| کد مطلب: ۱۰۱۳۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد

اصلاح‌طلبان منتظر تاييد صلاحيت، رئيسي اميد اصولكرايان

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: روز‌شمار انتخابات به پایان خود نزدیک می‌شود و در حال حاضر نامزد قطعی هیچ جریانی مشخص نیست. جریان اصلاحات تا‌کنون 11 نام را به عنوان نامزد احتمالی جبهه اصلاحات ایران پذیرفته است، اما هنوز مشخص نیست چه کسی در این میان تایید‌صلاحیت می‌شود. اصولگرایان نیز تمام توان خود را برای دعوت از سید‌ابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات گذاشته‌اند. برخی اظهارنظرها در روزهای اخیر می‌گوید، حضور رئیس قوه‌قضائیه برای نامزدی انتخابات ریاست قوه‌مجریه قطعی است اما رئیسی هنوز واکنشی به این مساله نداشته است. گفته می‌شود، کسب اجازه از مقام معظم رهبری در دستور کار بوده تا برای مهاجرت به پاستور از جایگاه فعلی خود استعفا دهد.
نام نامشخص نامزدها
تنها یک روز تا ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری مانده و هنوز آرایش نامزدهای انتخابات مشخص نیست. جریانات سیاسی کماکان چهره‌های مدنظر خود را برای حضور در انتخابات مشخص نکرده‌اند. اگرچه مشارکت حداکثری مطالبه مسئولان و مقامات کشور است اما در فاصله اندک باقی‌مانده تا انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری مردم هنوز نمی‌دانند باید برای رای دادن به چه اشخاصی اقدام کنند. حتی در صورت اعلام نام‌ نامزدهای هر دو جریان، باز هم نظر شورای نگهبان هنوز صادر نشده و تکلیف نامزدهای جریان اصلاح‌طلب مشخص نخواهد شد. اگرچه برخی آمارهای صادر شده از نهادهای رسمی میزان مشارک مردم در انتخابات را کمتر از 50 درصد پیش‌بینی کرده‌اند اما همان افرادی که بنایی بر مشارکت در انتخابات دارند نیز باید بدانند حق انتخاب آنها برای رای دادن چه کسانی هستند.
تکلیفی که روشن نیست
اصلاح‌طلبان با تشکیل جبهه اصلاحات ایران از ماه‌ها پیش برای معرفی نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام کرده‌اند. این نهاد اخیرا میزبان اعضای لیست نامزدهای پیشنهادی خود بوده و محسن هاشمی‌رفسنجانی، مسعود پزشکیان، سیدمحمد صدر، عباس‌آخوندی، مصطفی کواکبیان، صادق خرازی و شهیندخت ملاوردی، محمد شریعتمداری، محمود صادقی، سیدمصطفی تاجزاده و زهرا شجاعی برنامه‌های خود را برای نامزدی در انتخابات ارائه داده‌اند. این 11نفر همه اعضای لیست جبهه اصلاحات نیستند. محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف چهره‌هایی بوده‌اند که برای ارائه برنامه‌های خود حاضر نشده‌اند. حاضر نشدن این افراد در جلسه ارائه برنامه بدان معنا نیست که این افراد قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را نخواهند داشت. اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در این زمینه به تسنیم گفت: «به‌رغم اینکه آقایان ظریف، عارف و جهانگیری تاکنون برای ارائه برنامه در جلسات جبهه اصلاحات حاضر نشده‌اند، اما با این حال اگر این اشخاص تا امروز و فردا نیز در جلسات حضور پیدا نکنند باز هم شرایط آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از جمع نامزدهای اصلاح‌طلب کنار گذاشته نمی‌شوند.» 11 نفری که جدیت خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده‌اند، باید پس از بررسی‌های جبهه اصلاحات در انتظار محک شورای نگهبان نیز باشند.
اصولگرایان چه خواهند کرد؟
اصولگرایان در این دوره از انتخابات، چشم امید خود را به 16 میلیون رای سید‌ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96، دوخته‌اند. اظهارنظرهای متعدد و بعضا متناقضی درباره نامزدی احتمالی رئیسی در انتخابات وجود دارد. دیروز قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مجلس دهم، درباره وضعیت انتخاباتی اصولگرایان به برنا گفت: «به نظر می‌رسد یک مقدار اردوگاه آنها متشتت‌تر از شرایطی باشد که وجود دارد. علتش هم این است که به هرحال اگر رئیسی نیاید همه خودشان را کاندیدا می‌دانند و شاید به تعداد دو رقمی هم برسند. آقای رئیسی هم به نظر من آمدنی است. زمانی که اعلام شود رئیسی می‌آید یا خود او اعلام کند که می‌آیم به این راحتی نمی‌تواند از فضای تبلیغاتی صداوسیما استفاده کند، گرچه همیشه استفاده کرده و باز هم می‌تواند استفاده کند ولی به این سادگی نیست که خبر او خیلی پررنگ‌تر از خبرهای دیگر پخش شود.» در صورت نامزدی سید‌ابراهیم رئیسی، بسیاری از چهره‌های اصولگرا میدان را به او واگذار خواهند کرد و در نامزدی خود تجدید‌نظر می‌کنند. اجماع گسترده‌ای در بدنه اصولگرایان برای رئیسی وجود دارد.
اجازه از رهبری
دیدگاه‌های دیگری نیز درباره نامزدی رئیسی وجود دارد. اخیرا محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد:«آقای رئیسی برای قوه قضائیه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند، مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند، البته متعدد به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه کرده و در مورد انتخابات سوال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهار‌نظری نمی‌کنم.» به گزارش «آرمان ملی» به نقل از مدارا برخی کانال‌های تلگرامی، اعلام کرده‌اند رئیسی، دوشنبه دو هفته قبل در ضیافت افطار بیت‌رهبری مجوز‌ مهمی دریافت کرده که منابع خبری بسیار نزدیک به ایشان آن را مجوز‌ ورود‌ به انتخابات می‌دانند. در جلسه افطاری، رهبر انقلاب صرفا میزبان بوده‌اند و آیت‌ا... رئیسی نیز از مطرح کردن مستقیم حضورش در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری از باب حیا امتناع می‌کند. بعد از اتمام جلسه هنگام خروج از دفتر معظم‌له، ابراهیم رئیسی خطاب به حجت‌الاسلام حجازی می‌گوید برنامه من برای حضور در انتخابات چیست؟ شما نکته و توصیه‌ای دارید؟ چه کنم؟ حجت‌الاسلام‌علی‌اصغر حجازی می‌گوید مانند سال ۹۶ حضور پیدا کنید در انتخابات و مساله‌ای نیست. بعد از این دیدار، رئیسی به جمع‌بندی قطعی برای حضور در انتخابات رسیده است.
چرا اصرار؟
حضور رئیسی در انتخابات بدون به نتیجه رسیدن سند تحول قضائی موجب نگرانی برخی از فعالان سیاسی شده است. در همین راستا «آرمان ملی» گفت‌وگویی با مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشته که در ادامه می‌خوانید.
اخیرا برخی از چهره‌های سیاسی اعلام کرده‌اند آقای رئیسی در انتخابات نامزد خواهند شد. این نامزدی وابسته به تایید مقام معظم رهبری خواهد بود؟
آقای رئیسی جایگاهی داشته که به واسطه آن مستقیما از سوی رهبر انقلاب نصب شده است. از همین رو باید علائمی از بدون ایراد بودن استعفای آقای رئیسی از جایگاه قوه‌قضائیه وجود داشته باشد اما این مساله اهمیت چندانی ندارد.
آیا می‌توان نامزدی آقای رئیسی در انتخابات و استعفا از ریاست قوه‌قضائیه را به صلاح دانست؟
در مجموع قوه‌قضائیه مشکلات عمیقی دارد و نقش آن در سالم‌سازی بسیاری از ابعاد کشور مهم است. ایشان تمایل دارد در همانجایی که منصوب شده توانایی خود را بیشتر نشان دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار