| کد مطلب: ۱۰۱۲۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد

ویروس ترسناک‌ «هندی» پشت مرزهای ایران

آرمان ملی: هنوز چالش بزرگ کشورمان در موج چهارم همزمان با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به پایان نرسیده و آمار قربانیان نسبت به اواخر سال 99، سه برابر شده است، که نگرانی‌ها در رابطه با ویروس کرونای جهش یافته که به «کرونای هندی» مشهور است، ایران را در آستانه خطر جدی قرار داده است. پس از اینکه چند منبع آگاه به «آرمان ملی» گفته‌ بودند که چند مورد از مبتلایان مشکوک به ویروس کرونای هندی در کشور شناسایی شده و به قرنطینه رفته‌اند، اما این گفته هیچ‌گاه مورد تایید مسئولان قرار نگرفت، در روزهای گذشته وزیر بهداشت طی تماس‌هایی با وزارت کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا خواستان لغو رفت و آمدهای هوایی و زمینی با کشور هند شده بود که این روزها با افزایش عجیب آمار کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از ایالت‌های آن به شرایط بحرانی در آمده است.

وضعیت در این کشور به‌حدی وخیم گزارش شده که نظام سلامت هند در حال فروپاشی است، چرا که رکورد بی‌سابقه موارد ابتلا به کروناویروس موجب کمبود شدید تخت‌های بیمارستانــی و ذخایـر اکسیـژن شده است. آمارهای منتشر شده توسط مقامات دولتی هند نشان می‌دهد که موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۶ هزار و ۷۸۶ نفر بوده و آمار فوتی ها ۲۶۲۴ مورد گزارش شده است، همچنین این ویروس در کشور پاکستان هم شیوع پیدا کرده و وضعیت این کشور را در آستانه بحران قرار داده است.
با این حال روز گذشته وزیر بهداشت، در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر توقف نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان تاکید کرد که ساعاتی بعد رحمانی فضلی، وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونای جهش یافته هندی، هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد..
ویروســی که می‌تواند بحران انسانی ایجاد کند
به اعتقاد کارشناسان، ویروس هندی دو جهش کرومزومی دارد و به عنوان ویروس جهش یافته هندی قلمداد می‌شود که می‌تواند در کشور ما فاجعه‌ای به فاجعه‌های قبلی اضافه کند. بر اساس گفته هندی‌ها انتقال این نوع جهش یافته از ویروس بسیار سریع است. این در حالی است که نمی‌دانیم واکسن‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌کنیم یا کسانی که پیش‌تر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید هم ایمنی خواهند داشت یا خیر. درمورد میزان مرگ و میر جهش هندی ویروس هنوز اطلاعت بیشتری در دسترس نیست. در ادامه این توضیحات مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله گفته است: «افرادی که تا زمان لغو پروازها از هند به ایران می‌آیند باید مورد بررسی کرونای جهش‌یافته کروموزومی هندی و تحت کنترل و نظر وزارت بهداشت قرار گیرند اما، بهترین راه جلوگیری از بروز این ویروس در کشور لغو سفرها از هند است.» این صحبت‌ها را رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تایید کرده و معتقد است که «ویروس هندی از ویروس انگلیسی و برزیلی بدتر است» حسن روحانی همچنین در ادامه هشدار داده که «اگر این ویروس دومرتبه وارد کشور شود، ما مشکل بزرگ پیدا می‌کنیم. از استاندارهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های جنوبی مانند کرمان و هرمزگان می‌خواهم مراعات کنند و بدانند تکلیف بزرگی برعهده‌شان است که این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.» در این شرایط نیز دکتر سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به مباحثی مبنی بر تخلفاتی نظیر فروش تست دلخواه کرونا و بویژه تست منفی کووید۱۹ برای مسافران از سوی برخی آزمایشگاه‌های خصوصی، گفت: متاسفانه گزارشاتی در این زمینه به‌طور رسمی و غیر رسمی حتی از طریق آزمایشگاه‌ها دریافت کرده‌ایم و دانشگاه‌ها به آنها رسیدگی کرده‌اند.
وضعیت وخیم 25 استان
اما آنچه که ویروس کرونای جهش یافته این روزها بر سر کشور آورده است، باعث شده از ۳۱ استان ۲۵ استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت وخیم قرار دارند. به گفته مسئولان استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان هفت استانی هستند که بدترین وضعیت را دارند. ۳۰۱ شهر کشور نیز در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و هفت شهر در وضعیت آبی هستند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، از جمعه (3 فروردین) تا شنبه (4 فروردین) ۳۷۴ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند ‌که با احتساب آن، شمار قربانیان کرونا در کشور از ۶۹ هزار نفر عبور کرد. همچنین ۱۸ هزار و ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند. با این آمار و تشدید اوج‌گیری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره اقدام احتمالی شورای شهر برای راه‌اندازی سردخانه‌های سیار به علت پیک اخیر کرونا و کمبود فضا در سردخانه‌های بهشت زهرا و مشکل دفن فوتی‌ها که با کُندی انجام می‌شود گفته است: «مشکل اصلی در شرایط فعلی کمبود سردخانه نیست بلکه محدودیت‌های ضعیف در سطح شهر و نقض آن در کنار عدم تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی تهران دو معضل اصلی تهران در برابر کرونا است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار