| کد مطلب: ۱۰۱۲۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پرواز از هند، تکرار تجربه مرگبار «ووهان» و «لندن»

آرمان ملی- منیره چگینی:‌ ویروس جهش یافته کرونا که به «کرونای هندی» شهرت دارد، تا یک قدمی مرزهای ایران رسیده و پهنه این بیماری به شهرهای مرزی پاکستان نیز سرایت کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درصورت کوچکترین سهل‌انگاری و ورود این ویروس جهش یافته که قدرت سرایت آن بسیار بیشتر از کرونای انگلیسی است، به ایران، می‌تواند موج چهارم کرونا را تبدیل به فاجعه بزرگ تبدیل نماید. با این حال انتشار عکس‌های سوزاندن جانباختگان شیوع این ویروس در کشور هند، هر بیننده‌ای را به یاد شیوع طاعون می‌اندازد.

به‌هر شکل وضعیت در کشور هند از شرایط بحران فراتر رفته و طی چند روزگذشته با درخواست وزارت بهداشت و شخص وزیر، پروازها و راه‌های زمینی از کشور هند و پاکستان ظاهرا لغو شده است، اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد. با نگاهی به بعضی وبسایت‌های ارائه کننده خدمات مسافرتی نشان می‌دهد بلیت دهلی برای مسافران ایرانی به طریق غیرمستقیم از طریق شرکت‌های هواپیمایی نظیر قطر و امارات، حتی برای روز بعد، قابل تهیه است. اپراتور یکی از شرکت‌های هواپیمایی نیز می‌گوید: «همچنان فروش بلیت پرواز به مقصد دهلی را داریم و فقط باید تست pcr داشته باشید.» بسیاری نیز از فرود هواپیمای حامل مسافران از کشور هند در بامداد پنجم اردیبهشت و در روزی که وزارت کشور از لغو پروازها از کشور هند، پاکستان و امارات خبر داد، ابراز گلایه و نگرانی کردند. یکی از اپراتورهای فرودگاه امام (ره) به تجارت نیوز گفته است: «تمامی پروازها به مقصد امارات و قطر انجام می‌شود، سفرهایی که مقصد نهایی آنها دهلی است. درباره پروازهای ترانزیتی تا مقصد اولیه را اطلاع داریم. پروازها بدون هیچ تاخیری به موقع انجام می‌گیرد.» این در حالیست که محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفته است: «هیچ پروازی بین ایران با هند و پاکستان از مبدا فرودگاه امام خمینی (ره) انجام نمی‌شود و بلیت فروشی بین ایران و این دوکشور تنها به صورت رزرو از سوی آژانس‌های مسافری است.» او ادامه پروازها از مبدا تهران به هند و پاکستان را رد کرده است. بسیاری از کارشناسان، ادامه روند پروازهای هند را در روز گذشته با ادامه پروازهای ووهان در بهمن و اسفند 98، و لغو دیرهنگام پروازهای لندن در روزهای اول شیوع ویروس کرونای انگلیسی در این کشور می‌دادند. اتفاقی که موجب شد که ایران با موج اول کرونا و چهارم درگیر شود و وضعیت را به حدی برساند که تاکنون ۶۹ هزار و ۵۷۴ هموطنان‌مان را به دلیل شیوع کرونا از دست بدهیم.
هند و ایران، شکستن آمار کووید
با شیوع کرونا در هند، این کشور برای چهارمین روز متوالی یک رکورد جدید در میزان مبتلایان روزانه ثبت کرده است (شنبه ۵ اردیبهشت) ۳۴۶ هزار و ۶۹۱ مبتلای جدید در هند شناسایی شد. در حال حاضر بیمارستان‌ها در هند بیش از ظرفیت معمول خود بیمار پذیرش کرده‌اند و کمبود دستگاه‌های اکسیژن در تمامی مراکز درمانی وجود دارد. مشابه همین وضعیت در کشور ما نیز حاکم است و روز گذشته موج چهارم کرونا در ایران بار دیگر رکورد مرگ و میر را شکست. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از شنبه (چهارم اردیبهشت) تا یکشنبه (پنجم اردیبهشت) 454 بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود از دست دادند، که این آمار از آبان 98 تاکنون، بی‌سابقه است. همچنین در این مدت ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند .پنج هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در کشور ما نیز بیماران جدید مبتلا به کووید19، تختی برای بستری در بیمارستان‌ها ندارند و کارشناسان پربودن و هجوم بیماران را یکی از دلایل افزایش آمار مرگ و میر در کشور می‌دانند، همان‌طور که حمید عبادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی معتقد است: «درحال حاضر بیماران به دلیل تراکم جمعیت در بیمارستان، فوت می‌کنند.» حمید عمادی، رئیس بخش عفونی «بیمارستان امام خمینی»، اعلام کرد وضعیت بیمارستان در حال بدتر شدن است و در حال حاضر بیش از ۲۰ بخش به بخش کرونا تبدیل شده‌اند. او با اشاره به تراکم بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان گفت: «چند ماه پیش بیمار مبتلا به کرونا را راحت درمان می‌کردیم اما الان به دلیل تراکم جمعیت و کمبود تخت، همین بیمار فوت می‌کند.» همزمان پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه «اگر در دو هفته تعطیلات نوروز محدودیت ایجاد می‌شد مطمئنا وضعیت ما بهتر از شرایط کنونی بود» پیش‌بینی کرد بر شمار مرگ‌ومیرها اضافه شود. او گفت: «حداقل تا دو ماه آینده آی‌سی‌یوها و بیمارستان‌ها پر خواهد بود و متاسفانه شاهد افزایش میزان مرگ‌ومیرها خواهیم بود.» در خبری دیگر، منصور آذریان، رئیس بیمارستان امام علی (ع) کرج گفت: «روز شنبه به دلیل سرقت کابل‌های برق، جریان برق بیمارستان به مدت دو ساعت قطع شد و اکسیژن‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان دچار اختلال شد.» او با اشاره به اینکه در این مدت اکسیژن‌رسانی به صورت دستی انجام شد، حاضر نشد درباره آسیب‌های احتمالی به بیماران جزئیاتی ارائه دهد و گفت اطلاع‌رسانی در این باره برعهده سخنگوی ستاد مقابله با کرونا است.
هنوز به پیک «مرگ» نرسیده‌ایم
در این میان وزیر بهداشت معتقد است که «امروز روند به گونه‌ای است که تخت کم نخواهیم آورد اما نگران افزایش موارد مرگ و میر هستم. الان در پیک بستری هستیم و پیک مرگ‌ها شکل نگرفته است.» آن‌طور که سعید نمکی گفته است: «بعد از این در پیک سنگین مرگ‌های سه رقمی خواهیم ماند و امیدواریم مرگ ۴ رقمی را تجربه نکنیم. همه تلاش ما این است با این تعداد بیماران بستری و موج فعلی، ورودی‌ها را به حداقل برسانیم تا به فاز بدتری نیفتیم.»‌ کیانوش جهانپور، روابط عمومی وزارت بهداشت، به ایرنا گفته: «تاکنون موردی از این ویروس در کشور گزارش نشده، اما باید منتظر ورود این ویروس به کشور باشیم.» همچنین علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «این نکته را که فکر کنیم ویروس هندی وارد کشور نمی‌شود باید از ذهنمان بیرون کنیم.» او با اشاره به موج کنونی شیوع کرونا در ایران پیش‌بینی کرد: اگر کرونای هندی روی این پیک سوار شود ما هم سرانجامی مانند هند خواهیم داشت. روز شنبه نیز علی‌ زینی‌وند، استاندار کرمان، از فرمانداران این استان خواست نظارت‌ها نسبت به شیوع کرونا را جدی بگیرند و گفت: «آمدن موج هندی کرونا به کشور و استان قطعی است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار