| کد مطلب: ۱۰۱۳۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

اين بار، مجلس گاندو مي سازد!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: گاندوها ادامه دارد و ظاهرا به دو قسمت خلاصه نمی‌شود. لازم نیست گاندو سریالی باشد که به گفته وزیر امور خارجه ساخته شده تا در آن به القای حضور جاسوس در تیم مذاکرات پرداخته شود؛ بلکه گاندو نماد ابراز مخالفت و هجمه به محمد‌جواد ظریف است که نمونه بارز آن روز گذشته در مجلس جریان داشت. تصور می‌شود دلواپسی بخش بزرگی از این نمایندگان به احتمال حضور ظریف در انتخابات 1400 بازگردد و از هر راهی درصدد سنگ‌اندازی باشند. اگر این روزها به اظهارات مخالفان ظریف توجه شود کمتر نشانی از تیم مذاکره‌کننده در آنها می‌توان یافت؛ چرا که سوژه جدیدی پیدا کرده‌اند که همان فایل صوتی ظریف است؛ مصاحبه‌ای که قرار نبود منتشر شود و برای ثبت در آرشیو بود، اما به‌ناگاه انتشار یافت و نهادهای ذی‌ربط مسئول پیگیری چگونگی انتشار آن شدند. اما نکته قابل‌توجه آنجاست که رئیس مجلس باید به عنوان مدیرجلسات سعی کند تا اتهاماتی به قوا و نهادهای دیگر وارد نشود اما دیروز محمد‌باقر قالیباف آغازگر در مجلس بود. وی پس از جلسه غیرعلنی مجلس در مورد فایل صوتی وزیر خارجه و مذاکرات وین گفت: بدون قدرت میدان، دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، میدان هرگز به اهداف خود برای تأمین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج‌قاسم سلیمانی در منطقه با هم‌افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد. به‌گفته رئیس مجلس شورای اسلامی «مجلس وظیفه خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل بعضی اقدامات نسنجیده اخیر، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.» پس از آن بود که نمایندگان دلواپس هر آنچه در دل داشتند بر زبان آوردند. در نهایت تحقیق و تفحص از فایل صوتی انتشاریافته ظریف در مجلس کلید خورد. احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس درباره جلسه با حضور ظریف گفت: عده‌ای از نمایندگان نیز درخواست اعمال ماده 234 آیین‌نامه را در این زمینه داشته‌اند که در هر صورت نتیجه تحقیق و تفحص و اعمال ماده 234 به قوه قضائیه جهت برخورد با خائنین و افرادی که در این حوزه نقش داشته‌اند ارسال خواهد شد و این موضوع روند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی طی خواهد کرد.
پاسخ مجلس انقلابی
عضو هیات رئیسه مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی گفت: این اصول درباره تبیین سیاست خارجی کشور است که در اصل به عدم‌تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر به صراحت اشاره شده است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنان ظریف را در فایل صوتی منتشر‌شده، تحریف دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: اینکه چطور فایل صوتی منتشر‌شده بحث دوم است و موضوع اصلی تحریف آن است. وی گفت: آقای ظریف چرا باید سخن دشمن را بر زبان جاری کنید؟ هم چنین جبار کوچکی‌نژاد با انتقاد شدید از صحبت‌های وزیر امور خارجه در فایل صوتی منتشرشده از قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم خواست که به این موضوع ورود کند. وی با بیان اینکه «سردار سلیمانی سردار دل‌ها بود» تاکید کرد: اگر محبوبیت سردار سلیمانی بیش از ۹۰ درصد است، دلیل این بوده که ایشان زندگی خود را در بیابان و جبهه و سنگرها گذرانده است. نماینده رشت خطاب به وزیر امور خارجه گفت: حداقل در حوزه دیپلماسی و سیاسی اصلاح رفتار داشته باشید. احد آزادی‌خواه نماینده ملایر نیز در تذکری اظهار کرد: انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه باعث شده رهبر انقلاب اظهار کنند که این کار باعث تعجب و تاسف است؛ مجلس هم از این اقدام تاسف می‌خورد لذا باید اقدامی انجام شود. همچنین محمدرضا احمدی نماینده، رشت در تذکر دیگری اظهار کرد: صحبت‌های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشر‌شده دل‌های همه مردان مرد روزهای جنگ و روزهای سخت را به درد آورد. ان‌شاءا... به موقع مجلس انقلابی پاسخ مناسبی خواهد داد. سید‌غنی نظری نماینده خلخال نیز در اخطاری با استناد به اصول ۸۴ و ۱۱۲ قانون اساسی اظهار کرد: صحبت‌های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشر شده دشمن شاد‌کن بوده و به تعبیر رهبری مایه‌تاسف و تعجب است. این خطای بزرگ غیرقابل بخشش است. انتظار می‌رفت مجلس در اولین روز بعد از تعطیلی، وزیر خارجه را برای پاسخگویی فرا می‌خواند که این اقدام صورت نگرفت.
کمیسیون امنیت ملی پیگیری می‌کند
در پاسخ به این اخطار، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس جلسه اظهار کرد: در جلسه غیرعلنی موضوع اظهارات تاسف برانگیز آقای ظریف مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قرار شد کمیسیون امنیت ملی آن را با حساسیت پیگیری کند. وی ادامه داد: این سوال بزرگ مطرح است کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد چطور می‌تواند رئیس گروه مذاکره‌کننده بوده و از منافع ملی دفاع کند و آن را به نتیجه برساند. البته تازه متوجه می‌شویم که چرا طی این مذاکرات طولانی خطوط اصلی و قرمز رعایت نشد و به چنین سرانجامی گرفتار شد. رئیس مجمع نمایندگان استان البرز در مورد فایل صوتی وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه در چند روز اخیر شاهد انتشار مشکوک یک فایل صوتی از وزیر امور خارجه بودیم، ادعا کرد «آن نشست محرمانه که فایلش منتشر شد گواه این است که حضور گاندوها در دولت قابل‌انکار نیست» و افزود: آنچه دشمن از ایران اسلامی در حوزه سیاست خارجی می‌خواهد همان دیپلماسی سازش‌کارانه و انفعالی است. وی خطاب به محمدجواد ظریف گفت: آیا اساسا می‌شود با گروه‌های تکفیری مثل داعش که کارشان ذبح مردم محروم منطقه است مذاکره کرد؟ وی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در مورد فایل صوتی ظریف از وزیر امور خارجه خواست رسما عذرخواهی کند.
دولت توان اداره تره‌بار را ندارد!
نماینده کرج در مجلس با انتقاد از وضعیت تنظیم بازار ادعا کرد: دولت توان مدیریت یک تره‌بار را ندارد؛ آن وقت انتظار دارد اختیار میدان را هم به دست بگیرد و آن را هزینه دیپلماسی کند. لاجوردی با ادعای اینکه «جای بسی تاسف است که شخصی در مسند وزارت خارجه نشسته که به جای اینکه دیپلماسی و میدان را دو بال برای تحقق منافع کشور بداند سعی در دو قطبی‌سازی جامعه برای تامین منافع انتخاباتی خود دارد» افزود:‌ در عین حال که برداشته شدن واقعی تحریم‌ها قطعا مطلوب است اما با توجه به سابقه بدعهدی طرف مقابل و عمل نکردن به تعهدات برجامی به نظر می‌رسد بیش از آنکه وعده برداشته شدن تحریم‌ها واقعی باشد کارکرد انتخاباتی دارد البته قرائن دیگری هم موید این موضوع است؛ مبنی بر اینکه دولت در روزهای پایانی در پی کسب اعتبار از دست رفته خود است. وحید جلال‌زاده نماینده ارومیه نیز اظهار کرد: دشمن به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو است و ناکارآمدی‌ها در تهیه کالاهای اساسی، موید این موضوع است. ایستادن مردم در صف‌های طولانی مرغ و روغن، به یقین صف‌های انتخابات را کوتاه‌تر خواهد کرد، اما مردم آنها را به حول‌و قوه‌الهی ناکام خواهند کرد. چرا مردم، خصوصا در مناطق پایین شهر، باید ساعت‌ها در ایام کرونایی برای تهیه اقلام ضروری در صف بایستند.
نمایندگان قانع نشدند!
شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «آرمان ملی» به شرح آنچه پرداخت که روز گذشته در جلسه این کمیسیون با حضور وزیر امور خارجه گذشت. وی گفت: آقای دکتر ظریف بر اساس برنامه در این کمیسیون حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. بخشی از این سوالات و پاسخ‌ها درباره فایل صوتی منتشر‌شده از ایشان بود. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آنچه ظریف درمورد فایل صوتی گفته بود، تصریح کرد: آقای ظریف عنوان کرد «در آن فایل صوتی به ذکر تجاربم پرداخته بودم و قرار نبود منتشر شود، بیان تجارب من بود که قرار شد در اختیار وزیر بعدی قرار بگیرد. موضوع خاصی نبود و همه وزرا تجارب خودشان را بیان کردند. قصد و غرضی در این صحبت‌ها که به صورت فایل صوتی منتشر شد، نداشتم اما متاسفانه برداشت‌های مناسبی از حرف‌های من نشد». وی در پاسخ به اینکه آیا نمایندگان با اظهارات آقای ظریف درباره فایل صوتی قانع شدند، اظهار داشت: نمایندگان زیر بار این حرف‌ها نرفتند. وی درباره تحقیق و تفحص از فایل صوتی ظریف هم گفت: قرار نیست تفحصی از سوی نمایندگان درباره فایل صوتی آقای ظریف صورت گیرد بلکه بحث تحقیق و تفحص از مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری ایران مطرح است.‌ همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون تاکید داشت با ایده دو قطبی کردن میدان و دیپلماسی موافق نیست و به هیچ عنوان این موضوع را دنبال نمی‌کند و معتقد است میدان و دیپلماسی در کنار هم می‌تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار