| کد مطلب: ۱۰۱۲۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

خطر سونامی از بیخ گوش بوشهر گذشت

آرمان ملی: روز گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر بنــدر گــناوه در استان بوشهر را لرزاند که عمق آن ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شد. این زمین‌لرزه در استان‌های مجاور نیز احساس شد و پس از این زلزله گزارش‌هایی از پس‌لرزه‌های متعدد بیش از ۱۵ بار از سوی مرکز ژئوفیزیک منتشر شد که بزرگترین آن 4.4 ریشتر بود. بر اساس اعلام هلال احمر و اورژانس، در پی زلزله روز گذشته در مرز استان‌های بوشهر و فارس دست‌کم پنج نفر مصدوم شده‌اند؛ همزمان گزارش‌هایی از آسیب به بخش‌هایی از تاسیسات نفت و گاز جنوب کشور و قطعی برق و تلفن صدها مشترک روستایی منتشر شده است. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، اعلام کرد که «تاکنون چهار نفر در زمین‌لرزه مصدوم شده‌اند که درمان آنها به صورت سرپایی صورت گرفته است. با این حال رئیس جمعیت هلال‌احمر گناوه از پنج مصدوم خبر داده بود.» همزمان تصاویر متعددی از تخریب‌ خانه‌ها و مدارس ساکنان مناطق زلزله‌زده در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. اورژانس کشور از برپایی سه بیمارستان صحرایی و همچنین آمادگی سه فروند بالگرد خبر می‌دهد و یک مسئول وزارت نیرو هم از قطع برق ۳۰۰ مشترک روستایی بوشهر در پی تخریب خانه‌ها و پاره شدن سیم‌ها خبر داده است، با این حال شبکه آب و گاز استان پایدار گزارش شده. بر اساس ارزیابی‌های اولیه، حدود ۱۰ روستا در مرکز وقوع زلزله دچار خسارت شده‌اند. گزارش‌هایی از آسیب به برخی تاسیسات صنعتی نیز منتشر شده است. در این میان استاندار بوشهر گفت: بیشترین آسیب‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه به بناهای قدیمی و بافت فرسوده که استحکام لازم را نداشته‌اند وارد شده‌است که نیروهای ارزیاب در حال بررسی خسارت‌ها در منطقه هستند.
نیروگاه بوشهر سالم است
با آنکه مسئولان نیروگاه اتمی بوشهر می‌گویند: «هیچ‌گونه آسیبی به این نیروگاه وارد نشده» و فعالیت‌های آن دچار اختلال نیست، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از آسیب در بخش‌هایی از تلمبه‌خانه گوره خبر داد. هوشنگ صیدالی، مدیرعامل این شرکت، گفت: «یکی از توربین‌های تلمبه‌خانه گوره از سرویس خارج شد که نیرو‌های عملیاتی در حال بازگرداندن آن به سرویس هستند. بخشی از سقف ساختمان تلمبه‌خانه گوره الف و سی نیز ریزش کرده است.» ویدئوی منتشرشده‌ای نشان می‌دهد زلزله ۵.۹ریشتری که حوالی بندر گناوه در مرز استان‌های بوشهر و فارس را لرزاند، سبب ریزش کوه‌های اطراف شده است.
خطر سونامی رفع شد
مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، در این رابطه می‌گوید: «زلزله بزرگتر در چین‌خوردگی‌های مرز خلیج فارس رخ داده است، این اتفاق با زلزله بزرگای نزدیک ۶ در ۹۰ کیلومتری بوشهر رخ داده است. از این منطقه انتظار وقوع چنین زلزله‌هایی غیرمنطقی نیست، این مناطق زلزله با تاقدیس‌هایی که سازوکار فشاری دارند رخ می‌دهند و چنین حوادثی انتظار می‌رود.» او درباره پس‌لرزه‌های بعدی این حادثه توضیح داد: این زلزله در نیم ساعت اول ۳ پس لرزه با بزرگای ۴.۵، ۳.۹ . ۴.۴ داشته است، اینکه در روزهای آینده هم زلزله‌هایی با اندازه کوچکتر رخ بدهند طبیعی است. استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره خسارت‌های احتمالی این زلزله عنوان کرد: انتظار می‌رود که روستاهای اطراف از این حادثه خسارت ببیند، چون زلزله در عمق ۱۰ تا ۱۲کیلومتری زمین رخ داده و حتی یکی از همکاران من از کویت گفت که این حادثه در آنجا هم احساس شده است. اما خوشبختانه مرکز پرجمعیت بزرگی در نزدیکی مرکز زلزله وجود ندارد و زلزله در ۹۰کیلومتری استان بوشهر رخ داده است. حتی یکی از زلزله‌های تاریخی در بوشهر منجر به رخ داد سونامی در خلیج‌فارس شده بود. زارع می‌گوید: در جنوب بوشهر در بندر طاهری در سال ۹۷۸ میلادی زلزله‌ای تاریخی وجود دارد که منجر به ایجاد تنها سونامی شناخته شده خلیج‌فارس شده بود. استان بوشهر سابقه تاریخی لرزه‌خیزی مفصلی دارد. آن سونامی منجر به امواجی شد که بخش‌هایی از شهرهایی به زیر آب بروند، موضوعی که هنوز هم از بندر بوشهر مشخص است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار