| کد مطلب: ۱۰۱۴۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

یار هاشمی به هاشمی پیوست

آرمان ملی: نیمه شب روز شنبه اکبر ترکان وزیر دفاع دولت کارگزاران، بر اثر ابتلا به بیماری دیابت درگذشت. او از ابتدای انقلاب تاکنون در دولت‌های مختلف سمت‌هایی مانند وزارت و مشاوره را بر عهده داشت و خدمات او به کشور از ترکان چهره‌ای ماندگار ساخت. بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی درگذشت وزیر دولت مرحوم هاشمی را تسلیت گفتند. در متن این پیام‌ها به برخی صفات این شخصیت گرانقدر، همچون تعهد، شرافت، توان مدیریتی، صداقت، خدمتگزاری و ایمان اشاره شد.
خدمات و سوابق اکبر ترکان
اکبر ترکان در حدود نیمه شب روز گذشته و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و در سن 69 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری دیابت درگذشت. ناصر ترکان فرزند او، در صفحه اینستاگرام خود خبر درگذشت پدر را منتشر کرد. ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، مشاور عالی پیشین رئیس‌جمهور ایران و دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی بوده است. او اولین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح بود که سابقه نظامی نداشت. او در دولت اول مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری در دولت دوم ایشان بود. وزارت نفت دولت اول محمود احمدی‌نژاد نیز یکی دیگر از سوابق او است. همچنین ترکان در اواخر دهه ۱۳۶۰ به عنوان رئیس فدراسیون کشتی ایران منصوب شده بود. سعید ا... بداشتی مشاور اکبر ترکان، در گفت‌وگو با برنا زمان مراسم تشییع ایشان را اعلام کرد: «ساعت 8 صبح مراسم تشییع با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از درب منزل آن مرحوم در آجودانیه، خیابان شهید سباری، کوچه شهید ارومیان، پلاک چهار آغاز می‌شود و در بهشت زهرا ادامه پیدا می‌کند.» بسیاری از مسئولان و چهره‌ها درگذشت این چهره خدمتگزار را تسلیت گفتند که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.
خدمتگزار متعهد
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در پیامی درگذشت اکبر ترکان را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: «ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و پرتلاش و یار صدیق دولت تدبیر و امید، مرحوم مهندس اکبر ترکان، باعث تاثر و تالم فراوان شد. این مدیر توانمند و دلسوز، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور فعال و موثر در مناصب مختلف و مهم خدمتگزاری، منشا خدمات فراوانی شد و کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت که در یادها باقی خواهد ماند.» روحانی در این پیام تسلیت با تجلیل از همدلی‌ها و همراهی‌های صادقانه وی با نظام و دولت به ویژه در جایگاه دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و مشاور عالی رئیس جمهوری، مصیبت فقدان این انسان خدوم را به خانواده مکرم و عموم دوستداران او تسلیت گفت و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت واسعه الهی و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و تسلی مسالت کرد.
انسان شریف
دیگر پیام تسلیت از سوی سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، بود که نوشت: «درگذشت تأسف‌انگیز انسان شریف، خدمتگزارِ صدیقِ انقلابی کشور و مدیر توانا و متعهد جناب آقای مهندس اکبر ترکان را به همه دوستداران و همراهان آن عزیز و به خاندان شریف ترکان، همسر و فرزندان ارجمند او و به همه بستگان عزادار تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حق متعال برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می‌کنم. روانش شاد و یادش گرامی.»
دوست دیرین و مدیر خوشنام
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، نیز درگذشت مرحوم ترکان را در پیامی اینگونه تسلیت گفت: «درگذشت اکبر ترکان دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و از مدیران باسابقه و خوشنام و فعال در بخش‌های مختلف به خصوص صنعت کشور موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.» به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در پیامی نوشت: «ضایعه درگذشت اکبر ترکان دوست دیرین که از خدمتگزاران پرتلاش و از جمله مدیران مومن و متعهد در ادوار مختلف در نظام جمهوری اسلامی بود، موجب اندوه و تاثر اینجانب شد.»
چهره خدوم و صدیق
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، روز یکشنبه در پیامی با ابراز تاسف و تاثر از درگذشت زنده یاد اکبر ترکان تصریح کرد: «این چهره خدوم، صدیق و کارآمد نظام با قرار گرفتن در جایگاه‌های مهم خدمتگزاری از جمله در منصب وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح و وزیر راه و ترابری در دولت‌های پیشین و پس از آن در سمت‌های مهم دیگر، عمر شریف خود را وقف خدمت به مردم و نظام اسلامی کرد و خدمات موثری ارائه کرد که به یقین در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.»
یک عمر خدمت با برکت
مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، در پیامی رحلت اکبر ترکان را تسلیت گفته و نوشت: «درگذشت مهندس اکبر ترکان یکی از مدیران پرتلاش و خدوم کشورمان موجب تاثر و تالم گردید. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم از خداوند منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان صبرجمیل و اجر جزیل خواستارم.» همچنین سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در پیام جداگانه‌ای درگذشت آن مرحوم را با این کلام تسلیت گفت: «اینجانب فقدان آن سفر کرده که عمر پر برکت خود را همواره در مسیر شکوفایی پیشرفت و اقتدار در عرصه دفاع و سایر سنگرهای خدمت به نظام اسلامی صرف نمود را تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.»
مومن و متعهد
محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، در پیامی به خدمات مرحوم ترکان به کشو اشاره کرده و نوشت: «جناب آقای مهندس ترکان که از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران بودند دیده از جهان فروبستند و به سوی معبود شتافتند و با رفتنشان دوستداران‌شان را در غم و ماتم فرو بردند. ایشان از جمله مدیران مومن و متعهدی بودند که در ادوار مختلف بعد از انقلاب و در مسئولیت‌هایی که بر عهده داشتند نقش ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند.»
منشا آثار ماندگار
در ادامه تسلیت‌ها سید هادی خامنه‌ای با انتشار پیامی نوشت: «رحلت انسان شریف، مومن و نیک نفس، جناب آقای مهندس اکبر ترکان موجب تأسف و تأثر گردید. آن مرحوم از بدو پیروزی انقلاب اسلامی خود را وقف خدمت به مردم و نظام نمود و منشأ آثار ماندگاری در حوزه‌های مختلف اجرایی شد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار