| کد مطلب: ۱۰۱۳۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد

دربی 6 امتیازی پایتخت!

آرمان‌ملی: نود‌وپنجمین شهرآورد پایتخت، جمعه شب در ورزشگاه آزادی در حالی برگزار می‌شود که شاگردان گل‌محمدی و مجیدی به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جدول قرار دارند و پیروزی در این مسابقه برای هر کدام از تیم‌ها به اندازه 6 امتیاز ارزشمند است.
عملکرد قبل از دربی
عملکرد این ۲ تیم در بازی‌های پیش از دربی بسیار جالب است. تا به اینجا و با احتساب دوررفت لیگ‌بیستم پرسپولیس و استقلال ۳۹ بار در لیگ‌برتر، پیش از شهرآورد به میدان رفته‌اند که عملکرد استقلال نسبت به رقیب سنتی خود بهتر بوده است. آبی‌پوشان در این ۴۰ پیکار به ۱۹ برد، ۱۵ مساوی و ۶ باخت دست پیدا کرده‌اند و مجموعا صاحب ۷۲ امتیاز شده‌اند. در مقابل آمار پرسپولیس ۱۶ برد، ۱۴ مساوی و ۱۰ باخت بوده است که به امتیاز ۶۲ می‌رسد. آبی‌پوشان هم سه برد بیشتر را به‌دست آورده‌اند و هم چهار شکست کمتر را متحمل شده‌اند و در نتیجه ۱۰ امتیاز بیشتر را نیز اندوخته‌اند. اما نکته جالب ماجرا این است که عملکرد خوب استقلال در بازی‌های پیش از دربی باعث نشده که آنها در خودِ بازی شهرآورد هم نسبت به پرسپولیس بهتر عمل کنند، چرا که در ۳۹ رویارویی اخیر این ۲ تیم در لیگ‌برتر ۱۰ برد برای پرسپولیس، هشت برد برای استقلال و ۲۱ تساوی به ثبت رسیده است تا بازهم مشخص شود بازی دربی، اصلا به وضعیت کلی ۲ تیم بستگی ندارد. اما برای شهرآورد پیش‌رو، استقلال در بازی آخرش شکست خورد. این ششمین باخت استقلال پیش از بازی دربی بود. در پنج مرتبه قبلی که این اتفاق رخ داده در شهرآورد یک برد، یک باخت و سه تساوی برای این تیم به‌دست آمده است؛ یعنی فقط یک باخت در پنج بازی. در طرف دیگر ماجرا پرسپولیس هم پیش از شهرآورد ۹۵ مقابل سپاهان به تساوی دست پیدا کرد. این چهاردهمین تساوی سرخپوشان پیش از دربی بود. در ۱۳ مرتبه قبلی که این اتفاق رخ داد پرسپولیس در دربی چهار برد، ۶ مساوی و سه باخت نصیبش شده است؛ یعنی فقط سه باخت در ۱۳ بازی. ماجرا قرار است که جالب‌تر شود. فقط یکبار پیش از دیدار پیش‌رو، در تاریخ تقابل‌های لیگ‌برتری این ۲ تیم رخ داده که به‌صورت همزمان در بازی پیش از دربی استقلال شکست بخورد و پرسپولیس به تساوی برسد. دیدار رفت لیگ یازدهم در فصل ۱۳۹۱-۱۳۹۰ بود که استقلال در ورزشگاه آزادی با نتیجه سه بر ۲ به تراکتور باخت و پرسپولیس در اصفهان مقابل ذوب‌آهن به تساوی ۲ بر ۲ دست پیدا کرد. در دیدار شهرآورد اما این تیم آبی‌پوش میدان بود که موفق شد با گل‌های فرهاد مجیدی و مجتبی جباری از سد رقیب سنتی خود بگذرد تا روز ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ برای هوادارانش شیرین شود. حالا این‌بار هم پس از حدود ۱۰ سال شاهد رخ‌دادن چنین اتفاق هستیم. شباهت دیگر این است که شکست استقلال در ورزشگاه آزادی بوده و تساوی پرسپولیس در اصفهان!
آشنایی با داور دربی
محمدرضا اکبریان به‌عنوان داور شهرآورد ۹۵ انتخاب شد و او قرار است دیدار حساس سرخابی‌های پایتخت در هفته بیست‌وسوم را سوت بزند. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره انتخاب این داور وجود داشت و سرانجام همان اتفاق هم رخ داد. اکبریان متولد ۱۵ فروردین ۱۳۵۷ است و حالا در ۴۳ سالگی قرار است اولین دربی پایتخت را قضاوت کند. این داور کرجی در سال ۱۳۷۶ قضاوت فوتبال را شروع کرد و از سال ۱۳۸۵ در لیگ‌برتر سوت می‌زند. پس از حضور مجدد داوران ایرانی، ۱۳ نفر مختلف تا به حال بازی شهرآورد را قضاوت کرده‌اند و حالا پس از محسن ترکی، سعید مظفری‌زاده، مسعود مرادی، هدایت‌ا... ممبینی، تورج حق‌وردی، علیرضا فغانی، محسن قهرمانی، یدا... جهانبازی، بیژن حیدری، اشکان خورشیدی، موعود بنیادی‌فر، پیام حیدری و رضا کرمانشاهی، محمدرضا اکبریان شماره ۱۴ را به‌خود اختصاص داد. این داور در لیگ بیستم یکبار برای استقلال و یک مرتبه برای پرسپولیس سوت زده است. در هفته دوم دیدار ۲ تیم پرسپولیس و صنعت‌نفت در ورزشگاه آزادی با قضاوت اکبریان همراه بود که پرسپولیس با یک گل به برتری رسید. البته اکبریان در این مسابقه یحیی گل‌محمدی را از کنار زمین اخراج کرد. اکبریان در هفته نهم جدال بین گل‌گهر سیرجان و استقلال تهران را هم قضاوت کرد که تیم پایتخت‌نشین موفق شد با نتیجه ۲ بر یک به برتری برسد. داور ۴۳ ساله کرجی ۲ پنالتی برای استقلال و یک پنالتی برای گل‌گهر گرفت. اکبریان در لیگ هجدهم هم با فرهاد مجیدی و در دیدار صنعت‌نفت و استقلال درگیر شده بود و او را اخراج کرده بود.
نظر پیشکسوتان
محمد نوری پیشکسوت تیم فوتبال استقلال در مورد دیدار روز جمعه تیم‌های استقلال و پرسپولیس در دربی پایتخت گفت: دیدار استقلال و پرسپولیس، قابل پیش‌بینی نیست. این مسابقه، شرایط خاص خودش را دارد. دربی بازی اتفاقات و تک‌موقعیت‌هاست. هر تیمی که بتواند از موقعیت‌های گلزنی خود بهتر استفاده کند و مدیریت خوبی بر بازی داشته باشد، برنده دربی خواهد شد. با توجه به مهره‌های تاثیرگذاری که هر ۲ تیم دارند، انتظار می‌رود دیدار جذابی را شاهد باشیم. او ادامه داد: استقلال محکوم به برد مقابل پرسپولیس بوده و این دیدار، یک بازی ۶ امتیازی است. استقلال برای ماندن در کورس قهرمانی لیگ‌برتر، باید دست پر زمین مسابقه را ترک کند. امیدوارم استقلال، برنده دربی شود. نمی‌توان گفت هر تیمی که برنده دربی شود، قهرمان لیگ‌برتر می‌شود. امیدوارم کادرفنی استقلال، دیدار با پرسپولیس را جدی بگیرند و مغرور نشوند. حمید درخشان پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس نیز در این خصوص گفت: فکر می‌کنم دیدار خوبی را شاهد باشیم. شرایط ۲ تیم، آرمانی است. نتیجه این دیدار، بستگی به نوع چیدمان کادرفنی هر ۲ تیم دارد. همیشه دیدار‌های این ۲ تیم، حساس بوده و هیجان زیادی داشته است. امیدوارم به‌جای درگیری‌های فیزیکی، فوتبال فنی و به دور از حاشیه را ببینیم. او ادامه داد: مسائل حاشیه‌ای در دربی زیاد است. شرایط و جو این مسابقه، فشار را روی هر ۲ تیم زیاد می‌کند. برد در دربی، روحیه مضاعفی را به هر ۲ تیم در ادامه مسابقات لیگ‌برتر می‌دهد. شانس پرسپولیس برای برنده‌شدن در دربی، بیشتر از استقلال است. روی کاغد، پرسپولیس تیم قوی‌تری است. استقلال هم مهره‌های خوبی دارد، اما تجربه سرخپوشان بیشتر است. امیدوارم طرفداران هر ۲ تیم، از دیدن این مسابقه لذت ببرند. پرسپولیس با نتیجه ۲ بر یک، برنده دربی می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار