| کد مطلب: ۱۰۱۲۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد

رد صلاحیت مانع انتخابات پرشور می‌شود

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: خردادماه 1400 تنها زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. اخبار انتخابات شوراهای شهر و روستا در هیاهوی انتخابات ریاست‌جمهوری گمشده است؛ اما این اخبار نیز بسیار قابل‌تامل هستند. به نظر می‌رسد، تعدادی از اعضای اصلاح‌طلب شوراها با عملکردهای شفاف، سالم، ارزنده و مفید برای مردم، در استان‌هایی مانند قزوین، اصفهان، شیراز و یزد رد‌صلاحیت شده‌اند. این رد‌صلاحیت‌ها از سوی هیات اجرایی انتخابات انجام گرفته است. گویا شیوه عملکرد فیلترهای نظارتی در انتخابات مجلس یازدهم در حال سرایت به شوراهای شهر است. در همین زمینه «آرمان ملی» گفت‌وگویی با سید‌محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران داشته است که در ادامه می‌خوانید.
اخباری مبنی بر رد‌صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب شوراهای شهر و روستا در مرحله اجرایی و از سوی وزارت کشور به گوش می‌رسد. این اخبار تا چه حد صحت دارد؟
در شیراز، قزوین، یزد و بعضی دیگر از استان‌ها تعدادی از اعضای فعلی شورا تایید نشده‌اند. این رویداد برای دستگاهی مانند دولت و هیات اجرایی خوب نیست. در دیگر نهاد‌ها مانند مجلس، فیلترهای نظارتی و نظارت استصوابی وجود داشت اما این رویه هنوز به شوراها سرایت نکرده بود. اینکه این اتفاقات در هیات اجرایی رخ بدهد، قابل‌تامل است. بعضی از افرادی که رد‌صلاحیت شده‌اند، افرادی قانونمند هستند. خصوصا در این دوره شورا زحمات زیادی کشیده شده و کارهایی در این دوره شوراها؛ خصوصا در مراکز استان‌ها انجام شده است. اما اخبار نگران‌کننده‌ای که منتشر شده صحت دارد. امیدواریم این رویه گسترش پیدا نکند ولی این نگرانی وجود دارد که به هیات‌های نظارت نیز شیوه رفتار سیاسی با نامزدها سرایت کند. امیدواریم این مساله رخ ندهد و حداقل به شیوه‌ای که در مجلس دهم صورت گرفته، بازگردیم.
آیا مباحث اخیر دولت و جریان اصلاحات در این زمینه اثرگذار بوده است؟
از جزئیات اطلاع ندارم اما برای مثال شورای فعلی اصفهان در دوره گذشته تایید صلاحیت شده بود و تا جایی که اطلاع داریم، اتفاق خاصی نیز در این مدت نیفتاده است. با این حال اعضای این شورا بعضا در این دوره تایید نشده‌اند. اگر بنا باشد رویکرد فیلترهای نظارتی مانند مجلس باشد، سخن دیگری است. در مجلس بهترین چهره‌های صاحب‌رای مانند آقایان علی مطهری و محمود صادقی رد‌صلاحیت شدند. نمی‌توانند به این افراد برچسب‌های مالی و اخلاقی بزنند، بنابراین مشخص است که مساله چیز دیگری بوده است. از کسانی که این اتفاق در هیات اجرایی برای آنان رخ داده، سوال نکردم اما در بسیاری از استان‌ها می‌شنویم که رد‌صلاحیت اصلاح‌طلبان به جریان افتاده است. هیات اجرایی چهار استعلام از وزارت اطلاعات، سازمان ثبت‌احوال، قوه قضاییه و ثبت احوال را برای بررسی صلاحیت اخذ می‌کند. مدرک تحصیلی و شناسنامه ایرانی برای کسی که یک‌بار تایید صلاحیت شده است، ایجاد مشکل نمی‌کند؛ مگر اینکه اظهارنظر خاصی از سوی نهاد دیگری انجام شده باشد.
دلایل مخالفت با حضور این چهره‌ها چیست؟ آیا شفافیتی در این فرآیند وجود داشته است؟
شاید عده‌ای احساس کنند، آب و هوا عوض شده است یا به‌خاطر اصولگرا بودن مجلس، تصور شده باید به آن سمت قدم بردارند. نمی‌دانیم انگیزه این افراد چه بوده است اما شواهد نشان می‌دهد، رد‌صلاحیت‌شدگان همان افرادی هستند که در دوره قبل تایید شده بودند. این افراد در طول دوره مسئولیت خود خدمات شایسته‌ای انجام داده، اشکالات گذشته را اصلاح‌ کرده، شفاف بوده، انضباط مالی داشته و سالم کار کرده‌اند. در حوزه شفافیت، سالم‌سازی، رانت‌زدایی، رقابتی شدن و مسائلی از این دست، نمی‌توان به شورای این دوره برچسب زد. ممکن است اشکالاتی نیز وجود داشته باشد اما به صورت عمومی این شورا خدمات بسیار شفافی را ارائه کرده است. نمی‌توان نسبت فساد به همه این شوراها داد. فکر نمی‌کنیم کسی که قبلا تایید شده و به شکلی که گفته شد عمل کرده، قابل‌ رد‌صلاحیت باشد. اخباری که می‌شنویم، نشان می‌دهد برخی از جوانان که اسامی آنان به گوش می‌رسد و می‌شنویم، با انگیزه‌ و دلایلی رد‌صلاحیت می‌شوند. اگر کسی در حزب یا جریان سیاسی فعال است، نباید به دلیل وابستگی به حزب کسی رد‌صلاحیت شود.
مساله پروژه یکدست‌سازی نیز در ماه‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است. احتمال امتداد این روند در انتخابات شوراها هم قابل ارزیابی است؟
عده‌ای هنوز فکر می‌کنند، یکدست‌سازی کشور به نفع آنان است. کشور یک‌بار هزینه این مسیر را داده و پیامدهای آن را مشاهده کرده‌ایم. آن 8 سال دولت و مسیر یکدست‌سازی به اندازه 80 سال برای کشور هزینه‌ساز شد. با این حال عده‌ای از این مسیر ناامید نشده‌اند. شاید آنها می‌خواهند برای دولت آینده که تصور می‌کنند، اصولگرا خواهد بود، پالسی ارسال کنند. شکوه انتخابات، حضور همه جناح‌ها و رقابتی شدن مسائلی هستند که باید به دنبال آن باشیم. اگر رد‌صلاحیت‌ها به‌گونه‌ای انجام شود که فقط یک جناح از آن آسیب ببینند، مساله‌ای نگرانت کننده‌ای را شاهد خواهیم بود. شورای شهر و فرماندار اصفهان اصلاح‌طلب هستند، آیا دستگاه‌هایی که گزارش داده‌اند، وضعیت را به این سمت برده‌اند؟ به این دلیل که در جریان جزئیات موضوع نیستم، داوری نیز نمی‌کنم. پیشنهاد می‌کنم، دولت محترم و وزارت کشور بررسی‌هایی را از ردصلاحیت‌های انجام شده به عمل بیاورند تا حداقل تحلیل و گزارشی از چرایی این رویداد وجود داشته باشد. این اخبار، برای دولتی که در حال ترک سکوی فعالیت است، مفید نخواهد بود. جریان اصلاحات، آقای خاتمی و مرحوم هاشمی زحمات زیادی کشیده‌اند تا دولت روی کار بیاید. در بعضی مناطق استان‌ها، یک فرماندار، هیات اجرایی و دستگاه‌های دولتی که این استعلام‌ها را پاسخ داده‌اند، گزارشاتی با رویکرد سیاسی ارسال کرده‌اند. صلاح نیست جوان‌هایی که برای خدمت به صحنه آمده‌اند، با این برچسب‌ها رد‌صلاحیت شوند و از رقابت دور بمانند. ساخت شرایطی یکدست برای جریانی خاص، کار مثبتی به نظر نمی‌رسد و برای دولت و کشور پر‌هزینه خواهد بود. شور انتخاباتی و انگیزه جوانان با این اقدامات کاهش می‌یابد و اکنون نیز برای اصلاح این مشکل دیر شده اما اتفاقی که رخ داده، بسیار تلخ بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار