| کد مطلب: ۱۰۱۴۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

آتش سریالی و زودهنگام در جنگل‌ها و مراتع

آرمان ملی: ظاهرا قرار نیست آتش‌سوزی هرساله و سریالی در جنگل‌های کشور همزمان با گرم شدن هوا و آتش زدن محصولات خشک شده کشاورزی، به اتمام برسد و طی روزهای گذشته هزاران هکتار از جنگل‌های کشور طعمه حریق شدند و همچنان این آتش سوزی‌ها ادامه دارد. در شهرستان باشت (استان کهگیلویه و بویراحمد) مانند سال‌های گذشته آتش‌سوزی در ارتفاعات «شاه بهرام» پس از سه روز همچنان ادامه دارد؛ همزمان گزارش‌هایی درباره آتش‌سوزی در منابع طبیعی این استان و همچنین استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام منتشر شده است. در این بین حیدر محمدی، رئیس اداره منابع طبیعی باشت، روز گذشته با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در ارتفاعات شاه بهرام ادامه دارد گفت که این آتش‌سوزی روز جمعه مهار شد، اما بار دیگر شعله‌ور شده است. همزمان غلامحسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز گفت: «علت این حریق آتش زدن پسماند مزارع از سوی یک کشاورز برای برنج‌کاری بوده است.» سال گذشته ۲۵۵ هکتار از ۱۰۵ هزار جنگل‌ها و مراتع شهرستان باشت آتش گرفت.
جنگل‌ها در آتش می‌سوزند
همزمان جنگل‌های گردنه ایواندره در خرم‌آباد نیز از عصر جمعه آتش گرفته است. با این حال به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تا شامگاه جمعه هنوز نیرو‌های امدادی برای مهار این آتش‌سوزی به منطقه اعزام نشده بودند و فقط نیروهای محلی از گسترش آن جلوگیری می‌کردند. مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین، نیز خبر داد آتش‌سوزی حاشیه رودخانه قوره‌تو، در نوار مرزی این شهرستان، ظهر جمعه با تلاش دستگاه‌های مدیریت بحران مهار شد. او گفت که این آتش‌سوزی‌ از عراق به ایران منتقل شده است. پس از گذشت دو روز جنگل های سیاه کوه دهلران در آتش می‌سوزد. در این مدت بخش‌های زیادی از سیاه کوه دهلران در آتش سوخته و از آنجا که آتش در رخ غربی کوه نبوده و از شهر دهلران دیده نمی‌شود، واکنش مطلوبی با آن در حوزه اطلاع‌رسانی نشده است. هزاران درخت بلوط در این منطقه در خطر نابودی و خاکستر شدن قــرار دارند. در همین حال پیمان فتاحی، مدیر روابط عمومی منابع طبیعی کردستان، درباره وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان با گرم شدن هوا هشدار داد. محمدباقر هنربر، مدیرکل مــدیریـت بحــران استانداری آذربایجان‌شرقی، نیز از برگزاری مانورهایی برای آمادگی مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی خبر داد. در این میان هواشناسی مازندران با انتشار اخطاریه زرد، از احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها در پی افزایش دمای هوای استان طی روزهای آینده هشدار داد. هواشناسی مازندران پیش بینی کرده است که با ورود سامانه گرم، دمای هوای استان از رو ز دوشنبه هفته جاری چهار تا ۱۰ درجه افزایش یابد که با توجه به همراه شدن با وزش باد گرم بویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات، احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع افزایش خواهد یافت.
نقــش عـوامــل انسـانی در آتش‌افروزی
با ایــن حــال آغاز زودهنگام آتــش سوزی‌هــای جنگــل‌ها و مراتع کشور همزمان با بحران خشکسالی، موجی از واکنش‌های کارشناسان در پی داشت. فصل بارندگی کوتاه‌مدت و خشکی طولانی هوا از یک طرف و پوشش علفی و یک ساله مراتع و جنگل‌ها، پتانسیل آتش‌سوزی در این منابع را به شدت بالا برده است. در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که جنگل‌ها و مراتعی که در فاصله نزدیک پدیده‌هایی مانند جاده‌ها، مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی قرار دارند و یا واقع در مناطق با شیب کمتر از ۵۰ درصد هستند، بیشتر آتش می‌گیرند و با افزایش فاصله از این پدیده‌ها احتمال وقوع آتش سوزی کاهش می‌یابد، این واقعیت نشان دهنده نقش عامل انسانی و تا حد زیادی عمدی بودن آتش سوزی با هدف‌های گوناگون است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار