| کد مطلب: ۱۰۱۲۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد

«اردیبهشت سیاه» کرونایی در راه است

آرمان ملی: «ایران در هفته‌جاری به‌دلیل شدت شیوع ویروس کرونا، هفته سختی پیش رو دارد» این بخشی از صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور کشورمان است که همزمان با چندین کارشناس و مسئولان وزارت بهــداشت از آغــاز اردیــبهشـت سیــاه خبــر مــی‌دهنــد. دکتــر جلالی فخر، پزشک همزمان با این صحبت حسن روحانی گفته است: « هفته بعد با فاجعه‌ انسانی روبه‌رو می‌شویم، به داد خودتان برسید» پیش‌تر نیز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا و وزیر بهداشت نیز از وخامت وضعیت کشور در مواجهه با کرونا در اردیبهشت ماه خبر داده بودند. مقام‌ها و مسئولان دائم خبر می‌دهند مراجعه بیماران به بیمارستان باعث شده ظرفیت در برخی از مراکز درمانی تکمیل شود و حتی توان پذیرش بیماران غیرکرونایی را نداشته باشند. به‌عنوان مثال مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفته است: «ظرفیت بخش‌های ویژه کرونا در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده و با تعطیلی بخش‌های دیگر و مرخص کردن بیماران غیر کرونا در این بخش‌ها نیز بیماران کرونا را بستری کرده‌ایم اما در صورت ادامه وضعیت فعلی مجبور به استفاده از نقاهتگاه خواهیم شد.» در این میان سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران به تسنیم گفته است: «مجموعه بیمارستان‌های ثابت، سیار و صحرایی سپاه آماده‌اند تا متناسب با نیازمندی و درخواست وزارت بهداشت گسترش پیدا کرده و افزایش ظرفیت داشته باشند.»
آمار عمودی شیوع کرونا
این گفتــه‌ها در شـرایطی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت و درمان از شناسایی قطعی ۲۱ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد که دو هزار و ۱۷۶ نفر از آنها بستری شدند و با احتساب این آمار، دو میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر رسید. همچنین ۳۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۳۲۷ نفر رسید. در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در این بین سراسر تهران به رنگ قرمز کرونایی درآمده و در هفته اخیر افزایش روند بستری و فوتی ناشی از کرونا در این کلانشهر همچنان تداوم یافته و بار بسیار بالایی دارد. در استان تهران تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۲۶ فروردیـن ماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۱۵۴۶۸ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری طی این مدت ۸۳۳۷۴ نفر بوده و تعداد موارد فوت نیز ۹۹۳۹ نفر بوده است. علیرضا زالی، فرمانده عملیات کنترل کرونا در کلان‌شهر تهران بارها خواستار تعطیلی کامل تهران شد، زالی همچنین برای اولین بار نیز در تاریخ ۲۳ فروردین ماه اعلام کرد که شاهد وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران هستیم.
وضعیت فاجعه است
همچنین مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت کشور و بیمارستان‌ها را فاجعه بار اعلام کرد و هشدار داد: «همه تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها پر است و آمار مرگ و میر به شدت رو به افزایش است، تنها راه تعطیلی کامل و در خانه ماندن مردم است.» مردانی نیز از هفته‌های سخت اردییهشت به عنوان روزهای سیاه کشور نام برد و گفت‌:‌« وقتی تخت های «آی سی یو» بیمارستان‌ها پر می‌شود معنای آن این است که تعداد بیماران با حال وخیم زیاد شده و از بین کسانی که لوله تراشه برای تنفس مصنوعی به حلقشان می‌گذارند حدود ۸۰ درصد فوت می کنند و این یعنی فاجعه.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار