| کد مطلب: ۱۰۱۳۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

عذر‌خواهی ظریفانه آقای وزیر

آرمان ملی- حمید شجاعی: هر چند چند روزی است هجمه‌های سنگین علیه وزیر امور خارجه کاهش یافته و واکنش‌ها به فایل صوتی تقطیع‌شده و به‌سرقت‌رفته محمد‌جواد ظریف کمتر شده اما هنوز هم رگه‌هایی از هجمه‌ها و حملات به وی دیده می‌شود. شاید خود ظریف هم فکرش را نمی‌کرد که اگر سخنانش در‌خصوص سردار شهید‌حاج قاسم سلیمانی انتشار یابد و دوگانه میدان-‌ دیپلماسی به‌وجود آید با چنین هجمه‌ای از مخالفانش روبه‌رو شود. با این حال پس از اتفاقات چند روز گذشته ظریف در واکنش به این مسائل سحرگاه 19 ماه رمضان در صفحه ‌اینستاگرام خود نوشت: «‌لازم است تأکید کنم که عرایض بنده که هیچ ادعایی جز صداقت بر قطعیت‌ آن ندارم ذره‌ای از عظمت شهید سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در بازآفرینی امنیت ایران، منطقه و جهان نمی‌کاهد. ولی اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم؛ نه برای اینکه مردم را محرم نمی‌دانم، بلکه اغیار را محرم نمی‌شمارم.»
لزوم عدم‌تضعیف سردار دیپلماسی
انتشار فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه، که قرار بود در قالب پروژه‌ تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید انجام شود، اما به گفته دولتیون به سرقت رفت و سر از رسانه‌های فارسی زبان‌خارج کشور در‌آورد باعث شد واکنش‌های بسیاری نسبت به اظهارات ظریف در‌خصوص مسائل مختلف صورت گیرد. چنانکه بسیاری به تخریب ظریف و تخطئه وی به جهت سخنانش پرداختند و عده‌ای نیز شکایت از او و در دستور کار قرار دادن استیضاحش در مجلس را وجهه همت خود گماردند. با این حال آنچه را محل تامل و گرانیگاه حملات به وزیر خارجه بود، می‌توان در صحبت‌های ظریف در خصوص شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی و دوگانه میدان- دیپلماسی دید که موجبات اعتراض و واکنش بسیاری را فراهم آورد. هر چند اگر فایل صوتی منتشر شده را با دقت مورد مداقه قرار دهیم و نیک بنگریم در اکثر مقاطع مصاحبه؛ ظریف از شهید سلیمانی به نیکی، کیاست و هوشمندی یاد می‌کند و از نقش بی‌بدیل وی در صلح و ثبات در منطقه می‌گوید. چنانکه در بخشی از مصاحبه بیان می‌دارد «اگر شهید سردار سلیمانی نبود من در مذاکرات افغانستان دستاوردی نداشتم.» با این حال در این میان جوی در جامعه و فضای رسانه‌ای به راه افتاده که به اسم شهید سلیمانی سردار مقاومت، به هجمه و تخریب علیه ظریف سردار دیپلماسی پرداخته می‌شود. در حالی که مقاومت و دیپلماسی دو بال برای حرکت بالنده و پویای نظام در منطقه و نظام بین‌الملل به شمار می‌روند. حال اینکه با توجه به در پیش بودن انتخابات، در جریان بودن مذاکرات وین و احتمال بالای رفع تحریم‌ها و احیای برجام این فایل صوتی با چه نیت و هدفی منتشر شده قطعا در راستای تخریب ظریف و تاثیر بر مذاکرات وین بوده است. اما آنچه مسلم است اینکه نباید در زمین دشمنی بازی کرد که با طرح چنین نقشه‌هایی درصدد اختلاف‌افکنی میان مردم و حاکمیت است. لذا بهتر است با برخی دوگانه‌سازی‌ها و نیات بعضا انتخاباتی سردار دیپلماسی را تضعیف نکنیم.
همه تهمت‌زنندگان را بخشیدم
پس از حواشی یک هفته اخیر پیرامون فایل صوتی منتشر شده، به سرقت رفته و تقطیع شده وزیر امور خارجه، که واکنش‌های بسیاری از مقامات رسمی تا نمایندگان مجلس‌، چهره‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی را در پی داشت؛ وی بامداد روز یکشنبه در سحرگاه روز ۱۹ ماه مبارک رمضان در پستی اینستاگرامی به اتفاقات اخیر واکنش نشان داد. محمد‌جواد ظریف در صفحه شخصی خود در اینستاگرام آورده است: «پروردگارا! ما و برادران ما را که در ایمان بر ما سبقت گرفتند، ببخش و در دل‌هایمان کینه‌اى نسبت به اهل ایمان قرار مده که تو رئوف و مهربانى. یک هفته‌ای ‌است که در پی پخش برداشت و تحلیل تلخ این دانشجوی روابط خارجی از یک برهه تاریخی آن هم صرفا برای انتقال صادقانه تجربیات به مسئولین آینده و بدون هیچ‌گونه قصدی برای انتشار وسیع یا حتی محدود آن احساسات پاک عاشقان شهید والا مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید و به‌خصوص شیر‌دخترش زینب خانم که برایم همچون فرزندان خودم عزیز است جریحه‌دار شده است. برخی هم تلاش کرده‌اند از این شرایط ناگوار وسیله‌ای برای برهم زدن همدلی میان آحاد مردم دلاور این مرز و بوم یا ابزاری برای اهداف کوتاه سیاسی بسازند.» ظریف در ادامه آورده است: «‌از همه بزرگوارانی که در این روزها با علم به عشق و همراهی دیرینم با شهید سلیمانی با حمایت و روشنگری‌های خود بنده را مرهون لطف‌شان قرار داده‌اند سپاسگزارم. لازم است تأکید کنم که عرایض بنده که هیچ ادعایی جز صداقت بر قطعیت‌ آن ندارم ذره‌ای از عظمت شهید سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در بازآفرینی امنیت ایران، منطقه و جهان نمی‌کاهد. ولی اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم. نه برای اینکه مردم را محرم نمی‌دانم، بلکه از آن جهت که در جهان به هم پیوسته کنونی که انتخاب مخاطب را ناممکن ساخته و در آشفته‌بازار سیاست، اغیار را محرم نمی‌شمارم.» وزیر خارجه در بخش دیگری از پست اینستاگرامی خود آورده است: «هر چه داریم از این مردم است و همانگونه که برادرم شهید حاج‌قاسم جانش را فدای این مردم نمود، من هم اگر آبرویی دارم آن را با افتخار فدای همین مردم می‌کنم که ما را سری‌ست با تو که گر خلق روزگار دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم در سحرگاه ضربت خوردن شاه‌مردان و به‌هنگام اعمال شب‌قدر، همه کسانی را که به باور خودم به من تهمت و افترا زده ‌بودند، بخشیدم. امیدوارم مردم بزرگوار ایران و همه عاشقان سردار و به‌ویژه خانواده بزرگوار سلیمانی عزیز نیز بنده را ببخشایند.
ظریف فردی موثر نبود با او مخالفت نمی‌شد
یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص هجمه‌های اخیر به وزیر امور خارجه و اینکه چرا ظریف برای عده‌ای تلخ است اظهار داشت: چون ایشان فردی موثر است. ایشان برجام را پیش برد و راهی را برای کشور باز کرد و راه نجات باز کرد؛ وگرنه ما ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بودیم و زمینه جنگ با ما فراهم شده بود و مجوز قانونی از سوی سازمان ملل برای جنگیدن با ما داده می‌شد. برنا نوشت، علی مطهری گفت: آقای ظریف این راه را بست. اینها دوست دارند که ما همچنان در انزوا باشیم و این تحریم‌ها همچنان ادامه پیدا کند. بخشی از نظام نمی‌خواست برجام ادامه پیدا کند و زمینه خروج ترامپ از برجام را فراهم کردند و ما دچار آن تحریم‌های کمرشکن شدیم. این تفکری غلط در میان برخی افراد است که فکر می‌کنند ما همچنان نباید ارتباطی با غرب و دنیا داشته باشیم و خودمان باشیم و خودمان و کسانی که مثل ظریف این راه را باز می‌کنند مورد مخالفت قرار می‌گیرند. وی افزود: البته مخالفت‌ها همیشه در مقابل آدم‌های موثر وجود دارد. اگر آقای ظریف فردی موثر نبود با او مخالفت نمی‌شد. البته اکثریت قاطع مردم اینها را درک می‌کنند و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند عده قلیلی هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار