| کد مطلب: ۱۰۱۳۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد

«قسم‌سازی» ترفند جدید دلواپسان علیه ظریف

آرمان ملی- مطهره شفیعی: فایل صوتی و تمایل جامعه برای کاندیدا شدن ظریف دو موضوعی است که محور مباحث این روزهای مجامع سیاسی است. آنطور که از اظهارات و رفتارهای اقشار مختلف جامعه نمایان است، آنها جلوس ظریف بر کرسی ریاست‌جمهوری را امیدی برای حل مشکلات می‌دانند و استدلال آنها هم مذاکرات وزیر خارجه در عرصه بین‌المللی و دفاع از حق ایران است که البته در پاسخ به اینکه او در عرصه سیاست داخلی تبحر ندارد چنین توضیح داده می‌شود که ظریف می‌تواند از وزرا و مدیران قوی در عرصه داخلی بهره ببرد. اما از سوی دیگر جریانی است که تمایل ندارد ظریف در جایگاه ریاست‌جمهوری تثبیت شود چرا‌که مشی اعتدالی و تدابیر او که بر مبنای حل مشکلات به‌واسطه گفت‌وگو است برای این جریان خوشایند نیست و طی 8 سال دولت روحانی همگان شاهد بودند که چگونه در مسیر ظریف سنگ‌اندازی می‌کردند که از جمله اقدامات آنها می‌توان به سریال گاندو و گاندوی 2، مستند پایان بازی، مستند داستان اتم و ... اشاره کرد. شاید برخی ساده‌انگارانه چنین عنوان کنند که اقدامات صدا‌و‌سیما همسو با نمایندگان کفن‌پوش مجلس در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای و برجام است اما به ماه‌های منتهی به انتخابات که نزدیک می‌شویم، علت دیگر این اقدامات دلواپسانه هویدا می‌شود که همان منصرف کردن ظریف از کاندیدا شدن در انتخابات است. آخرین تیر دلواپسان به ظریف انتشار فایل صوتی اظهارات اوست؛ فایلی 7 ساعته که وزیر خارجه از پیدا و پنهان مذاکرات و موانع بر سر اجرای تدابیر در عرصه سیاست خارجی سخن گفته بود و قرار نبود منتشر شود، اما برخلاف آنچه وعده داده بودند،‌ این فایل صوتی منتشر و دلواپسان خشنود از موفقیت در شلیک آخرین تیر شدند.
ما میوه‌چین درخت ظریف شویم
از هر سو به محمد جواد ظریف فشار وارد کردند و او را مقصر آنچه دانستند که او در عین صداقت و با اعتماد به منتشر نشدن گفت‌وگو بیان کرده بود. از همان زمان مشخص بود که چه اهدافی در پشت پرده انتشار فایل صوتی و گاندوی 2 است؛ البته باید در‌ نظر داشت که اهداف اقدامات تخریبی علیه ظریف با هدف پایان دادن به مذاکرات و توقف تعاملات بین‌المللی با کشورهای دیگر به‌ویژه همسایگان نیست؛ بلکه آنها درصددند به میوه‌چینی از درختی بپردازند که ظریف کاشت و آن را قوی کرد. به عنوان نمونه اظهارات حمید‌رضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه در اذهان هست که وقتی نظر او درباره مذاکره با آمریکا پرسیده شد، گفته بود که «یک اصولگرا باید با آمریکا مذاکره کند» که فائزه هاشمی درباره اینگونه تلاش‌های اصولگرایان به «آرمان ملی» گفت: آقایان اگر می‌گویند مذاکره با آمریکا را باید اصولگراها انجام دهند، اشکال ندارند بروید و انجام دهید. نمی‌خواهند به نام اصلاح‌طلبان تمام شود. با آمریکا بر سر عراق و افغانستان و... بارها مذاکره کرده‌ایم، برای خودمان نمی‌توانیم مذاکره کنیم؟» از سوی دیگر محمد سالاری‌، رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی معتقد است: «‌بدیهی است که اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ به سراغ برنامه و محورهایی همچون برجام و مذاکره با آمریکا خواهد رفت و به دنبال برجام ورژن دومی هستند که به نام خودشان ثبت شود.» ولع به نام کردن دستاوردهای ظریف سبب شده از هر اقدامی برای دور کردن او از کاندیداتوری دریغ نداشته باشند.
«قسم‌سازی» ترفند جدید دلواپسان
مجریان یکی از اقدامات دلواپسان پارلمان برای منصرف کردن ظریف از کاندیداتوری برخی نمایندگان مجلس هستند. روز یکشنبه بود که محمد‌جواد ظریف برای توضیح درباره فایل صوتی به جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت و ساعاتی پس از این جلسه بود که مجتبی ذوالنوری، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس مدعی شد‌: «‌ظریف در کمیسیون امنیت ملی چندین بار قسم خورد که به هیچ‌وجه قصد حضور در انتخابات را ندارد.» اما این اظهارات سندیت نداشت و بلافاصله از سوی نمایندگان دیگر تکذیب شد. چنانکه ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره انتشار شایعاتی مبنی‌بر اینکه محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی دست روی قرآن گذاشته و گفته در انتخابات کاندیدا نمی‌شود، گفت: :«به هیچ‌وجه چنین چیزی نبوده است و کاملا آن را تکذیب می‌کنم.» فارغ از تکذیب ادعای ذوالنوری باید توجه داشت که یک روحانی بیش از سایرین باید بداند قسم خوردن در هر شرایطی جایز نیست؛ چنانکه آیت‌ا... مکارم‌شیرازی معتقدند:« قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، ولى در عین حال حرام نمى‌باشد» و نسبت دادن قسم به شخصی دیگر هم اقدام ناپسندی است که برخی برای ممانعت از حضور ظریف در پاستور به آن اقدام می‌کنند.
پیگیری جدی دولت و قوه قضائیه برای برخورد با منتشرکنندگان
برخلاف تصور دلواپسان‌، اقداماتی که علیه ظریف داشتند مانند انتشار فایل صوتی بدون پیگیری نخواهد ماند. روز گذشته سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره بررسی پرونده افشای فایل صوتی ظریف و اینکه آیا درست است که از بازداشت یکی از عوامل «برنامه آن‌سوی دولت» جلوگیری شده است، گفت: متاسفانه برخی غیرمسئولانه به شایعاتی دامن می‌زنند که ریشه در واقعیت نداشته و نتیجه‌ای جز آلوده‌شدن عاملان این خبرپراکنی‌های نادرست به گناه تهمت و افترا ندارد. علی ربیعی اظهار کرد: روز گذشته با مسئول این پرونده در وزارت اطلاعات صحبت کردم. چنین موضوعی را قویا تکذیب کردند. وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در حال بررسی تمامی سناریوهاست گفت: اگر فرد یا هر مقامی اطلاعاتی در این زمینه دارد موظف است آن را در اختیار وزارت اطلاعات به عنوان مسئول پیگیری این پرونده قرار دهد. وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در سخنانی در چند جلسه قبل دلسوزانه هشدار دادم که همگان به دنبال جاسوس‌سازی جدید نباشیم. دشمنان کشور به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند و نباید در میدان آنها بازی کرد. ما همه رسانه‌ها و به ویژه مسئولان را در همه ارگان‌ها دعوت می‌کنیم که از تحلیل‌های بی‌پایه و اساس خودداری کنند. ربیعی تاکید کرد که تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به این مساله وزارت اطلاعات است. وی ادامه داد: از اولین روزی که رئیس‌جمهور این وزارتخانه را مسئول بررسی پرونده قرار داده، به‌طور جدی به این پرونده ورود کرده و اشراف کافی بر تمامی زوایای آن را به‌دست آورده است. با اتمام تحقیقات، مسئولان ذی‌ربط در اسرع وقت افکار عمومی را در جریان حقایق خواهند گذاشت. همچنین سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به انتشار فایل صوتی ظریف و پیگیری پرونده او گفت: «در این ارتباط در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده تشکیل شده و تیم‌های تخصصی و ضابطین متشکل از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه حضور دارند و در تیم مشترک پیگیری‌ها صورت می‌گیرد. تقسیم‌بندی‌هایی صورت گرفته است. جمع زیادی که در این وضعیت ایفا نقش داشته‌اند دستور ممنوع‌الخروجی آنها صادر شده و قریب به 20 نفر احضار شده‌اند و تحقیقات انجام شده است. تحقیقات خوبی انجام شده و نتایجی به‌دست آمده اما برای لزوم دقت در این حوزه، کار با دقت ادامه دارد. حتما در کارگروه مشترک اطلاعاتی و امنیتی این موضوع پیگیری می‌شود. با تکمیل تحقیقات نتایج را اعلام می‌کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار