| کد مطلب: ۱۰۱۴۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

دوباره شايعه بنزين و نگرانی مردم

آرمان‌ملی- محمدسیاح: شایعات زیادی درباره افزایش قیمت بنزین در فضای جامعه شکل گرفته و همین موضوع باعث نگرانی مردم شده است؛ چراکه افزایش مهمترین حامل انرژی کشور تاثیر بسزایی در سایر بخش‌های اقتصادی کشور دارد. تجربه گذشته افزایش 100 درصدی قیمت بنزین نشان داد که دامنه رشد قیمت بنزین به جاهای بسیار بزرگی کشیده می‌شود. در یکی دو هفته اخیر هم شایعاتی مبنی بر گران شدن چندباره بنزین مطرح شده است. هر چند که از وزیر نفت گرفته تا مدیران شرکت‌های نفتی و پالایشگاهی این موضوع را تکذیب کرده‌اند،‌ اما با توجه به سابقه تکذیب مسئولان در مورد گران شدن بنزین در سال 1398 و گرانی مجدد،‌ این بار هم این نگرانی وجود دارد که مسئولان قصد دارند با تکذیب این موضوع باز هم برای گران کردن بنزین اقدام کنند.

با این حال در مقایسه قیمــت بنزین در ایران و سایر کشورها به این موضوع می‌توان پی‌برد که قیمت بنزین در ایران تفاوت چندانی با سایر کشورها ندارد درحالیکه قبلا به همین بهانه که ایران ارزان‌ترین قیمت بنزین را دارد؛ افزایش قیمت انجام می‌شد. از زمان شیوع کرونا با افت و خیز قیمت نفت، قیمت بنزین در برخی از کشورها کاهش را هم تجربه کرد ولی در ایران طبق یک سنت قدیمی هیچ افزایش قیمتی روی کاهش را نمی بیند و دولت هم با همین رویه و بدون در نظر گرفتن کمک به مردم در دوران سخت اقتصادی کرونا؛ یک ریال هم از قیمت بنزین کوتاه نیامد و اعتراض مردم هم فایده‌ای نداشت! حالا با گذشت تقریبا دو سال از آخرین افزایش قیمت بنزین؛ ‌شایعاتی جدید درباره افزایش قیمت این ماده مهم مطرح شده است که از مصاحبه مهمانپرست، ‌سخنگوی سابق وزارت خارجه با خبرآنلاین؛ نشات گرفته است. مهمانپرست در آن مصاحبه که خود را هم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده بود گفت که اگر رئیس جمهوری شود بنزین را به 20 هزار تومان خواهد رساند! همین جمله کافی بود تا مهمانپرست و بنزین به ترند فضای مجازی بدل شوند و تا امروز هم بحث گران شدن بنزین به پایان نرسد. هر چند که مقامات وزارت نفت و شرکت‌های تابعه این موضوع را قطعا رد کرده‌اند، اما نگرانی از این موضوع همچنان ادامه دارد و این نگرانی با توجه به عملکرد و سابقه وزارت نفت بی‌دلیل هم نیست. البته بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می‌خواهند در مــردم عکس‌العمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان می دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.»
در اسناد حرفی از افزایش قیمت نیست
رضــا پـدیدار، عضو هيات رئيسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران درباره شایعات افزایش قیمت بنزین،‌ به «آرمان‌ملی» گفت: «در اسنــاد که یکی از آنها بودجه است؛ افزایش قیمت بنزین پیش‌بینی نشده بنابراین همه این شایعات جزو تبلیغات انتخاباتی است.» او ادامه داد: «برخی از تبلیغات به شکل منفی و واگرایی و دروغ باعث مطرح شدن موضوعی در جامعه می‌شود و قطعا افزایش قیمت بنزین هم از این دست است.» پدیدار تاکید کرد: «در اسناد بالادستی و برنامه‌ریزی و آنچه که منابع و مصارف کشور را تایید می‌کند هیچ بحثی مبنی بر افزایش قیمت بنزین نشده است و تا جایی که من اطلاع دارم وزیر و مقامات این وزارت‌خانه هم حرفی در این باره نزده‌اند.» عضو هيات رئيسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران معتقد است: «ریشه این شایعات زیر سر افرادی است که یا بیکارند یا کسانی است که قصد تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی را دارند. به هر شکل این موضوع شایعه است.» او با اشاره به اینکه قیمت بنزین در ایران با سایر کشورها بویژه کشورهای همسایه تفاوت چندانی ندارد؛ تصریح کرد: «البته تفاوت قیمت بنزین به نرخ مبادله ارز بستگی دارد که به صورت دائمی و به دلیل شاخص‌های اقتصادی کشورها در حاضر تغییر است. نرخ برابری ریال با سایر ارزهای جهانی به جز واحد پول امارات که ثابت و 66/3 است؛ بقیه در حال نوســان هستند و ملاکی برای تعیین قیمت در منطقه نیستند.»
فوب خلیج فارس و تمایل دولت!
یکــی از مــوضوعاتی که در تعیین نرخ بنزین همیشه مورد توجه بوده هزینه‌های تولید است. دولت بارها از گران بودن تولید بنزین در کشور صحبت کرده و این موضوع نگرانی‌هایی را در مقاطع مختلف ایجاد کرده بود. برخی از مقامات از هزینه تولید هر لیتر تا هفت هزار تومان و برخی بالاتر خبر می‌دادند. برخی هم می‌خواستند که قیمت را به حدی افزایش بدهند که بتوانند با نرخ فوب خلیج فارس برابری کند! با این حال دولت با رساندن قیمت بنزین به سه هزار تومان بسیار راضی به نظر می‌رسد تا جایی که تصمیم گرفت برای جبران خسارت وارده ناشی از افزایش قیمت این حامل انرژی به 60 میلیون نفر یارانه سوخت پرداخت کند. تغییرات قیمت بنزین در کشور ما بر روی هر مولفه دیگری اثرگذار است چراکه با افزایش قیمت حامل انرژی هزینه حمل و نقل افزایش می‌یابد و بعد از آن هم به صورت زنجیره‌ای هزینه تولید و توزیع کالا رشد می‌یابد. با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور؛ اقتصاد ظرفیت بیشتری برای پرداخت هزینه‌هایی که مقامات آن برای اداره کشور به مردم تحمیل می‌کنند را ندارد و هر تغییری در قیمت بنزین به سمت افزایشی می‌تواند آتشی بزرگ را به پا کند. بنزین یکی از حساس‌ترین موضوعات در کشور ما است و بازی با آن به دلیل همین حساسیت و جلب توجه موضوعی قابل پیش‌بینی بود ولی اینکه برخی از مسئولان سابق برای دیده شدن از این روش استفاده می‌کنند موضوعی است که باید شفاف شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار