| کد مطلب: ۱۰۱۳۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

کوتــاه

قیمت جهانی طلا رشد کرد
آرمان‌ملی: قیمت طلا در معاملات امروز، جمعه، تحت تاثیر افت سود اوراق قرضه آمریکا و پایین آمدن ارزش دلار رشد کرد. پایین آمدن ارزش دلار باعث می‌شود قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری کاهش یافته و تقاضا برای خرید آن بالا برود. تا ساعت ۱۲:۲۵ روز گذشته، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۳۴ درصد بالا آمد و به ۱٫۸۳۲.۷۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۵۴ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۳۳.۸۰ دلار رسید. شاخص دلار ۰.۲۷ درصد در مقابل ارزهای مهم جهان افت کرد و به ۹۰.۵۱ واحد بازگشت. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا از بالاترین سطح خود در بیش از یک ماه اخیر که در معاملات دیروز به ثبت رسانده بود پایین آمد.

قطعات داخلی خودرو گران شد
باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور از افزایش ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو خبر داد. محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به واردات قطعات ساخت خودروهای چینی به کشور و تامین قطعات این خودروها گفت: اکنون تعدادی خودروهای چینی به صورت قطعات جهت مونتاژ وارد کشور شده است که نحوه تامین قطعات این خودروها بر عهده وارد کننده است و قطعات این خودروها در داخل ساخته نمی‌شود. اکنون ما تنها می‌توانیم قطعه برای تمام خودروهای داخلی را تامین کنیم و خط تولید برای قطعات خودروهای داخلی به خوبی فعالیت می‌کند. او بیان کرد: اکنون خط تولید خودروهای جدید مانند دنا پلاس اتوماتیک، تارا و شاهین را داریم. هر قطعه‌ای را اگر قطعه ساز بخواهد می‌تواند تولید کند، اما اگر این قطعه برای خودروهای پرتیراژ باشد با قیمت مناسب‌تر خواهد بود و اگر تیراژ تولید قطعه کم باشد کمی گران‌تر می‌شود. نجفی منش با اشاره به گران شدن قطعات خودرو با توجه به افزایش قیمت خودرو تشریح کرد: گران فروشی در حوزه قطعات رخ نداده است بلکه افزایش قیمت خواهیم داشت و این موضوع از یکدیگر جدا هستند، گران فروشی کاملا با افزایش قیمت متفاوت است. اکنون با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه افزایش قیمت داشته است، در نتیجه قیمت کالای نهایی نیز گران خواهد شد.

لغو استعلام از محیط‌زیست برای استقرار
در شهرک‌های صنعتی
آرمان ملی: معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت اعلام کرد: صدور مجوز ساخت، توسعه، تغییر خط تولید، تغییر محل واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی در مرحله استقرار در داخل شهرک‌های و نواحی صنعتی که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست رده‌بندی شده‌اند، مستلزم اخذ استعلام از این سازمان نیست. در راستای تسهیل در روند صدور مجوز واحدهای تولیدی، با پیگیری‌های وزارت صنعت و حمایت هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف به اصلاح ماده ۳ ضوابط استقرار واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی شد. معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه در ابلاغیه‌ای اعلام‌ کرد: صدور مجوز ساخت، توسعه، تغییر خط تولید، تغییر محل واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی در مرحله استقرار در داخل شهرک‌های و نواحی صنعتی که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست زون‌بندی و رده‌بندی شده‌اند، مستلزم اخذ استعلام از این سازمان نیست.

واریز ۴ هزار میلیارد تومان
به صندوق تثبیت بورس
صدا و سیما: معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق مصوبه هیات دولت باید ۴ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. محمدحسن ابراهیمی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق گفت: در راستای حمایت از بازار سرمایه، مجموعه وزارت اقتصاد و سازمان بورس بسته‌ای را تحت عنوان بسته اقتصادی ۷ به علاوه ۳ آماده کردند. وی با بیان اینکه ۷ مورد مصوباتی هستند که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران تصویب شده و منتظر ابلاغ مقام معظم رهبری هستیم، افزود: ۳ مورد دیگر در اختیار دولت بود که آن را ابلاغ کرد. نخستین مورد اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود و متأسفانه این قانون از سال ۹۴ تا الان لازم الاجرا بوده، ولی اجرا نشده است. این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون مبلغ یک هزار میلیارد تومان به این صندوق تخصیص داده شده و اخیرا طبق مصوبه‌ای که هیأت دولت تصویب کرد ۲۰۰ میلیون دلار امکان واریز به این صندوق وجود دارد که اگر دلار را با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه کنیم مبلغ واریزی به صندوق ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود. طبق قول بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک این مبلغ را به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کنند. مورد دوم این بود که بانک مرکزی قوانینی وضع کرد مبنی بر اینکه نهادهای مالی بازار سرمایه امکان استفاده از تسهیلات بانکی را ندارند، ولی طبق مصوبه هیأت دولت باید این امکان فراهم شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار