| کد مطلب: ۱۰۱۲۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد

لاريجاني تنها در ميان دو جريان

آرمان ملی- محمدهــــادی علیمــردانی: اصلاح‌طلبان بسیاری در حال اعلام نامزدی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. علت حضور گسترده اصلاح‌طلبان، نگرانی از رد‌صلاحیت است تا پس از اعلام آمادگی چهره‌های مطرح این جریان، حداقل نفراتی از میان آنان تایید صلاحیت شده و توان رقابت داشته باشند. اصولگرایان نیز نامزدهای بسیاری را برای نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری انتخاب کرده‌اند اما نه از ترس رد‌صلاحیت؛ که به دلیل بالا دانستن احتمال پیروزی خود و اختلافات به وجود آمده در دو نهاد اجماع‌ساز این جریان. در حال حاضر نام علی لاریجانی نیز مجدد‌ا به عنوان نامزد احتمالی انتخابات به میان آمده، در حالی که هیچ‌جریانی تا‌کنون حمایت قطعی خود از او را اعلام نکرده است. لاریجانی تا‌کنون اظهارنظری درباره احتمال نامزدی در انتخابات نداشته است اما روز گذشته کلاب‌هاوس میزبان برخی از فعالان سیاسی بود تا درباره احتمال نامزدی رئیس سابق مجلس به گفت‌وگو بنشینند.
تراکم نامزدها
در شرایط کنونی تا حدی نام‌های گوناگون برای نامزدی در اتنخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به گوش می‌رسد که گاهی به حافظه سپردن آن‌ها چندان ساده نیست. برخی از نام‌ها مانند محمدرضا عارف، سید‌ابراهیم رئیسی، محمدجواد ظریف، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی بیشتر به گوش آشنا هستند و برخی دیگر مانند مسعود پزشکیان، رستم قاسمی، مصطفی کواکبیان، رامین مهمان‌پرست و محمدعلی افشانی به گوش افراد کمتری رسیده است. تعداد نامزدهای انتخابات بسیار بیش از این تعداد نفرات است، با این حال تجربه انتخابات سال 84 نشان داد حتی نامی کهنه نیز امکان واگذار کردن صندلی ریاست‌جمهوری به فردی کمتر‌شناخته شده در آن زمان مانند احمدی‌نژاد را دارد.
92 را تکرار نمی‌کنیم
تعدد نامزدهای انتخاباتی عللی دارد و پیامدهایی. یکی از علل نامزدی چهره‌های فراوان در جریان اصلاحات رد‌صلاحیت است. سال 92 مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد و طبیعتا تمام جریانات اصلاح‌طلب برای حمایت از او آماده شدند. دیگر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز به همین دلیل در انتخابات حاضر نشده و میدان را به رئیس دولت کارگزاران سپردند. در این میان شورای نگهبان از رد‌صلاحیت مرحوم هاشمی شگفت زده و در عین حال سردرگم شدند. دلیل شگفتی مشخص است؛ اما سردرگمی به این دلیل بود که حالا اصلاح‌طلبی دارای پایگاه اجتماعی گسترده در انتخابات حاضر نبود تا بار رقابت را به دوش بگیرد. اقبال عمومی به محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات، نیز با شخصیتی مانند مرحوم هاشمی قابل‌مقایسه نبود. آیت‌ا... هاشمی برای نمایش قدرت تاثیرگذاری خود در جامعه، از حسن روحانی که در نظرسنجی‌ها از حیث اقبال عمومی وضعیت بهتری نسبت به عارف داشت، حمایت کرده و روحانی اعتدال‌گرا، با حمایت جریان اصلاحات بر مسند ریاست‌جمهوری نشست. در حال حاضر اصلاح‌طلبان که دیگر شخصیت هاشمی را به عنوان پشتوانه در اختیار ندارند، نمی‌توانند باز هم خود را در خطر بدون نامزد بودن باقی بگذارند؛ از همین رو بسیاری از اصلاح‌طلبان جلو آمده‌اند تا در نهایت یکی از آنان در انتخابات پیروز شود.
اختلاف بالا گرفت
جبهه اصولگرایان اما وضعیت متفاوتی دارد. اصولگرایان احتمال پیروزی خود در انتخابات آتی را بسیار بالا می‌بینند و همگی به دنبال کسب جایگاه ریاست‌جمهوری هستند. همین دیدگاه سبب اختلاف میان شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان شده است، تا جایی که روز گذشته اسدا... بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرد اما نام او در لیست نامزدهای مورد اجماع شورای وحدت قرار نداشت. تعدد نامزدها پیامدهایی مانند تقسیم آرا را در پی خواهد داشت و جریانات سیاسی نمی‌توانند آرا همه بدنه اجتماعی خود را بر یک فرد متمرکز کنند. احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم نیز در این مسیر به وجود خواهد آمد. در میان تراکم نامزدها، احتمال حضور علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس، به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از پیش خبرساز شده است. احتمال نامزدی لاریجانی از پاییز 99 مطرح شده است و بسیاری از چهره‌های نزدیک به او از احتمال نامزدی او خبر داده‌اند. گفته می‌شد، لاریجانی در انتظار اجماع و ائتلاف جریانات سیاسی است تا او را به عنوان رئیس جمهور آینده ایران در معرض رای مردم قرار دهند. با این حال اصلاح‌طلبان اصرار دارند تا انتخاب سال‌های 92 و 96 را تکرار نکرده و فردی تماما اصلاح‌طلب را به عنوان نامزد انتخاباتی خود مطرح کنند. اصولگرایان نیز تا‌کنون حمایت خود را از لاریجانی اعلام نکرده و حتی نام او را به عنوان نامزد احتمالی این جریان به میان نیاورده‌اند. لاریجانی در تمام این دوران از سال 99 تا‌کنون اظهارنظری در‌خصوص نامزدی در انتخابات انجام نداده و در سکوت خبری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.
لاریجانی تصمیم خواهد گرفت؟
روز گذشته برنامه‌ای در پیام‌رسان کلاب‌هاوس برگزار شد و بهروز نعمتی، محمدعلی آهنگران، جلیل محبی، محمدعلی ابطحی، فرج کمیجانی، مسعود بهنود و تنی چند از فعالان سیاسی درباره نامزدی لاریجانی اظهارنظر کردند. فرج کمیجانی، عضو جبهه اصلاحات ایران، در این برنامه گفت: «در شرایط حاضر در جبهه اصلاحات ایران لاریجانی فعلا جایی ندارد، ما اصلاح‌طلبان اگر کاندیداهایمان تایید شوند قطعا از کاندیدای خودمان حمایت می‌کنیم و اگر کاندیدایمان تایید نشوند ممکن است به صورت حزبی و فردی از لاریجانی حمایت کنیم و در لحظات آخر چرخشی به سمت لاریجانی داشته باشیم.» همچنین سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در همین راستا افزود: «علی لاریجانی دوست دارد که در انتخابات حضور پیدا کند و بدنه اجتماعی هم دارد، اما به انتخابات ورود نمی‌کند. من در شرایط فعلی و با توجه به گزینه‌های موجود، یکی از کاندیدا‌های مناسب را لاریجانی می‌دانم، اما معتقدم او فرد بسیار باهوشی است و در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند و اساسا هدف او از انتخابات همین صحبت‌هایی است که می‌شود».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار