| کد مطلب: ۱۰۱۲۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

رکورد مرگ در 50 سال اخیر شکسته شد

آرمان ملی- منیره چگینی: «رکورد مرگ در 50 سال گذشته شکسته شد، حتی در روزهایی که کشور در جنگ تحمیلی بود» این مطلبی از مشرق به همراه انتشار فیلمی از بهشت زهرا بود و حکایت از روز شلوغ سه شنبه (31 فروردین) در این آرامستان بزرگ پایتخت داشت. همزمان با این مطلب، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) از «۱۵۰ متوفی کرونایی و ۲۰۰ متوفی غیر کرونایی» در تاریخ آرامستان 51 ساله بهشت زهرا که بر اساس آمار رسمی نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آن دفن شده‌اند، بی‌سابقه خواند و معتقد است که سخت‌ترین روز کاری برای همکاران او‌ بوده است. عکس‌های خبری نیز حکایت از چهارطبقه شدن قبرها در «قطعه بحران» دارد و همه این‌ عوامل تیتر نخست روزنامه «آرمان ملی» در روز سه شنبه را تایید می‌کند: «فاجعه در سکوت». در این میان علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا گفته است که «تهران بالاترین سهم را از میزان شیوع، مرگ و میر و بستری داشته و در وضعیت فوق قرمز به سر می‌برد و هر هفته شرایطش بحرانی‌تر از هفته قبل گزارش می‌شود. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نسبت به اوضاع خطرناک تهران هشدار داده و گفته است که نگران وضعیت آینده گردش بالای ویروس کرونای انگلیسی در تهران است.» پیشتر رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، هشدار داده بود که در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی، ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند. تقریبا یک سوم از آمار مرگ و میر که روزانه اعلام می‌شود، «متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست. رضا کرمی محمدی به صراحت گفته که‌ «در شرایطی که تعداد متوفیان زیاد شود، نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و به روز بعد موکول شود.»
شیوع غیرقابل کنترل است
زمانی این صحبت‌ها درباره پایتخت کشور، جنبه بسیار جدی پیدا می‌کند که بنا بر آمار شهرداری، تهران در طول روز 13 میلیون نفر و در شب‌های 8.5 میلیون جمعیت دارد و در طول یک روز 4.5 میلیون نفر در این شهر رفت و آمد دارند یا برای کسب درآمد از شهرهای اطراف به پایتخت می‌آیند، آن هم در روزهایی که وزارتخانه‌ها، ادارات و بانک‌های تهران باز هستند. اگر از این تعداد که بیشتر آنها با مترو و اتوبوس در سطح شهر سفر می‌کنند 10 درصد آنها یا به کرونا مبتلا شده یا در طول روز آلوده شوند، روزانه 450 نفر فقط از افراد غیر ساکن تهران که به این شهر سفر کرده‌اند، به کرونا مبتلا می‌شوند. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.اما در شرایطی که روز سه شنبه فقط در تهران 150 نفر از بیماران فوت شدند اما آمار وزارت روند ثابتی دارد و طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از سه شنبه (31 فروردین) تا چهارشنبه (یکم اردیبهشت) ۲۴۸۸۶ تن مبتلای کرونا در کشور شناسایی شدند که از این میان ۳هزار و ۵۸۵ تن در مراکز درمانی بستری شدند و ۳۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. در این میان وزیر بهداشت اعلام کرد که «موج چهارم کرونا با شدت در حال شیوع است و باید تدابیر جدی در دستورکار قرار گیرد، همکاری مردم در این راستا کمک حال خواهد بود. سعید نمکی معتقد است که «عوامل متعددی در آغاز موج چهارم تأثیر گذار بود که یکی از راه های کنترل همکاری و همراهی همه جانبه مردم است.»
از واکسن کرونا چه‌خبر؟‌
پس از کش‌وقوس‌های فراوان و ایجاد حاشیه، روز گذشته رئیس جمهور آب پاکی را روی دست منتقدان ریخت و اعلام کرد که «واکسن کرونا رایگان است» در این میان و در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی در خصوص واکسن پولی کرونا به راه افتاده بود. این درحالی است که چندی پیش و در پی انتشار ویدئویی از ورود واکسن فایزر به ایران (که هیچگاه تایید نشد)، شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه است و امکان جابه‌جایی آن بین کشورها وجود ندارد. با فرض محال، اگر واکسن کنونی، فایزر باشد، در جابه‌جایی قطعا اثربخشی خود را از دست داده است.» همزمان محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: «الان واکسن فایزر که واردات آن به کشور ممنوع شده بود در برخی از خیابان‌ها و بازار سیاه ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.» طبق آخرین آمار نیز وزارت بهداشت توانسته تاکنون ۶۴۱ هزار و ۲۰۲ دُز واکسن را به گروه‌های هدف یک و دو تزریق نماید. این در حالی است که روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد طبق پیش‌بینی‌ها ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا پایان بهار امسال واکسن دریافت می‌کنند. آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی از آن است که تاکنون نزدیک 1.9 میلیون دوز واکسن کرونا به ایران وارد شده و برای خرید این واکسن ها نیز بیش از 29.5 میلیون دلار هزینه شده است. در این میان، برآوردهای رکنا نشان می دهد که برای واکسیناسیون کامل حداقل 40 میلیون ایرانی با قراردادهایی که تا این لحظه وزارت بهداشت با روسیه و سایر کشورها امضا کرده است. چند روز پیش نیز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود از این خبر داد که بانک مرکزی پیش از این، 178 میلیون دلار ارز ترجیحی برای تامین هزینه 16.8 میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کوواکس به وزارت بهداشت اختصاص داده بود و علاوه بر این، این بانک بیش از 100 میلیون دلار با نرخ ارز ترجیحی برای واردات واکسن به وزارت بهداشت تخصیص داده است و باید در آینده منتظر ماند که این مبلغ چه زمانی برای خردید واکسن در نظر گرفته می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار