| کد مطلب: ۱۰۱۳۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد

اما و اگرهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: مردم عادی نیز در کنار مسئولان و فعالان سیاسی به ستاد انتخابات وزارت کشور می‌روند تا صداهای آنان در رسانه‌ها منعکس شود، رویدادی که برای عده‌ای خوشایند نیست. در این میان روز چهارم ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و تعدادی از اهالی سیاست برای رقابت در خرداد 1400 داوطلب شدند. اما و اگرهایی نیز درباره نامزدی بسیاری چهره‌ها وجود دارد و برخی از سیاستمداران ثبت‌نام خود را به روز پایانی موکول کرده‌اند. برخی هنوز برای آمدن یا نیامدن فکر می‌کنند و برخی دیگر انتظار می‌کشند تا حضورشان در روز پایانی ثبت‌نام‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
برای دیده شدن
انتخابات به مجالی برای دیده شدن مردمی تبدیل شده که به دیده نشدن عادت نکرده‌اند. از پیرمرد سیستانی گرفته که از مشکل آب گلایه دارد تا جوان 22 ساله‌ای که می‌گوید برای دیده شدن به وزارت کشور آمده است. ثبت‌نام در انتخابات کسانی را مقابل قاب دوربین‌ها قرار داد یا در میان تحلیل قلم‌ها گنجاند که سال‌ها از حقوق شهروندی خود محروم شده‌اند. زنی خود را نماینده عشایر و دامداران می‌داند و تعدادی از کارمندان نهادها نیز با شعار رفع اختلافات، دوری از جنگ، ساماندهی اقتصاد و بسیاری مطالبات دیگر در وزارت کشور حاضر شدند تا مطالبات بخشی از جامعه را در رسانه‌ها مطرح کنند. در این میان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور دیدگاه دیگری درباره ثبت‌نام افراد غیر سیاستمدار و شناخته شده در انتخابات داشت و گفت: «خوشبختانه امسال با توجه به مصوبه شورای نگهبان شاهد جشنواره ثبت نام نبودیم.» شاید به جای استفاده از عبارت جشنواره ثبت‌نام بتوان از دیده شدن مردم رنج دیده در رسانه‌ها را نام برد.
کسانی‌که در انتخابات ثبت‌نام کردند
روزهای پنجشنبه و جمعه وزارت کشور مهمان تعدادی از نامزدهای شناخته شده نیز بود. سید مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات، محمدرضا صباغیان نماینده یازدهمین دوره مجلس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، علی مطهری، شاهین محمدصادقی و محمود صادقی نمایندگان سابق مجلس، محسن مهرعلیزاده رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات، علیرضا افشار فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی چهره‌هایی بودند که در روزهای سوم و چهارم ثبت‌نام ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شدند. تا پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات در روز گذشته، مجموعا 211 نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند که 81 نفر آنها در روز چهارم ثبت‌نام انتخابات به وزارت کشور رفتند.
لاریجانی هنوز در پرده ابهام
در میان حواشی ثبت‌نام نامزدها از ماسک نزدن احمدی‌نژاد تا فریادهای درود بر تاج‌زاده مقابل وزارت کشور، اخبار و گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره حضور برخی چهره‌ها در انتخابات به گوش می‌رسد. نامزدی علی لاریجانی در انتخابات روز گذشته تقریبا قطعی شد و به گزارش خبرآنلاین او در تماس تلفنی با آیات عظام صافی گلپایگانی و نوری همدانی ضمن تبریک عید سعید فطر، از آنان خواست برای توفیق او در اداره کشور دعا کنند. صبح روز گذشته مهر خبری را مبنی بر آغاز فعالیت ستاد انتخابات لاریجانی منتشر کرد و نوشت: «غلامرضا تاجگردون و علیرضا رحیمی از اصلاح‌طلبان تاثیرگذار در ستاد انتخاباتی لاریجانی هستند. همچنین در میان اصولگرایان، طیف محمدرضا باهنر در ترکیب جلسات ستاد انتخاباتی علی لاریجانی حضور دارند.» در واکنش به این اخبار روز گذشته غلامرضا تاجگردون در کلاب هاوس اعلام کرد: «من دیروز لاریجانی را دیدم و درباره انتخابات صحبت کردیم اما در مورد مسأله ستاد با ایشان صحبتی نکردیم و بعید می‌دانم مسئولیت ستاد را به بنده بسپارند.» محمدرضا باهنر نیز واکنش تقریبا مشابهی به این اخبار داشت و به تسنیم گفت: «چنین موضوعی قابل تائید نیست و هنوز چیزی مشخص نشده است.» با این تفاسیر یا اخبار منتشر شده صحت ندارد یا باید این ابهامات را تصمیم سیاسی اطرافیان لاریجانی دانست.
نامزدهای احتمالی
پس از ثبت‌نام رامین مهمان‌پرست و اعلام نامزد نشدن ظریف در انتخابات، بازار حضور یا عدم حضور دیپلمات‌ها در انتخابات داغ است. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو کاندیدا خواهید شد، اظهار داشت: «حقیقت این است که فعلا تصمیم قطعی برای کاندیداتوری نگرفته‌ام و ترجیحم بر نیامدن هست ولی طی این ایام تماس‌های متعددی از گروه‌های مختلف گرفته شده و محبت‌های زیادی داشته‌اند؛ لذا من به احترام این درخواست‌ها در حال بررسی موضوع هستم.» اما محمدعلی وکیلی فعال سیاسی در گفت‌وگو با مهر از نامزدی علی اکبر صالحی در انتخابات خبر داده است. مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی رفسنجانی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد آذری جهرمی و سید ابراهیم رئیسی نیز بنا بر شنیده‌ها امروز برای نامزدی در انتخابات به وزارت کشور خواهند رفت. جبهه اصلاحات روز یکشنبه هفته جاری درباره گزینه اجماعی خود در انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار