| کد مطلب: ۱۰۱۲۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد

روند كندِ واكسيناسيون براي سالمندان

آرمان ملی- رها معیری: در میان سرگردانی روزهای گذشته صدها نفر از سالمندانی که برای زدن واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کرده‌اند.در حالی بود که پیش از این، نزدیک به 3روز از انتشار فهرست بلندبالای مراکز سلامت با آدرس و تلفن‌هایشان در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری برای ثبت‌نام واکسیناسیون می‌گذشت اما مسئولان وزارت بهداشت به‌عنوان متولیان سلامت، هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده بودند.

دیروز با مراجعه گسترده مردم به این مراکز و تجمع گروه‌های مختلف، مسئولان برای رد این اخبار وارد میدان شدند و شروع به رد، تکذیب و توضیح این خبر کردند، وزارت بهداشت ثبت‌نام برای واکسیناسیون را از اساس تکذیب می‌کند، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران می‌گوید به سامانه 4030و 190مراجعه کنید. در این میان رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: اطلاع‌رسانی دریافت واکسن کرونا با ارسال پیامکی با نام وزارت بهداشت به سرپرست خانوار صورت خواهد گرفت و قرار نیست هیچگونه ثبت نام حضوری دریافت واکسن اجرائی شود و تنها کسانی باید به خانه بهداشت یا مرکز جامع خدمات سلامت نزدیک به خود مراجعه کنند که یا پرونده الکترونیک سلامت ندارند و یا پرونده آنها ناقص است. جعفر صادق تبریزی افزود: «بر همین اساس با در دست داشتن شناسنامه و در صورت ابتلا به بیماری زمینه‌ای، مدرکی برای اثبات آن تنها در ۱۵ دقیقه روند تشکیل پرونده طی شده و فراخوان دریافت واکسن متعاقبا از طریق صدا و سیما و سپس ارسال پیامک اعلام خواهد شد و صفی برای ثبت نام دریافت واکسن شکل نمی‌گیرد.» با این حال روند کُند واکسیناسیون در کشور ما دیگر بسیاری را کلافه کرده و پیش از این نیز واکسیناسیون افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند ام اس در مراکز درمانی، حاشیه ساز شده بود، در این میان اخباری در ارتباط با رواج پدیده واکسن خواری شنیده می‌شود.
«اینکه عده‌ای به اندازه تعداد انگشتان دست از مساله تزریق واکسن سوءاستفاده کرده باشند و ما دنباله روی این موضوع باشیم، کار درستی نیست و پدیده واکسن خواری در ایران جدی نیست!» این بخشی از صحبت‌های روزگذشته غلامحسین رضوانی نماینده تهران در مجلس در ارتباط با پدیده واکسن خواری در این روزهای کشور است. هر چند که به باور این نماینده پدیده واکسن خواری در کشور ما زیاد نیست، اما در میان موج چهارم کرونا و مرگ روزانه بیش از چهارصد نفر از بیماران که بسیاری از آنها شاغلین، اقشار محروم، سالمندان و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، فقط در یک ماه گذشته بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت 653 هزار نفر نفر در فاز یک واکسینه شده‌اند و از دو میلیون دُز واکسن وارداتی، یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار ‌دُز آن تزریق نشده است. در این میان کمبود شدید واکسن نسبت به جمعیت در معرض خطر، باعث بروز رانت‌هایی شده که عده‌ای خارج از نوبت واکسن را به مسئولان و وابستگان‌شان تزریق می‌‌کنند. یکی از گروه‌های هدف در توزیع واکسن، پاکبانان بودند، ولی تعدادی از واکسن‌های آنها نصیب مدیران و اعضای شورای شهرهای مختلف شده است، درحایل ‌که این قشر هر لحظه در معرض ابتلا به ویروس بوده و از پایین‌ترین سطح درآمد برخوردار است.
موضوعی که از سوی رئیس جمهور و وزیر بهداشت، جرم‌ محسوب و با خاطیان این موضوع برخورد خواهد شد. کما اینکه شاهد بودیم برخی از مدیران این وزارتخانه در شهر آبادان و گلستان برکنار شدند. با این حال ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت مدعی است که تزریق واکسن کرونا به پاکبان‌ها در دست این وزارتخانه نبوده، اما وزارت بهداشت با خاطیان و کسانی که خارج از نوبت واکسن دریافت کرده‌اند برخورد خواهد کرد. این گفته‌های معاون وزیر بهداشت به عنوان متولی توزیع و تزریق واکسن کرونا در کشور، نه تنها توجیح ناپذیر است، بلکه سوالات بیشتری را ایجاد می‌کنند. مثلا اگر وزارت بهداشت مسئولیت واکسیناسیون نداشته، پس چه کسی مسئول است؟ درحالی‌که ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ضمن تایید تزریق واکسن پاکبانان شهرستان اردکان به پرسنل شهرداری، مدعی شده «ساز و کاری برای شناسایی پاکبان‌ها و مدیران وجود نداشته!»
نمونه‌هایی از واکسن خواری در فاز یک
پیش‌تر نیز مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان و علی آباد کتول و اهواز واکسن کرونا زده‌اند. هنگامی که محمود رضا شیرازی شهردار این شهر هم به واکسن خواری اعتراف کرد و هم توجیحات غیر قابل قبول برای آن تراشید:‌ «۱۴ تن از پاکبانانی که داوطلب دریافت واکسن سینوفارم بودند به جهت تردید و استرسی که آنها داشتند در مراسم تزریق واکسن حاضر نشدند و علت ترس آنان ناشناخته بودن این واکسن بود. پاکبانان خواهان این بودند که بنده و امام جمعه شهرستان آبادان که در مراسم حاضر بودیم قبل از آنها این واکسن را دریافت کنیم تعدادی از آنها انصراف دادند و هشت یا هفت نفر از این پاکبانان در این مراسم ،واکسن دریافت کردند. بعد از چهار یا پنج روز بعد از مراسم به بنده اطلاع داده شد که داوطلبی از بین پاکبانان حاضر به تزریق واکسن نیست. ۹ نفر از مسئولان از جمله بنده و ۸ نفر از کارشناسان مسئول، یکی از معاونین خدمات شهری، مدیر سازمان پسماند و مشاور بهداشتی شهرداری آبادان بعد از ترغیب پاکبانان قبل از تزریق آنها این ۹ نفر مسئول واکسن‌ کرونا را دریافت کردند.» حالا نیز شایعاتی درخصوص واکسن زدن مسئولان شهرداری تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهرسالم اعلام کرد: «تاکنون حتی یک مورد واکسیناسیون در این زمینه به ما گزارش نشده و آمار صفر بوده است.» پیش از این نیز، زهرا نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که آیا مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران از واکسن پاکبانان زده‌اند، گفت: «مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر این کاره نیستند.»
کُندی واکسیناسیون و رکورد جدید مرگ
اما با فوت 496 بیمار مبتلا به کووید 19 در کشور، رکورد میزان مرگ و میر در کشور شکسته شد، آماری که در طول 14 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. بنا بر آمار وزارت بهداشت ۲۱ هزار و ۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که سه هزار و ۷۳۴ نفر از آنها بستری شدند. پنج هزار و ۲۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر نیز ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند. در این میان نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفته است که «با توجه به افزایش بیماران سرپایی تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ و میر بالا است.» به گفته وی «روزانه ۱۴۰۰ بستری کرونا در بیمارستان‌های تهران صورت می‌گیرد و آی‌سی‌یو‌ها پر است و همه این مسائل باعث شده که کماکان در اوج شیوع کووید ۱۹ باشیم.» فرمانده مقابله با کرونا در تهران نیز وضعیت ۱۰ روز اخیر در پایتخت را سهمگین‌ترین موج از زمان شیوع کرونا تا کنون دانست. همچنین حسن رخشاد، مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان وضعیت این استان را هم "بحرانی" خوانده و گفت: «تعداد بستری های روزانه کرونایی در گیلان بالا است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار