| کد مطلب: ۱۰۱۳۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

تاييد- تكذيب ِواكسن هاي مفقودي

آرمان ملی: «واکســن‌های کـرونا گم شده یا نه؟»، «واکسن‌ها در بازار سیاه (ناصرخسرو) از کجا آمده‌اند» و ده‌ها سوال بی‌پاسخ دیگر در میان تایید و تکذیب مسئولان کشور. این درحالی است که موضوع سوءاستفاده از واکسن کرونا در برخی از بیمارستان‌ها و سهمیه افراد مختلف از جمله پاکبان‌ها خبرساز شده و پس از این ماجرا بود که یک عضو هیات رئیسه مجلس ادعا کرد که «۱۰ درصد واکسن‌های وارداتی سر از بازار آزاد درآورده و در ناصرخسرو به فروش می‌رسد» در ابتدا وزارت بهداشت دستور بررسی این موضوع را داد و رئیس مرکز روابط‌عمومی این وزارتخانه در توئیترش با همان ادبیات عجیبش نوشت: «دروغ استخوان نیست که در گلوی این نماینده مجلس گیر کند!» با این حال کیانوش جهانپور برای سومین بار سخنان یک نماینده مجلس در مورد گم شدن تعداد زیادی واکسن کرونا را تکذیب کرد، درحالی‌که محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود: «اطلاعات سامانه خود وزارت بهداشت بیانگر نامشخص بودن وضعیت ۲۰۰ هزار دوز واکسن است.» این گفته‌های دهنوی در حالی مطرح می‌شود که گزارشات حاکی از نشت واکسن کرونا و فروش آن در بازار سیاه است؛ موضوعی که هیچوقت از سوی مسئولان وزارت بهداشت تایید نشده است.
3 میلیون و159 هزار واکسن وارد شده
دهنوی چند روز پیش نیز در نامه‌ای، از وزیر بهداشت خواستار فرستادن گزارش تعداد واکسن‌های وارداتی و تزریق‌شده در اسرع وقت شده بود. او می‌گوید گزارش‌های مردمی از فروش آزاد واکسن کرونا در بازار یا تزریق آن توسط سودجویان و آقازاده‌ها خبر می‌دهند و رسیدگی به توزیع واکسن باید در صدر اولویت‌های وزیر بهداشت قرار گیرد. اما جهانپور در توئیتر نوشت: «هیچ واکسنی گم نشده و نخواهد شد و اطلاعات آن مستمرا قابل رصد است. آنچه ظاهرا خارج از نظام سلامت مدت‌ها است گم شده، صداقت برخی سیاسیون و حرف مستند و با حساب و کتاب است.» به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو «تاکنون سه میلیون و ۱۵۹ هزار دوز واکسن وارد ایران شده و انتظار می‌رود تا پایان اردیبهشت دست‌کم دو میلیون دوز دیگر وارد شود.» این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که روند کُند واکسیناسیون هر روز بر این شایعات می‌افزاید و در این بین تکیه کشور بر توان داخلی و ساخت 6 واکسن توسط شرکت‌های دانش بنیان است. در این میان اعتراض شهروندان و عدم تحقق وعده‌های مکرر مسئولان؛ با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است. طبق آخرین آمار، تاکنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دوز رسید. با این حال جهانپور در گفت‌وگو با ایلنا ابراز امیدواری کرده «با تحقق وعده‌هایی که داده شد تا پایان خرداد بیش از ۷ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد ایران شود. چهار شرکت ایرانی به شرکت سازنده در روسیه معرفی شده‌اند که زیرساخت‌های دو شرکت تایید شده است.»
فروش واکسن در بازار آزاد
در این میان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز با انتقاد از مجوز دولت به واردات واکسن توسط بخش خصوصی تاکید کرد: برخی افراد کاسب کرونا شده‌اند و از این شرایط درآمد کسب می‌کنند. این شرایط همانند زمان تحریم است که عده‌ای از آن فضا سود می‌برند. ضمن اینکه ممکن است بخش خصوصی به نام کارگران واکسن وارد کنند و آن را در بازار بفروشند یا به اقوام خود بزنند که این موضوع باعث ایجاد فاصله طبقاتی خواهد شد. مجیدرضا حریری با بیان اینکه مشخص نیست ارز واردات واکسن توسط بخش خصوصی از کجا تامین می‌شود، تصریح کرد: «با واردات واکسن توسط بخش خصوصی شرایطی پیش خواهد آمد که هر کسی پول دارد، می‌تواند واکسینه شود و افراد فقیر از آن محروم خواهند ماند. دلیل اصلی این موضوع هم اعطای اختیارات به بخش‌های مختلف و تصمیمات جزیره‌ای است.» در این بین آمار شیوع کرونا در کشور در شرایط ثبات قرار دارد و طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت در روز گذشته (جمعه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۵۴۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۲۰۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار