| کد مطلب: ۱۰۱۲۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد

هنوز فاجعه كرونايي باقي است...

آرمان ملی: شیوع کرونا در ایران به دوران اوج بازگشته و هر روز حدود 400 نفر در ایران به قطعه بحران آرامنستان‌ها می‌روند. آمارهای ابتلا و مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا، نشان می‌دهد وضعیت بهار امسال، مانند پاییز سال گذشته، بحرانی است و تنها در 24ساعت اخیر، 398 مرگ جدید کرونایی ثبت شد که حکایت از وخیم‌شدن شرایط دارد. تا کنون کرونا در ایران جان ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر را گرفته و هنوز وزارت بهداشت درگیر فاز یک و دو واکسیناسیون هستند.

بسیــاری وضعیــت مــوجــود را فاجعه‌بار می‌خوانند و اعلام کردند که دیگر بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند طبق آخرین آمار ۲۴۳۴۶ بیمار جدید کرونایی شناسایی و سه هزار و ۹۰۱ نفر از آنها بستری شدند. وضعیت شهرها نیز مانند روزهای گذشته است و مسئولان محلی در برخی استان‌ها از افزایش پنج تا ۲۰ برابری مرگ و میر خبر می‌دهند. با انتشار گزارش‌ها درباره افزایش شمار شهرهای قرمز کشور و همچنین تکمیل شدن ظرفیت مراکز درمانی، تصاویری از بستری و نگهداری بیماران در حیاط و راهروهای بیمارستان‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همزمان در استان‌های مختلف از جمله اصفهان و تهران مسئولان از پنج و شش برابر شدن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا خبر می‌دهند. معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک هم از افزایش ۲۰ برابری فوتی‌های ناشی از ویروس در استان مرکزی خبر داده است. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا نیز گفته: «باید تعطیلی عمومی در کشور اعلام شود و هیچ‌کس از خانه خارج نشود و هرکس تخطی کرد، دستگیر و زندانی شود.» او همچنین وضعیت بیمارستان‌های کشور را «فوق بحرانی» خواند و با اعلام پر بودن تخت‌های بیمارستانی به دلیل مراجعات بالای بیماران، تاکید کرد: «از این رو مراکز مراقبت‌های حاد تنفسی و مراکز سرپایی درمان کرونا در مجتمع‌های بیمارستانی ایجاد شده است که بیمار مبتلا به کرونا به دلیل پر بودن تخت‌های بستری به آنجا مراجعه کرده و داروهای حیاتی همچون رمدسیویر به بیمار تزریق می‌شود و بیمار را به خانه می‌فرستند؛ چون دیگر بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار ندارند.»
یک سال کرونا به اندازه 3 سال جنگ
رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران تعبیر جالبی از شرایط این روزها دارد و گفته است: به‌طور میانگین از ابتدای بحران کرونا حدود ۷۰ هزار نفر کشته داده‌ایم و اگر آن را به روزهای سال تقسیم کنیم، روزی ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند؛ یعنی در یک سال به اندازه ۳ سال جنگ تحمیلی در کشور جان باختند. حسین قناعتی باور دارد: در جنگ تحمیلی ما روزی ۶۰ شهید می‌دادیم؛ در حالی که الان روزی ۱۰۰ کشته می‌دهیم و برخی اوقات ۵۰۰ کشته هم می‌دهیم. ترکیب اعضای ستاد متناسب با نیازهای برنامه‌ریزی نیست؛ حتی ترکیب ستاد نیز متناسب با نیازهای کمیته علمی در ستاد نیست.
وضعیت فاجعه است
مینــو محــرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا وضعیت فعلی را فاجعه خواند و گفت: «به دلیل عدم مدیریت صحیح از سوی دولت و وزارت بهداشت این روند ادامه خواهد داشت تا واکسن کرونای ساخت داخل به تولید انبوه برسد. او اشاره کرد تولید انبوه واکسن داخلی از خردادماه آغاز خواهد شد. باید در ایام نوروز کل کشور تعطیل می‌شد، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اوضاع در حال حاضر از کنترل ما خارج شده است. مینو محرز همچنین به رکنا گفته که «برای انتقال واکسن‌های اسپوتنیک- وی روسیه در کشور کمبود یخچال وجود دارد.» او افزود: «اکنون برای واکسن آسترازنکا، بهارات، ‌واکسن چینی کرونا و سایر واکسن‌هایی که وارد کردیم یخچال معمولی داریم.» در این میان ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره افزایش آمار فوتی‌های تهران می‌گوید:« در آخرین پنجشنبه اسفند 99، در تهران آمار مرگ و میر به 9 نفر رسیده بود، این در حالی بود که متوسط فوتی‌ها در آن زمان طی یک ماه 20 نفر بود. اما حالا ما به آمار مرگ 130 تا 140 نفر در روز رسیده‌ایم و این یعنی 6 برابر شدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت.» به گفته او، در این وضعیت، با فاجعه‌ای مواجه شده‌ایم که باید هرچه سریع‌تر برای آن تدبیری اندیشیده شود: «باید نقاط پرخطر تعطیل و قرنطینه شوند و از روش‌هایی استفاده شود که تعداد مبتلایان را کم کند.» بر اساس اعلام خــداکــرمــی، از هــر 80 هــزار تا 100 هزار تست کرونایی که روزانه در سراسر کشور انجام می‌شود، بیش از 20 هزار مورد مثبت می‌شود:« با این وضعیت قطعا با طیف بزرگی از مردم مبتلا به کرونا مواجه هستیم که باید 3 گام مهم مدنظر قرار بگیرد، در کنار درمان بیماران دارای علامت و بدحال محدود‌سازی تردد مبتلایان و قرنطینه خانگی ناقلان و بیمارانی که نیاز به بستری ندارند مهم است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار