| کد مطلب: ۱۰۱۴۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد

جهانگیری از روحانی درخواست مرخصی کرد

آرمان ملی- مطهره شفیعی: اسحاق جهانگیری نامی است که این روزها بسیار شنیده می‌شود، امید اول اصلاح‌طلبان. دو دوره نماینده مجلس، استاندار اصفهان، وزیر صنایع و معادن طی 8 سال در دولت اصلاحات و معاون اول به مدت 8 سال رزومه‌ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذاشت و همین رزومه سنگین است که سبب شده اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، او را گزینه مناسبی برای تصدی ریاست جمهوری بدانند. یکی از موضوعات مهم در پرونده جهانگیری حرکت او در مسیر قانون و جلوگیری از ایجاد شائبه در رفتارها و گفتارش است به عنوان نمونه کاندیداهای انتخاباتی به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری ساعات زیادی را در جلسات هماهنگی می‌گذراند و نیاز به ذهن آزاد دارند. همین موضوع سبب شد که روز گذشته اسحاق جهانگیری برای تمرکز بر انتخابات ۱۴۰۰ و استفاده نکردن از امکانات و فضای کار دولت درخواست مرخصی‌اش تا روز انتخابات را به رئیس‌جمهوری داد.
شورای راهبری
فعالیت‌های انتخاباتی اسحاق جهانگیری هم ظاهرا زودتر از سایر کاندیداها آغاز شده به عنوان نمونه جهانگیری ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌اش را انتخاب کرد. فاطمه پهلوانی، محمدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی، شهیندخت ملاوردی، محمد نعیمی‌پورر، سیدرضا نوروززاده و رضا ویسه از سوی اسحاق جهانگیری داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ انتخاب شدند. این شورا قرار است در گام نخست، ریاست و ساختار ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری را تعیین کند. از ترکیب شورای راهبردی مشخص است که جهانگیری درصدد استفاده از نیروهای احزاب اصلاح‌طلب در مسیر انتخابات است و تمرکز خود را تنها به استفاده از اعضای حزب کارگزاران معطوف نکرده که خود از اعضای ارشد این حزب است. در این ترکیب 4 عضو نزدیک به حزب اتحاد، یک عضو کارگزاران، یک عضو اعتماد ملی و یک عضو مستقل حضور دارند.
مرعشی: من رئیس ستاد نیستم
در حالی که هنوز این شورا تصمیمش را برای تعیین رئیس ستاد مشخص نکرده، برخی سایت‌ها در روزهای گذشته به انتشار شایعاتی پرداختند که پررنگ‌ترین آن مربوط به مرعشی بود. این سایت‌ها مدعی شده بودند که حسین مرعشی رئیس ستاد اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات سال ۱۴۰۰ شد. با توجه به اینکه مرعشی، عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است، این موضوع چندان دور از انتظار نبود، اما دیروز سخنگوی حزب کارگزاران گفت: ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری تشکیل نشده است که من رئیس آن باشم. مرعشی تصریح کرد: تا زمان اعلام داوطلبان نهایی از سوی شورای نگهبان، این ستاد تشکیل نمی‌شود، بنابراین من هم چه رسمی و چه غیررسمی رئیس ستاد جهانگیری که تشکیل نشده، نیستم.
امید اصلاحات به جهانگیری
اسحاق جهانگیری مرد روزهای سخت است. در اذهان بسیاری هست که سال 96 کاندیدا شد و خوب می‌دانست که تا روز آخر در این جایگاه نخواهد ماند اما ایثار کرد و آمد و این فرصت برای دفاع از آرمان‌های اصلاح‌طلبانه و دفاع از دولت روحانی استفاده کرد. این بار شرایط تفاوت دارد و او آمده است تا بماند و به‌خوبی می‌داند امید اصلاح‌طلبان به اوست. در چنین شرایطی رقیب هم برای تضعیف جهانگیری از هر فرصتی بهره خواهد گرفت که زیر سوال بردن مرد کرمانی به دلیل عملکرد دولت روحانی یکی از موضوعاتی است که اصولگرایان درصدد تضعیف جهانگیری با استناد به آن هستند. دیروز هم محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این باره با اشاره به اینکه ممکن است بار منفی گلایه‌های دولت روحانی بر دوش جهانگیری قرار بگیرد، عنوان کرد: «این انتخابات، بسیار حساس و کاملا دوقطبی خواهد بود. در چنین شرایطی که به احتمال قوی جهانگیری تأیید صلاحیت می‌شود، جریان اصلاح‌طلب با انگیزه بسیار زیادی به صحنه خواهد آمد و نقش ساختاری، مدیریتی، گفتمانی و شعارهای انتخاباتی خود را روی او پیش خواهد برد.» عطریانفر با بیان اینکه نمی‌توان قاطعانه گفت وضع اصلاحات خوب نیست یا بار منفی دولت روحانی بر رأی جهانگیری تأثیر دارد، خاطرنشان کرد: زبان توجیه فعالیت‌ها وجود دارد، تبلیغات در زمان خودش صورت خواهد گرفت و با توجه به حساسیت متفاوت جامعه نسبت به ریاست‌جمهوری می‌توانیم انتخاباتی داغ و جذاب را پیش‌بینی کنیم.
همه در خدمت جهانگیری
‌جهانگیری ثابت کرده که در هنگام مناظره‌ها می‌تواند کوبنده ظاهر شود و حریف را گوشه رینگ می‌فرستد. در مناظره‌های ۹۶ وقتی جهانگیری و رئیسی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند جهانگیری سخت به او تاخت و گفت که «آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده‌اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام رضا(ع) باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است د ر حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم…آقای رئیسی در طول دوران طولانی مرتبط با برخورد با مفاسد مسئولیت داشته است، بیاید و پاسخگوی فعالیت‌هایش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی، مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را داشته‌اند، امروز بیایند و بگویند که چه کرده‌اند» اما به رغم این توانایی‌ها به نظر می‌رسد سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب و اعتدالی که شانس تایید صلاحیت دارد، باید برای کمک به او از میدان خارج شده و در کنار مرد کرمانی قرار بگیرند. محمد شریعتمداری، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و دیگر کاندیداهای جریان اصلاحات و اعتدال درصورت تایید صلاحیت می‌توانند به عنوان یار کمکی روحانی به ایفای نقش بپردازند تا در صورت پیروزی جهانگیری به اجرای برنامه های خودشان در دولت او اقدام کنند. به عنوان نمونه همانطور که خبر آنلاین نوشت شاید مخالفان و رقبای جهانگیری بخواهند با موضوع ارز تک‌نرخی که مخالفان دولت با واژه‌سازی آن را «دلار جهانگیری»‌جا انداختند بخواهند او را گوشه رینگ ببرند که شاید عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که روز آخر ثبت‌نام کرد، بتواند در این زمینه یاری‌رسان او باشد یا محمد شریعتمداری می‌تواند با دفاع از عملکرد خود و دولت در زمینه صنعت و همچنین اقدامات صورت گرفته در طول وزارت کار به جهانگیری یاری برساند تا مرد کرمانی با اطمینان از تنها نبودن در این مسیر به پیروزی در انتخابات فکر کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار