| کد مطلب: ۱۰۱۲۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد

سيمای واقعی كاسبان تحريم

آرمان ملی- حمید شجاعی: هجمه، اهانت، تخریب و سیاه‌نمایی علیه مردان دیپلماسی کشور و برجام از همان ابتدای مذاکرات بوده و تا‌کنون ادامه دارد و در این مسیر دلواپسان و مخالفان ظریف و یارانش را جاسوس، نفوذی، خائن و... هم خوانده‌اند؛ اما این مسائل هم در عزم مجموعه وزارت امور خارجه، مبنی‌بر عمل بر اساس منافع ملی و دستیابی به توافقی عزتمندانه در جهت منافع ملت، خللی وارد نکرده است. این در حالی است که اخیرا و با نزدیک شدن به انتخابات تخریب‌ها این بار از سمت صداو سیما با پخش مجموعه‌هایی چون گاندو‌، پایان بازی و... شدت گرفته است. عصبانيت تندروها براي نخبگان و ملت ايران قابل درك است؛ بايد هم انواع اتهامات را به مردان ديپلماسي كشور بزنيد تا از قافله عقب نمانيد؛ راستي! پشت پرونده بابك زنجاني و عيسي شريفي و اينك ليست بدهكاران بزرگ بانكي، چه كساني هستند؟ سراغ آن‌ها را هم در سيماي ميلي بگيريد. در این راستا وزارت امور خارجه نیز طی بیانیه‌ای در‌خصوص تشدید اقدامات تخریبی رسانه‌ای بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن آمده است: «هیهات از این‌همه بی‌تقوایی عزت‌سوز و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کم‌اطلاعی و ساده‌دلی بیش از حد این جریان که از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کند و از رانت‌های وسیع رسانه‌ای برای انتشار دروغ‌های شاخدار خود در جهت رسیدن به گندم خیالی ری استفاده کرده، و از آبرو و عزت ملت بزرگ ایران خرج می‌کند.»
شمشیر از روی صداوسیما علیه برجام
بسیاری معتقدند رویکرد اخیر صداو‌سیما در برنامه‌های سیاسی پخش‌شده از شبکه‌های مختلف تخریب و سیاه‌نمایی علیه دولت و به‌خصوص عملکرد وزارت امور خارجه و همچنین تیم مذاکره‌کننده بوده است. چنانکه اگر تا دیروز سخنان‌شان در لفافه و با رعایت جانب احتیاط با کنایه بود، امروز رسما و علنا با پخش و انتشار سریال‌ها، مستند‌ها و برنامه‌های تولیدی به تخریب رسانه‌ای عملکرد وزارت امور خارجه مشغولند و به عبارتی شمشیر را از رو بسته‌اند. در این میان شاید غریب‌ترین مفهومی که به اذهان عمومی نسبت به نوع رویکرد صداوسیما متبادر می‌شود مفهوم منافع ملی است. جالب اینکه صداو‌سیما، که ظاهرا رسانه ملی است، به جای اینکه نگاهی ملی به مسائل داشته باشد و از موضع وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده، که همسان و مطابق با سیاست‌های نظام و مقامات عالی کشور است، حمایت کند شرایط را به‌گونه‌ای به تصویر می‌کشد که انگار دیپلمات‌های توانمند و دلسوز کشورمان که مقام معظم رهبری آنها را متدین‌، امین، غیور و شجاع خوانده‌اند عوامل نفوذی دشمن هستند یا درصدد خیانت به کشور و نظام بر‌آمده‌اند. در حالی که مردان دیپلماسی کشورمان هیچ‌گاه از منافع ملی و حقوق ملت حتی یک گام کوتاه نیامده‌اند و همواره فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب‌العین و چراغ راه قرار داده‌اند. اما گویی عده‌ای به قول معروف از پاپ کاتولیک‌تر و از امام (ره) انقلابی‌تر هستند و این عملکردها را بر‌نمی‌تابند. البته پر‌واضح است که در فاصله کمتر از دو ماه مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌هایی علیه دولت و وزارت ‌خارجه پخش شود؛ اما اینکه این برنامه‌ها سمت وسوی تخریبی و سیاه‌نمایی به خود می‌گیرد، جای تعجب است؟ از طرف دیگر با وجود اعلام ظریف مبنی بر عدم‌حضور در انتخابات عده‌ای همچنان از احتمال حضور وی در انتخابات نگران هستند و از این جهت است که به مردان دیپلماسی کشور هجمه‌های هدفمندی صورت می‌گیرد. وگر‌نه پخش سریال‌ جهت داری چون گاندو، آن در هم دو سری مجزا، چه معنا و مفهومی جز تخریب می‌تواند داشته باشد؟ همچنین پخش مستندی 20 دقیقه‌ای به نام پایان بازی، که می‌خواهد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ گرفته تا برجام، رابرت مالی، بایدن و ترامپ و.... بگویید و‌ در‌باره آن نظریه‌پردازی کند و همه‌چیز را به هم ربط می‌دهد، از چه جهت است؟ هر چند اخیرا احسان‌ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس، در حساب توئیتری خود نوشته است: «مهمترین انتقاد به وعده‌های بی‌نتیجه روحانی در برجام، فقدان ضمانت اجرایی این ادعاها است. پیشنهاد می‌شود در مذاکرات وین، تمام اموال، املاک، دارایی‌ها و منازل حسن روحانی، جواد ظریف، عراقچی و سایر مذاکره‌کنندگان درصورت لغو نشدن تحریم‌ها به‌عنوان وثیقه، توقیف و به نفع ملت به فروش برسد.» گویی عده‌ای از موفقیت در مذاکرات وین، احیای برجام و لغو تحریم‌ها نگران و ناراحتند و نهایت تلاش خود را برای به سرانجام نرسیدن این امور به کار می‌بندند. انگار کاسبان تحریم این بار از جام‌جم ظهور کرده‌اند و می‌خواهند از این طریق اثر‌گذار ظاهر شوند.
بیانیه وزارت امور خارجه
روابط عمومی وزارت خارجه در‌خصوص تشدید اقدامات تخریبی رسانه‌ای علیه وزارت امورخارجه و تیم مذاکراتی در وین بیانیه‌ای صادر کرده است. در متن بیانیه وزازت امور خارجه آمده است: این روزها و درحالی که فرزندان این آب و خاک سخت در تلاش هستند از هر فرصتی که به یمن مقاومت همه‌جانبه ملت بزرگ ایران به دست آمده، برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بهره گیرند، اقلیتی کوچک ولی پرهیاهو، غافل از اینکه در یک بزنگاه تاریخی علیه خواست و منافع ملت قدم برمی‌دارند، هر آنچه در توان دارند را برای هدف قرار دادن نمایندگان ایران در رویارویی دیپلماتیک وین، به میدان آورده‌اند؛ از پخش مستندنماهای سریالی و نمایش نخ‌نمای رسانه‌ای «درز» اطلاعات تحریف‌شده و غلط گرفته تا توهین، تخریب و بهتان به اعضای تیمی که رهبر‌معظم و فرزانه انقلاب آنان را «صادق»، «امین» و «بچه‌های انقلاب» خوانده‌اند. در ادامه این بیانیه آورده شده است: «جریانی که در هفته‌های گذشته و همزمان با گفت‌وگوها در وین، هر شب نمایندگان این مرز و بوم را هدف حمله‌‌های بی‌امان و ناجوانمردانه قرار داده، با «گاندو» تیم مذاکره‌کننده را جمعی نفوذی و ساده‌لوح می‌خواند، با «فروشنده» آنان را انشاءبنویس اندیشکده‌ای خارجی به تصویر می‌کشد و در «قرارداد 1919» آنان را با دولتمردان خائن قاجار مقایسه می‌کند؛ و همه با هزینه‌های میلیاردی از جیب ملت تحت‌فشار و نجیب ایران. همزمان، شبکه‌ انگلیسی‌زبان صدا‌و‌سیما که ماهیتا می‌بایست سخنگو و صدای وحدت‌بخش جمهوری اسلامی ایران در فضای رسانه‌ای بین‌المللی باشد، بی‌توجه به همه همکاری‌ها و دسترسی‌هایی که به تیم مذاکره‌کننده داشته و دارد، و همچنین نصایح، توصیه‌ها و نهایتا بیانیه‌های مکرر وزارت امور خارجه در رد استناد به «منابع مطلع» بی‌نام و نشان، نه‌تنها با اهداف کاملا سیاسی داخلی که در پخش انبوه خبر به زبان فارسی از سوی مدیر‌کلش برای ارباب جراید داخلی و درخواست انتشار وسیع کاملا هویداست با انتشار اخبار تحریف‌‌شده و مجعول در‌خصوص محتوای گفت‌‌وگوها به زبان انگلیسی مذاکره‌کنندگان را در برابر حریف تخریب کرده و به تلاش‌های دیپلماتیک لطمه می‌زند، که در بدعتی حیرت‌انگیز به جدل با مذاکره‌کنند‌گان جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.» این بیانیه می‌افزاید: «روایتگران این جریان، مذاکرات منتهی به برجام را چنان تصویر می‌کنند که گویی ماه‌ها مذاکره شبانه‌روزی،‌ به شدت چالشی و سخت ایران و گروه 1+5، صرفا صحنه‌سازی برای انشاءنویسی از روی متنی از پیش‌نوشته‌شده، بوده است و از بالاترین مذاکره‌کننده تا کوچک‌ترین فرد تصمیم‌گیر و موثر در این مذاکرات همه در حال نمایش و خیانت به ملت بوده‌اند. حیرت‌انگیز‌تر اینکه این جریان اقلیت ولی پر‌سر و صدا، تغافل می‌کنند که همه مذاکرات قدم به قدم به اطلاع کلیه مراجع ذی‌ربط رسانده شده و زیر نظر مقام‌های عالی کشور جلو رفته است.»
انتشار استاد غیر‌محرمانه
روابط عمومی وزارت امور اخارجه در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: »هیهات از این‌همه بی‌تقوایی عزت‌سوز و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کم‌اطلاعی و ساده‌دلی بیش از حد این جریان که از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کند و از رانت‌های وسیع رسانه‌ای برای انتشار دروغ‌های شاخ‌دار خود در جهت رسیدن به گندم خیالی ری استفاده کرده، و از آبرو و عزت ملت بزرگ ایران خرج می‌کند. به یاری خدا به‌زودی و پس از انتشار بخشی از اسناد غیرمحرمانه مذاکراتی برجام عیان خواهد شد که آنچه اکنون با نام برجام شناخته می‌شود، نه نوشته یک گروه مطالعاتی و نه حتی نوشته هیأت‌های غربی، بلکه تا حد قابل توجهی حاصل ابتکارات و متونی است که نمایندگان ایران در جلسات متعدد، از 13 اکتبر 21/2013 (‌مهر 1392) یعنی اولین دور مذاکرات و پیش‌ از توافق‌ موقت ژنو گرفته تا 11 فوریه 2014/22 بهمن 92 و 3 مارس 2014/12 اسفند 92، یعنی ماه‌ها قبل از گزارش کذایی گروه بین‌المللی بحران که این جریان تخریب برای تحقیر دستاوردهای مذاکراتی برجام به آن استناد می‌کند‌ روی میز گذاشته‌اند؛ متونی که تماما در سابقه سازمانی نهاهادی ذی‌ربط کشور نیز قابل‌دسترسی است و ان‌شاءا... به‌زودی همه مردم به آن دسترسی خواهند یافت. این اسناد نشان خواهد داد تا چه میزان برجام و چارچوب آن ماحصل ابتکار و قدرت تیم ایرانی است، که البته باعث افتخار تاریخی ملت بزرگ ایران است که چنین فرزندان شجاع و کاردانی در دامن خود پرورانده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار