| کد مطلب: ۱۰۱۲۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

سوغات از پاکستان ویروس جهش یافته هندی

آرمان ملی- منیره چگینی: با وجود بحرانی‌ شدن شیوع کرونا در کشور پاکستان، تردد مسافران از مرزهای شرقی کشور همچنان ادامه دارد. این درحالی است که پاکستان پس از هند، بیشترین آمار مبتلایان و مرگ بر اثر کرونا را دارد و روز چهارشنبه آمار فوتی های روزانه در این کشور 201 نفر گزارش شده و دولت محدودیت های جدیدتری را در نظر گرفته است.

دولت ورود مسافران از هند و پاکستان را ممنوع اعلام کرده، با این حال روح‌ا... لطیفی، سخنگوی گمرک گفته است: «بعد از گذشت چهار روز هنوز ابلاغ ممنوعیت ورود اتباع به دست آنها نرسیده است و مسافران از مرزهای زمینی پاکستان به ایران تردد می‌کنند.» به گفته لطیفی، ۸۰ مسافر پاکستانی و پنج ایرانی امروز از مرز میرجاوه به تفتان پاکستان و ۷۲ پاکستانی و چهار ایرانی از مرز تفتان پاکستان به مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان وارد شدند. به جز مرزهای زمینی نگرانی‌هایی نیز درباره ورود این ویروس از طریق کشتی‌ها مطرح شده است. طی روزهای گذشته فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفته است: « موارد مشکوکی از ابتلا به ویروس جهش ‌یافته در هند برای تهران ارسال شده و در صورت مثبت بودن نتیجه اعلام خواهد شد.» عبدالمحمد خواجه‌ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نیزاعلام کرد: «تست کرونای پنج نفر از ۲۰ مسافر هندی مثبت شده است.» خواجه‌ئیان گفت که این افراد پیش از ورود به بوشهر به استان دیگری نیز سفر کرده بودند.» این درحالی است که معاون امنیتی استانداری خوزستان، اعلام کرد: «هیچ کدام از خدمه کشتی‌های خارجی حق خروج از کشتی و ورود به بنادر خوزستان را ندارند.» او همچنین از استقرار اماکن ویژه قرنطینه در بنادر خوزستان برای جلوگیری از ورود ویروس جهش‌یافته در هند از طریق کشتی‌های خارجی خبر داد.
فیلم وحشتنــاک هنــدی متعلـق به کــرونا نیست
جهــش ویــروس، کـار دست جمعیت یک میلیاردی هند داده است و در طی سه روز گذشته يک ميليون مبتلا و مرگ‌ وميرهای ناشي از كرونای اين كشور تبديل به آينه‌ ای تمام‌نما از آن واقعيتي شده‌اند كه كوويد 19 مي‌تواند بر سر دنيا بياورد. هر چند فیلمی که در فضای مجازی از کشته شدن و افتادن مردم در خیابان‌های دهلی ترس در دل مردم ایران انداخته، متعلق به ویروس کرونا نیست. این فیلم قدیمی و مربوط به حادثه نشت گاز سمی در کارخانه مواد شیمیایی «ال‌ جی پلیمر» در سال ۲۰۲۰ است و ارتباطی به کرونا ندارد. اما روند شیوع کرونا در کشور هند همچنان بحرانی است و از آنجا که تجارب گذشته در کشور ما ثابت کرده که فرقی نمی‌کند که کرونا در کجای دنیا جهش داشته باشد، و همان ویروس چندی بعد در ایران بحران ایجاد می‌کند، کما اینکه کشور ما با ویروس جهش یافته انگلیسی خیلی زود وارد موج چهارم کرونا شد. به باور کارشناسان تداوم باز بودن مرزهای شرقی و کم برخورداری استان‌های مرزی از امکانات بهداشتی می‌تواند، وضعیت را فاجعه بار کند.
کرونا آرام شد؟!
آمار ابتلا و مــرگ و میــر کرونا در کشور ما همچنان صعودی است و در یک روز گذشته ۴۳۴ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر رسید. ۲۱ هزار و ۷۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. با این حال معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که روند شتابان موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در کشور آرام تر شده و از ثابت ماندن شرایط در اکثر استان ها خبر داد. جان بابایی با بیان اینکه در همه استان‌ ها تعداد بستری بیماران کرونایی ثابت شده است، گفت: اکنون شرایط پایداری را پیدا کرده ‌ایم و امیدواریم که در هفته آینده شرایط رو به کاهشی داشته باشیم، هر چند که اکنون فقط در برخی از استان‌ ها شرایط رو به کاهش است. با این حال سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد که «حدود ۴۰ درصد متوفیان کرونایی در تهران مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.»
تجمع 80 ساله‌ها برای واکسن
واکسیناسیــون افراد بالای 80 سال ، از روز گذشته در مراکز بهداشت در حالی آغاز شد که سالمندان از روند واکسینه شدن به دلیل تجمع در برخی مراکز بهداشت گله دارند. صحبت های یکی از آنها که صبح خیلی زود برای نوبت گرفتن به مرکز خیابان شریعتی آمده است : «در اخبار مطلع شدیم که باید برای دریافت واکسن کرونا به مرکز بهداشت مراجعه کنیم. من و همسرم هر دو بالای 80 سال سن داریم. روز گذشته کارت ملی مان را آوردیم و ثبت نام کردیم، قرار شد ساعت 8 صبح برای واکسن زدن مراجعه کنیم، برای همین از ساعت حدود هفت و نیم اینجا آمده‌ایم. نمی‌دانیم چه زمانی نوبت ما می‌شود چون مراجعه کننده زیاد است. در این تجمع از ترس آلودگی و بیماری کنار درخت ایستاده ام تا دور از جمعیت باشم.» واکسیناسیون حدود ساعت 9 صبح آغاز شد و تا ساعت ده و نیم حدود 25 نفر واکسن زدند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار