه اقدام به انجام ۶ تعویض کردند که این اشتباه از چشم داوران و ناظربازی دور ماند تا سلسله اشتباهات تکمیل شود.
قانون چه می‌گوید؟
حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره این تخلف می‌گوید: قوانین بین‌المللی فیفا و فدراسیون فوتبال ایران در این خصوص می‌گویند ابتدا باید میزان تاثیرگذاری بازیکنی که به‌عنوان تعویض ششم یا بازیکن دوازدهم وارد زمین شده بررسی شود و سپس نسبت به نتیجه بازی، جریمه خاطیان و اعلام مقصران اصلی اعلام موضع کنیم. البته چیزی که مشخص است این است که ناظر فدراسیون و داورچهارم در این مورد کوتاهی کرده‌اند.
نمونه خارجی
اما آیا این اتفاق برای اولین‌بار در جهان فوتبال رخ داده که چنین سردرگمی‌ای ایجاد کرده است؟ پاسخ این سوال منفی است زیرا در ابتدای این فصل و در چارچوب مرحله یک شانزدهم نهایی کوپاایتالیا، رم به مصاف اسپتزیا رفته بود که در وقت‌های اضافه با نتیجه ۴ بر ۲ شکست خورد. رمی‌ها در این دیدار به خیال اینکه مانند قبل می‌توانند در وقت‌های اضافه یک تعویض اضافه انجام دهند، ششمین تعویضشان را هم انجام دادند و آنها نیز مرتکب تخلف شدند. فدراسیون فوتبال ایتالیا پس از این دیدار با اینکه رمی‌ها در این بازی شکست خورده بودند و بازیکن تعویضی‌شان هم تاثیری در مسابقه نداشت، رای به شکست ۳ بر صفر رم داد. رای فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که آنها توجهی به تاثیرگذاری تعویض ششم رمی‌ها نداشته و تنها قانون را اجرا کردند.
استعفای فراز
فراز کمالوند در گفت‌وگو با «فارس»، درباره استعفای خود از سرمربیگری تیم فوتبال سایپا پس از اتفاقات بازی با پیکان اظهارداشت: این موضوع درست است و استعفای خود را برای مدیرعامل سایپا فرستادم زیرا دیگر فایده‌ای ندارد. کار من مربیگری فوتبال است و نمی‌توانم شعبده‌بازی کنم. وقتی کار از دست من خارج می‌شود بمانم و چکار کنم؟ سرمربی تیم فوتبال سایپا درباره اینکه آیا احساس می‌کند تیم سایپا قربانی برخی مسائل شده، توضیح داد: احساس من این است اتفاقاتی می‌افتد که می‌خواهد منجر به سقوط سایپا شود و حداقل من در این موضوع دخیل نباشم. بچه نیستم و 25 سال است مربیگری می‌کنم. تیم ما همراه ذوب‌آهن و نساجی در معرض سقوط است. سوالم این است مگر می‌شود سایپا در رقابت برای فرار از سقوط با ذوب‌آهن و نساجی بجنگد اما داور وسط مسابقه‌اش را از مازندران و داورچهارم و کمک‌داور را از اصفهان انتخاب کنند. وی درباره اینکه داورچهارم که پنالتی پیکان را اعلام کرد حواسش به انجام شدن 6 تعویض در تیم پیکان نبوده، بیان کرد: همین مسائل شائبه‌برانگیز است و شائبه اینگونه به‌وجود می‌آید که داورچهارم و داور خط را از اصفهان انتخاب کنید و داور وسط را از مازندران. البته هیچ چیزی متوجه این دو تیم ذوب‌آهن و نساجی نیست و کاری با آنها ندارد. وی درباره اشتباه تیم پیکان برای انجام‌دادن 6 تعویض توضیح داد: این بازی قطعا باید 3 بر صفر شود زیرا تیم حریف از بازیکن غیرمجاز استفاده کرده. قانون صراحت دارد و می‌گوید اگر تیمی از بازیکن غیرمجاز استفاده کند باید 3 بر صفر شود.
جواب تارتار
مهدی تارتار سرمربی پیکان درباره جنجال‌های این بازی و اتفاقاتی که پس از بازی رخ داد و در واکنش به صحبت‌های کمالوند سرمربی سایپا گفت: مصاحبه یکی از همکارانم را خواندم. خیلی دوست دارم درباره موضوع صحبت کرده و حرف‌هایم را با یک مثال شروع می‌کنم. یادم است زمانی‌که بازیکن راه‌آهن تهران بودم تیم ما به لیگ‌برتر آمد و صنعت‌نفت آبادان در همان مرحله نتوانست به لیگ‌برتر صعود کند. باشگاه نفت‌آبادان در آن زمان اعتراض کرد به‌دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز بازی باید سه بر صفر شده و این تیم به لیگ‌برتر صعود کند. در آن زمان رئیس فدراسیون فوتبال شخصی به‌نام محمد دادکان بود که حرف خیلی جالبی زد که هیچوقت حرف وی را از یادم نمی‌برم‌. دادکان در آن زمان اعلام کرد که راه‌آهن در زمین بازی صنعت‌نفت آبادان را شکست داده و به لیگ‌برتر صعود کرده است. دیگر بحث بازیکن غیرمجاز، زیر 23 سال، بزرگسال و... مهم نیست؛ مهم این است دو تیم 11 به 11 در زمین باهم بازی کردند. مرد و مردانه جنگیدند و یک تیم دیگری را شکست داده است. تارتار ادامه داد:‌ ما هم در زمین 11 نفره ایستادیم و بازی را از سایپا بردیم. این شلوغ‌کاری‌ها چیست؟ از طرفی همکار من می‌گوید استعفا داده‌ام و دیگر بازنمی‌گردم اما در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید باید بازی سه برصفر شود. اگر استعفا داده‌ای دیگر چکاری به نتیجه داری؟ دوره این کارها تمام شده است. وی اضافه کرد: سوابق هر کسی در این فوتبال مشخص است و معلوم است چه کسانی محروم و ممنوع‌الفعالیت شده‌اند. مشخص است چه کارهایی در این فوتبال انجام داده‌اند. بس است، اگر نمی‌‌توانید مرد و مردانه بجنگید بروید و در خانه‌تان بنشینید و به یک جوان درس اخلاق یاد بدهید. سرمربی تیم فوتبال پیکان تصریح کرد: همکار من می‌گوید قبل از بازی در فدراسیون فوتبال و کمیته صیانت بودم. برای چکاری به آنجا رفتی؟ سر تمرینت بایست و تاکتیکت را اجرا کن. دنبال منفعت‌طلبی هستی که به فدراسیون فوتبال می‌روی. چرا من مهدی تارتار، حسین پاشایی، سرپرست و مدیرعامل پیکان به فدراسیون نرفتیم؟ زیرا دنبال کارمان هستیم و تمرکزمان روی کار است. انرژی که می‌خواهم پشت‌پرده فوتبال بگذاریم در زمین می‌گذاریم. تارتار تصریح کرد: بازیکنی که به‌عنوان تعویض ششم من به زمین رفت زیر یک دقیقه در زمین بود و اصلا توپ به وی برخورد نکرد. بازی قبل از ورود وی دو بر یک بوده و پس از آن هم با همین نتیجه تمام شده است. برای 50 ثانیه اعلام می‌کنند بازی باید سه بر صفر شود و بحثی در آن نیست. خواهش می‌کنم این بساط را جمع کنید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار