| کد مطلب: ۱۰۱۲۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

نظارت استصوابي مانع حضور اصلاح طلبانه مردم نشود

آرمان ملی- حمید شجــــاعی: انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان مبهم‌ترین انتخابات پس از انقلاب دانست؛ چرا‌که با توجه به شرایط موجود در جامعه مشخص نیست که چه میزان شاهد مشارکت مردم خواهیم بود و از طرف دیگر معلوم هم نیست که چه چهره‌های شناخته‌شده‌ای وارد انتخابات خواهند شد و رویکرد نهاد نظارتی نسبت به نامزدها چگونه است. از این رو اکثر تحلیلگران انتخابات پیش‌رو را در فضایی خاکستری و غبار‌آلود تحلیل می‌کنند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان که انتخابات قبل را واگذار کرده‌اند، درصدند در این انتخابات جبران مافات کرده و موفقیت حاصل کنند. در این راستا نیز جبهه اصلاح‌طلبان را بنا نهادند. در این راستا محمود صادقی، دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها می‌گوید: «در جبهه اصلاحات تاکنون اصلا وارد بررسی مصداقی نشده‌ایم. اما در جلساتی که احزاب دارند یا در محافل حزبی‌شان طبعا بحث می‌شود. خیلی‌ها آرزو می‌کنند آقای خاتمی باشد ولی معلوم شده ایشان قصد کاندیداتوری ندارند. همچنین بعضی از احزاب به سراغ برخی افراد رفته‌اند که گزینه ایده‌آل آنها بوده ولی خود آنها رد کرده‌اند.
چالش‌های پیش‌روی اصلاح‌طلبان
اصلاح‌طلبان گرچه در انتخابات 98 نوع نگاه و رویکرد مردم را به انتخابات و خودشان دیده و دریافته‌اند که مردم با هیچ جریان و جناحی عقد اخوت نبسته‌اند و نمونه‌اش را نیز در انتخابات مجلس مشاهده کرده‌اند که جریان رقیب تام و تمام کرسی‌های بهارستان را از آن خود کرده اما همچنان نا‌امید نشده‌اند و برای حضوری پرقدرت و موثر در انتخابات پیش‌رو برنامه‌ریزی دارند. چنانکه ایجاد جبهه اصلاح‌طلبان ایران به عنوان نهاد اجماع‌ساز را می‌توان گام نخست اصلاح‌طلبان در جهت عزم راسخ آنها برای تصاحب کرسی پاستور دانست. با این حال آنها بر‌خلاف جریان رقیب، که خوش و سرمست از انتخابات پیشین منتظر از راه رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری است تا این بار پس از مجلس دولت را نیز از آن خود کند با مشکلات مختلف و متفاوتی روبه‌رو هستند که حل هر کدام می‌تواند اصلاح‌طلبان را یک گام به فتح پاستور نزدیک کند. مساله نخست اصلاح‌طلبان نظارت استصوابی و احراز صلاحیت‌هاست و همین امر است که باعث شده آنها هنوز نتوانند کاندیدا یا کاندیداهای اصلی و حداکثری خود را معرفی کنند. هر چند اصلاح‌طلبان قصد سرمایه‌گذاری روی چهره‌هایی همچون سید‌حسن خمینی و محمد‌جواد ظریف را داشته‌اند اما اولی با نهی کنار رفت و دومی هم به اعلام خود به انتخابات ورود نمی‌کند که البته اصلاح‌طلبان همچنان در پی رایزنی هستند. البته این امر باعث نشده آنها از چهره‌های دیگر همچون اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی غافل شوند. گرچه در ته‌دل همه دوست دارند که سید‌محمد خاتمی، کاندیدای اصلی و اجماعی آنها باشد. نکته دیگر بحث ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان و متعاقب آن کاندیداهای آنها است. خوب یا بد، بخواهیم یا نخواهیم جامعه اصلاح‌طلبان را در عملکردهای ناموفق و انتقاد‌آمیز دولت سهیم و شریک می‌داند و از همین‌رو است که عملکردهای ناموفق اقتصادی دولت، موجبات اعتراض مردم را پدید آورده است. بسیار مطرح می‌شود که آنها برای بازیابی سرمایه اجتماعی خود باید صادقانه با مردم گفت‌و‌گو کنند و از نقش خود در دولت و عملکردهایش بگویند تا جامعه از این برداشت اشتباه خارج شود. آنچه مسلم است اینکه اگر این مسائل مرتفع شوند، اصلاح‌طلبان با فراغ‌بال بیشتری به استقبال انتخابات خردادماه خواهند رفت.
وارد مصداق‌ها نشده‌ایم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در‌خصوص انتخاباتی شدن فضای جامعه اظهار داشت: هنوز فضای عمومی کشور حال‌و‌هوای انتخاباتی پیدا نکرده است. هرچند در محافل سیاسی و رسانه‌ها بحث انتخابات هست اما به نظر من در فضای عمومی کشور هنوز علائم اینکه شوقی برای استقبال از انتخابات نشان بدهد، دیده نمی‌شود. محمود صادقی به جماران گفت:‌ عامل مهم‌تر از این فضای عمومی، جامعه است و بی‌رغبتی‌ای که نسبت به اصل شرکت در انتخابات اسفند ماه 98 خود را نشان داد. به نظر می‌آید این موضوع تداوم پیدا کرده و شاید تشدید شده و علائمی از تشدید این بی‌رغبتی به چشم می‌خورد. یعنی تا الان برآوردها نشان می‌دهد نه‌تنها اوضاع بهتر نشده بلکه به دلایل مختلف احتمالا این امر بدتر هم شده است. وی افزود: برآوردهایی که دوستان دارند و بعضی هم متکی به همین نظرسنجی‌ها است‌، در خوشبینانه‌ترین حالت درصدی که می‌توان اطمینان از حضور آنها داشت، شاید حدود 27 درصد است. دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‌ها بیان کرد: به نظر من بخشی از جبهه اصولگرایی، که یک طیف با تنوع دیدگاه‌ها است، خیلی تمایل ندارند به اینکه شور انتخاباتی بالا بگیرد. به دلیل نتیجه‌ای که انتخابات گذشته در همین فضای سرد انتخاباتی توانستند بگیرند، احساس می‌کنند اگر با همین دست فرمان جلو بروند به نوعی می‌توانند در انتخابات خرداد ماه هم نتیجه بگیرند. این امر کاملا مشهود است و بعضا هم به زبان آورده‌اند. مثلا حداد‌عادل ابراز نگرانی کرده بوده از اینکه طرف‌های مقابل امتیازی بدهند و باعث بالا رفتن شور انتخابات شود. وی در‌خصوص معرفی کاندیداهای اصلاح‌طلب اظهار کرد: برای انتخابات پیش‌رو فرآیند انتخاب کاندیدا در مجمع عمومی تصویب شده است. بر اساس تجربه‌ای که داریم نظر قالب این است که کاندیداهای ما پیش از ثبت‌نام‌ها معلوم شوند. فرآیند و نصابی برای این امر طراحی شده که اگر یک یا چند نفر آن نصاب را آوردند، قبل از شروع ثبت‌نام‌ها اعلام می‌شود که اینها مورد حمایت هستند. بعد از ثبت‌نام و اعلام صلاحیت‌ها هم فرآیندی دارد و منطقی که بر این فرآیند حاکم هست، این است که کاندیدا اصلاح‌طلب باشد. وی در‌خصوص کاندیدای ائتلافی گفت: از این فرآیند چنین فردی خارج نمی‌شود. اساسا منطقش این است که کسی باشد که نصاب بالایی را در بین احزاب اصلاح‌طلب داشته باشد و البته بعدا هم فرآیندی هست که در بدنه هم چنین اقبالی داشته باشد. صادقی در خصوص اسامی مطرح شده در جبهه اصلاحات بیان کرد: در جبهه اصلاحات تاکنون اصلا وارد بررسی مصداقی نشده‌ایم. اما در جلساتی که احزاب دارند یا در محافل حزبی طبعا در این باره بحث می‌شود. خیلی‌ها آرزو می‌کنند آقای خاتمی باشد ولی معلوم شده ایشان قصد کاندیداتوری ندارند. همچنین بعضی از احزاب به سراغ بعضی افراد رفته‌اند که گزینه ایده‌آل آنها بوده ولی خود آنها رد کرده‌اند. مثل آقای محمدرضا خاتمی که تا جایی که من می‌دانم بعضی از احزاب دوست داشتند ایشان باشد ولی نپذیرفتند. ولی در سطح جبهه اصلاحات تاکنون هیچ بحث مصداقی انجام نشده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار