| کد مطلب: ۱۰۱۴۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

فراوانی کاندیدای پوششی اصولگرایان

آرمان ملی- سهیـــل ثابـت: «‌کاندیدای پوششی» مفهومی است که این روزها بسیار درباره آن می‌شنویم. ماجرای کاندیدای پوششی از این قرار است که یک یا چند کاندیدا صرفا جهت حمایت و پوشش‌دهی از کاندیدای اصلی یک جریان سیاسی وارد انتخابات می‌شوند و در پایان به نفع به وی کناره‌گیری می‌کنند. جریان اصولگرا با چهره‌هایی همچون سعید جلیلی، سعید محمد یا علیرضا زاکانی وارد مناظرات برای پوشش آیت‌ا... رئیسی خواهند شد و‌ اصلاح‌طلبان نیز بنا به تایید صلاحیت‌ها، کاندیدای اصلی خود را مشخص خواهند کرد. باید دید این انتخابات با تعدد کاندیداها چگونه رقم خواهد خورد.
تعدد کاندیداها
ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی تمام شد و انتخابات به ایستگاه شورای نگهبان رسید. از هم‌اکنون تا 5 خرداد باید به انتظار بنشینیم تا تکلیف کاندیداهای نهایی احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان مشخص شود. با این حال نگاهی به کاندیداهای موجود در دو جریان سیاسی بزرگ کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، که همواره در ادوار گوناگون انتخاباتی قدرت اجرایی میان این دو جناح رد و بدل شده، نشان می‌دهد آنها در این انتخابات با کاندیداهای متعددی وارد شده‌اند و گویا هیچ یک به برد صددر‌صدی در انتخابات مطمئن نیستند. اصولگرایان با چهره‌هایی همچون آیت‌ا... سید‌ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، سعید محمد‌، رستم قاسمی، عزت‌ا... ضرغامی و علیرضا زاکانی وارد صحنه شده‌اند و اصلاح‌طلبان نیز با اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، مسعود پزشکیان، سید‌مصطفی تاجزاده، محسن هاشمی و محمود صادقی به انتخابات پای گذاشته‌اند. هر چند این رویه برای اصولگرایان چندان غریبه نیست و در انتخابات‌های دوره‌های گذشته از جمله سال‌های 92 و 96 با همین روش شرکت کرده‌اند اما حضور چند کاندیدا از اصلاح‌طلبان در انتخابات از جمله مسائلی است که تا‌کنون به این صورت شاهد آن نبوده‌ایم و گویا حداقل در این مرحله از کار آنها رویکرد خود را تغییر داده‌اند. چرا که در انتخابات‌های گذشته با یک یا دو نفر در انتخابات و در جریان مناظرات حاضر می‌شدند اما به نظر می‌رسد برای انتخابات پیش‌رو برنامه دیگری دارند. آنچه مشخص است اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خود می‌دانند کاندیدای اصلی جریان متبوع خودشان کدام گزینه است و به احتمال فراوان پس از تایید‌صلاحیت‌ها نیز روی وی اجماع خواهند کرد. اصولگرایان که ماه‌هاست گفته‌اند روی رئیسی اجماع خواهند کرد و اصلاح‌طلبان نیز گرچه قرار است بعد از رای‌گیری دو‌سوم کاندیدا یا کاندیداهای نهایی را معرفی کنند اما به نظر می‌رسد اگر تغییری در شرایط رخ ندهد آنها هم به سمت‌وسوی جهانگیری متمایل شوند. هر چند دیگر چهره‌ها نیز از شانسی برابر با وی برخوردارند. مسلما تعیین‌کننده اینکه چه تعداد از کاندیداها از اصلاح‌طلبان و چه تعداد از اصولگرایان در انتخابات خواهند ماند و مناظره‌ها را برگزار می‌کنند، شورای نگهبان است که باید دید کدام یک از افراد مذکور در دور نهایی انتخابات حضور خواهند داشت.
کاندیدای پوششی
با نگاهی به چهره‌های حاضر در انتخابات پیش‌رو به وضوح می‌توان در‌یافت که کدام یک از این نفرات قرار است نقش نامزد همراه و کمکی را بازی کنند و کدام یک کاندیدای اصلی خواهند بود. خاصه در میان اصولگرایان این نقش پر‌رنگ‌تر است؛ آن هم وقتی با لشکری از کاندیداهای ثبت‌نام کرده در این اردوگاه مواجه باشیم. نخستین‌بار انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 بود که واژه «کاندیدای پوششی» در ادبیات سیاسی و انتخاباتی ایران متولد شد. جایی که حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مجددا نامزد انتخابات شد و به موفقیت رسید. حال پس از گذشت چهار سال از آن انتخابات هر دو جریان سیاسی درصدد بر‌آمده‌اند که از آن انتخابات و دوگانه روحانی- جهانگیری الگوبرداری کنند تا در انتخابات بتوانند حضور بهتر و موثرتری داشته باشند. لذا اصولگرایان، رئیسی را به عنوان کاندیدای اصلی قرار داده و به نظر می‌رسد چهره‌هایی همچون سعید جلیلی وی را پوشش دهند. هر چند صحبت از چهره‌هایی چون محسن رضایی، زاکانی، محمد و ضرغامی نیز به میان می‌آید اما در نظرات این افراد بیشتر حضور مستقل دارند اما به نظر می‌رسد هر کدام که تایید شوند در نهایت به نفع رئیسی کنار خواهند رفت. در جریان مقابل نیز شرایط به‌گونه‌ای دیگر است بدین نحو که اصلاح‌طلبان جهانگیری را کاندیدای اصلی قرار خواهند داد. هر چند در این میان برخی کاندیداها نیز ‌در پی دوگانه‌سازی با دیگر کاندیداها بر‌خواهند آمد. مثل علیرضا زاکانی که رسما در مقابل علی لاریجانی قرار خواهد گرفت و اساسا برای تقابل با او وارد کارزار انتخابات شد. باید دید کاندیدای پوششی بر ای کدام جریان بهتر عمل خواهند کرد و کاندیدای آنها را به ریاست‌جمهوری سیزدهم خواهد رساند.
اصولگرایان تیمی وارد شدند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص احتمال حضور کاندیدای پوششی در انتخابات پیش‌رو از سمت جریان‌های سیاسی اظهار داشت: این اتفاق همواره در انتخابات‌های مختلف افتاده واکنون نیز می‌توان پیش‌بینی کرد که رخ دهد؛ اما هنوز نمی‌دانم کدام کاندیداها به طور پوششی حاضر خواهند شد. محمود صادقی به «آرمان ملی» گفت: من فکر می‌کنم تعدد کاندیداهای اصولگرا به همین منظور بوده چون وقتی کاندیداهای جریان مقابل معلوم شدند روز آخر یک هجومی آوردند که مشخص شد بیشتر برای ایجاد یک حالت تیمی در انتخابات بوده است.‌ این کاندیدای انتخابات 1400 عنوان کرد: مثلا آقای لاریجانی که نامزد شد افرادی مثل آقای زاکانی در انتخابات حضور پیدا کردند و پیداست که انگیزه‌هایی این‌گونه دارند. وی در‌خصوص دوگانه‌های انتخاباتی در مناظرات بیان کرد: بستگی دارد که تا آخر مناظرات چه کسانی باشند و چه کسانی تایید‌صلاحیت شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار