| کد مطلب: ۱۰۱۲۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد

یادداشــت

انفجار نطنز
و چند نکته
ادامه از صفحه یک
چرا هند و پاکستان دو رقیب تشنه به خون هم متقابلا دست به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای همدیگر نمی‌زنند؛ نمی‌خواهند یا اینکه چنان دسترسی به آنها سخت است که نمی‌توانند؟ به عقل مسئولان کشورهای اتمی نرسیده که برای نشان دادن توانایی‌های کشورش جزئی‌ترین اطلاعات هسته‌ای خود را روزانه و لحظه به لحظه در رادیو و تلویزیون نشان بدهند؟ چرا مثل ما هر ساله جشن هسته‌ای برگزار نــمی‌کنند؟ گروه سرود با قــرار گــرفتن بیــن سانتریفیوژها سرود هسته‌ای نمی‌خوانند؟ آیا باید با این فرض ساده که بعضی از بازرسین سازمان بین‌المللی انرژی اتمی جاسوس آمریکا و اسرائیل هستند و چه بخواهیم و نخواهیم اطلاعات ما توسط این جاسوسان لو می‌رود، نباید از اطلاعات فوق‌سری اتمی کشور حفاظت کنیم؟ قطعا آسیب‌پذیری صنعت هسته‌ای ایران صرفا ناشی از مشکل ارضای نیاز دیده شدن که منجر به آسان‌گیری در حفاظت اطلاعات می‌شود، نیست، اما بی‌تردید این عامل یکی از عوامل مهم آسیب‌پذیری این صنعت است که اگر فکری اساسی برای ترک این عادت پرهزینه نشود، باید منتظر ضربات مهلک‌تر بود! انگار سعدی شیرازی هشت قرن پیش حال امروز ما را خطاب قرار داده و گفته است:
به اندازه‌ی بود باید نمود
خجالت نبرد آنکه ننمود و بود !
ای کاش مـسئـولان و نظام حکمرانی ما در تدوین استراتژی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی (دست‌کم در حــوزه‌های حساسی مانند صنعت هسته‌ای و موشکی) پند حکیمانه سعدی را سرمشق خود قرار می‌دادند.

ملت ایران
مذاکره دوست است!
ادامه از صفحه یک
اکثریت مردم دنیای امروز، خواهان صلح و همزیستی مسالمـت‌آمیز هستند و بر همین اساس متوجه شده‌اند که جنگ‌های امروز محصول سیاستمداران و حکمرانان است و ملت‌ها هیچ کشمکش و مشکلی با هم ندارند! به همین دلیل است که حساب حکمرانان را از ملت‌ها جدا می‌دانند! به عنوان مثال اگر بخواهیم قضاوتی راجع به کشورهایی نظیر کره‌شمالی، ونزوئلا و... داشته باشیم این قضاوت بر پایه و اساس عملکرد حکمرانان‌شان است. سوال کلیدی این است که چرا ونزوئلا با وجود برخورداری از ثروت طبیعی مثل نفت اما اکثریت ملت‌شان در رفاهِ مطلوب نیستند؟ ای کاش مردم‌شان در وضعیت مطلوب اقتصادی و معیشتی بودند و حکمرانان‌شان شبانه‌روز در حال مبارزه با امپریالیسم جهانی! جوامع کمتر‌توسعه‌یافته باید حواس‌شان باشد که ابزارِ تقابل‌های پیدا و پنهان کشورهای قدرتمند نشوند. به عنوان مثال اگر روسیه و چین برای مقابله با آمریکا از ابزار کوبا، ونزوئلا و... استفاده می‌کنند آمریکا هم برای تقابل با چین و روسیه از ابزارهایی مثل اوکراین، هنگ‌هنگ و... استفاده می‌کند، بنابراین بیشتر گرایشات به شرق و غرب بر اساس سناریوی جهانی و مباحث کلان اقتصادی و ...چیدمان دارد. بنابراین کشورهای ضعیف مراقب باشند در چنین دامی نیفتند!

احیای برجام کلید خورد؟
ادامه از صفحه یک
زیـــرا جــو بــایدن در اولین واکنش خود به مذاکرات وین ابراز خوشحالی کرد و از سوی دیگر در خصوص غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم ایران نیز واکنش تندی نداشته است. به‌خوبی تغییر لحن مسئولان دولت جدید آمریکا نسبت به ایران نمایان است. همچنین رسانه‌ها از واکنش دولت بایدن به اسرائیل که باعث تنش نشود تا مذاکرات به سمت بن‌بست نرود، خبر می‌دهند. از تمام این اخبار غیر‌رسمی می‌توان ردپای خواست دولت بایدن به احیای برجام را دنبال کرد. ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود خواستار رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این موضوع است. از سوی دیگر واشنگتن برای بازگشت به برجام اعلام کرده بود که اول ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد. در این شرایط که گره کوری به احیای برجام خورده بود، اروپایی‌ها دست به میانجیگری زدند و امروز شرایط از توافقاتی خبر می‌دهد. اما سوال اصلی این است که روند احیا به چه صورتی رقم می‌خورد و توافقات چگونه خواهد بود؟ ایران در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بابت تحریم‌های اقتصادی آسیب جدی دیده است. از سوی دیگر جو بایدن همانطور که در کارزار‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود خواهان بازگشت به قرارداد برجام است. بر همین اساس احتمالاً توافقات بر لغو تحریم‌های اقتصادی ایران اعم از خرید و فروش نفت، تحریم‌ها بانکی و... ختم می‌شود و پس از آن ایران به تعهدات برجامی خود باز‌می‌گردد و احیای برجام کلید خواهد خورد. با این حال احیای برجام در یک جاده پر‌پیچ و خمی حرکت می‌کند که باید دید سالم به مقصد می‌رسد یا خیر؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار