| کد مطلب: ۱۰۱۲۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد

گاندو سواران در مسیر «پایان بازی»

آرمان ملی - مطهره شفیعی: «‏حمله به تیم مذاکره‌کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثال شلیک به‌پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به ‎مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید.» اسحاق جهانگیری مانند بسیاری از دلسوزان و مسئولان از آنچه برخی با اهداف مشخص برای تضعیف تیم مذاکره‌کننده و وزیر امور خارجه انجام می‌دهند، ناراضی و نگران است؛ چرا که ایشان تنها به منافع سیاسی و جریانی خود توجه دارند و می‌خواهند به هر قیمتی حتی ضربه به منافع و مصالح ملی هم که شده، به خواست‌های کوچک و بی‌ارزش خود برسند. نکته قابل‌تامل آنجاست که صداوسیما میدان بازی این دلواپسان شده و به اذعان برخی آنچه این مخالفان دولت انجام می‌دهند چراغ سبزی به مخالفان ایران است و به نوعی این پیام را به آنها می‌رسانند که یک‌صدایی در حفظ منافع ملی در ایران وجود ندارد.
صدای سیمای ایران یا سیمای مخالفان ایران؟
صداوسیما باز هم مسیر را اشتباه رفت؛ مسیری که به اذعان بسیاری خلاف اصل وجودی تاسیس این نهاد؛ یعنی آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه به مردم است. با مرور عملکرد صداوسیما طی سال‌های اخیر این نتیجه حاصل می‌شود که ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بیش از هر نهادی مورد هجمه قرار داشتند و هرگاه تیم مذاکره‌کننده تصمیم به اقدامی داشت پیش از آن، صداوسیما بود که با پخش اخبار انتقادی یا برنامه‌ریزی برای ساخت فیلم یا سریالی برای تیم مذاکره‌کننده یا محمد‌جواد ظریف حاشیه‌سازی می‌کرد، مانند این روزها که «پایان بازی» را پخش می‌کنند. پایان بازی آغاز یک بازی جناحی و سیاست‌زده تعدادی از برنامه‌سازان تلویزیونی است که منافع ملی را نادیده ‌گرفته و به همه چیز از زاویه تنگ منافع شخصی خودشان می‌نگرند. مستندی که گویی برای شاد کردن دل «کاسبان تحریم» ساخته شده است. شبکه3 سیما سه‌شنبه شب مستندی جهت‌دار با عنوان «پایان بازی» را روانه آنتن کرد. این مستند در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه می‌خواست درباره همه‌چیز از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ گرفته تا برجام و رابرت مالی و بایدن و ترامپ و صندوق برادران راکفلر نظریه‌پردازی کند. مستندسازی در همه جای دنیا به معنای تحلیل دقیق و همه‌جانبه و عمیق یک موضوع مشخص است. ولی جریان سیاسی سازنده مستند شبکه‌3 عزمش را جزم کرده بود همه چیز را به هم ربط دهد و با عجله حرفی بی‌اساس بزند و برود. این مستند در نهایت گریزی هم به مذاکرات وین زد تا انگیزه اصلی‌ از ساخت چنین مستندی را نشان دهد. در حالی که افکار عمومی منتظر شنیدن اخبار خوش از مذاکرات وین هستند، شبکه‌3 سیما تلویحا از توافق احتمالی وین ابراز نگرانی می‌کند. ایرنا نوشت: «‌پایان بازی نه اصل بی‌طرفی را رعایت می‌کند و نه واجد حداقل مصالح لازم برای ساخت یک مستند است. فیلمساز تحقیق و پژوهش خاصی برای اثبات ادعایش انجام نداده و صرفا با گفتار متن می‌خواهد حرفش را به کرسی بنشاند. با تماشای این مستند مخاطب ناخودآگاه به یاد اظهار‌نظر رئیس‌جمهوری در اواخر سال گذشته می‌افتد که گفت: «تحریم یعنی تضییع حقوق مردم و امیدواریم اقلیتی که به دنبال سنگ‌اندازی در این راه هستند در این ایام مبارک ماه شعبان توبه کنند و از این کار خود دست بردارند». البته سنگ‌اندازی جریان سیاسی سازنده مستند این بار نه در ماه شعبان که در ماه رمضان اتفاق افتاد.
حذف ناشیانه آیت‌ا... هاشمی
نکته قابل‌تامل در مستند ضد‌مذاکراتی پایان‌بازی که همزمان با مذاکرات برجامی وین از صداوسیما پخش شد، حذف حضور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در دیدار Crisis Group بود؛ به نحوی که تصویر آیتا... هاشمی سانسور شد و تنها دست ایشان نشان داده شد.
واکنش آشنا به شاهکار صداوسیما
روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در رشته توئیتی به برنامه جدید صدا‌و‌سیما علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای واکنش نشان داد و نوشت: اعتدال بی‌طرفی در نبرد حق و باطل نیست؛ چرا‌که حق عین عدل است و باطل چیزی جر افراط و تفریط نسبت به حق نیست. جوجه‌های نفوذی را آخر بازی می‌شمارند. لطفا منبع مطلع را مطلع بفرمایید.» گفتنی است کارگردان پایان بازی از انواع تاکتیک‌ها برای تحریف واقعیت استفاده می‌کند. به عنوان مثال به سراغ تاکتیک برچسب‌زنی می‌رود و با عبارت «تیم آمریکایی مسلح به توافقات از قبل آماده شده» این‌گونه القا می‌کند که دیپلمات‌های ایرانی در راستای منافع ملی هیچ چانه‌زنی نکرده و در برابر یک توافق به قول خودشان از قبل آماده شده تسلیم شده‌اند. این مستند با عبارت «حسن‌نیت همیشگی تیم مذاکره‌کننده ایران در برابر تیم آمریکایی» به غلط مدعی می‌شود که تیم مذاکره‌کننده ایران واقع‌نگر نبوده و بدون توجه به تهدیدها همیشه با حسن‌نیت پیش رفته‌اند. از این دست عبارات در مستند پایان بازی فراوان است و پرداختن به همه موارد در این مجال ممکن نیست. در گفتار متن (نریشن) چندین بار عبارت «برداشتن تحریم‌ها بر روی کاغذ» گفته می‌شود. به تعبیر اشتباه آنها پس از توافق برجام هیچ پیروزی حاصل نشده و طرفین فقط توافقی کاغذی داشته‌اند!
ثریا یار کمکی «پایان بازی» شد
دلواپسان از هر راهی سعی در القای درستی اقدامات خود دارند و گاهی مظلوم‌نمایی را چاشنی ادعاهایشان می‌کنند، به عنوان نمونه 31 فروردین بود که محسن مقصودی، مجری برنامه «ثریا» در توئیتر نوشت: ‏بازپخش مستند روشنگرانه «پایان بازی» سه‌شنبه ساعت ۲۳:۲۰ از شبکه‌۳ (بعد از فوتبال پرسپولیس). آیا در مذاکرات وین هم طرح از پیش نوشته شده آمریکایی‌ها، دیکته می‌شود؟ ماجراهای پشت صحنه گروه بین‌المللی بحران چیست؟
نان گاندو خوردن دارد؟
البته همگان می‌دانند پایان بازی نخستین محصول برای زیر‌سوال بردن عملکرد مردان عرصه دیپلماسی کشور نبوده و احیانا نخواهد هم بود. گاندو و گاندوی 2 در اذهان هست که طی آن به اتهام‌زنی به تیم مذاکره‌کننده پرداخته شد. به عنوان مثال در مجموعه گاندو تمامی اسامی افراد و اشخاص حقیقی در آن عوض شده‌ است. به‌طور مثال بخشی در سریال در ارتباط با جیسون رضاییان است که ایران رضائیان را به همراه همسرش (یگانه صالحی) در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ به اتهام جاسوسی از طرف سیا دستگیر کرد که در این مجموعه با نام مایکل هاشمیان شناخته می‌شود و سریال گاندوی 2 درباره اشخاص دو‌تابعیتی و جاسوس در وزارت امور خارجه ایران و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای بود که البته تمام ادعاهای مطرح در این سریال‌ها از سوی وزارت خارجه تکذیب شد و محمد‌جواد ظریف در قامت وزیر امور خارجه چنین به انتقاد از گاندو پرداخت: «‌اطلاعات سپاه جایی است که سریال «گاندو» را علیه من ساخته. از این صریح‌تر که نداریم، با این حال من وظیفه دارم که در خارج از کشور از این نهاد داخلی، دفاع کنم. اصلا نمی‌توانم مسائل داخلی را مورد توجه قرار دهم و مثلا بگویم چون این‌ها گاندو را علیه من ساختند، در خارج از کشور بخواهم مقابله‌به‌مثل کنم.» علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حساب توئیتری خود نوشت: «‌پیشنهاد می‌کنم صدا و سیما، گاندو‌۳ را به افشای شیوه‌های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته‌ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند به‌کلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری‌زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود به‌جای نگذاشتند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار