| کد مطلب: ۱۰۱۳۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران:

واکسن‌ها بر بیشتر جهش‌های جدید موثر هستند

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: هرچند جهش‌های ویروس کووید ۱۹ نگرانی‌هــایی درمورد مقابله با واکسن کرونا به وجود آورده اما نتایــج بررسی‌هاتاکنون نشان می‌دهد واکسن‌های مــوجود علیه اکثر جهش‌های جدید موثر هستند. دکتر سیــدمحمد جزایری اظهار داشت: شرکت‌های تولید کننده واکسن پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با جهش‌های ویروسی را مدنظر قرار می دهند به نحوی که طراحی واکسن‌های یادآوری از جمله این موارد است تا واکسن‌ها بتوانند جهش‌های جدید را پوشش دهند. وی اظهار داشت: واکسن‌های کرونا حتما موارد مرگ‌و‌میر و میزان بستری را در حد چشمگیری کاهش می‌دهند، به همین دلیل مراکز علمی از جمله سازمان بهداشت جهانی توصیه اکید بر تزریق واکسن دارند.
توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران بر لزوم رعایت توصیه های بهداشتی تاکید کرد و گفت: همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کرده و از هرگونه ساده‌انگاری در این زمینه به شدت پرهیز کنیم. جزایری با یادآوری اینکه هرجایی که تجمع باشد، احتمال انتقال ویروس افزابش می یابد، افزود: در جهش‌های جدید احتمال انتقال ویروس و سرایت‌پذیری آنها به شدت افزایش یافته است، لذا پروتکل‌های بهداشتی باید با شدت بیشتری رعایت شود تا مردم دچار آسیب‌های این بیماری نشوند. وی ادامه داد: علاوه بر حضور نیافتن در تجمعات مواردی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها به صورت منظم باید همچنان رعایت شود. وی یکی از نگرانی از ورود جهش‌های جدید به کشور را احتمال ابتلا و سرایت‌پذیری بیشتری اعلام کرد و گفت: هرچند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طولانی مدت سبب خستگی مردم شده اما در شرایط فعلی ساده‌انگاری نسبت به این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی برای مردم شود.
امکان دستکاری ویروس وجود دارد؟
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه حد امکان دستکاری این ویروس وجود دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به شواهد موجود و گزارش سازمان جهانی بهداشت احتمال دستکاری ژنتیکی در ویروس کرونا فعلا منتفی است. جزایری ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت تاکنون ردی از ویروس قبل از دسامبر ۲۰۱۹ در آزمایشگاه‌های ووهان چین، پیدا نکرده و این ادله محکمی بر رد ادعای دستکاری ژنتیکی است. وی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت از آغاز شیوع ویروس کرونا یافتن علت اصلی آن را در دستور کار قرار داد، هرچند مقامات چینی در ابتدا به دلایل مختلف با این کار مخالفت می کردند اما این کار انجام شده و سازمان بهداشت جهانی پس از بررسی‌ها در گزارشی به صراحت اعلام می‌کند که منشأژنوم ویروس کرونا به احتمال زیاد به خفاش مرتبط است و همچنین هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر دستکاری ژنتیکی در این ویروس مشاهده نشده است. وی ادامه داد: این سازمان تمام کارکنان آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی شهر ووهان را از نظر وجود آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا مورد آزمایش قرار داد و هیچ‌گونه ردپایی از ابتلای قبلی این افراد به عفونت با این ویروس به دست نیامد. این یافته اخیر دلیل محکمی برای رد این ادعا است که عفونت و بیماری این ویروس از آزمایشگاه و کارکنان آن منشأ گرفته است. رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تاکید کرد که ما سازمان بهداشت جهانی را فارغ از هرگونه دسته‌بندی و مسایل سیاسی می‌بینیم و تاکنون خلاف آن ثابت نشده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار