| کد مطلب: ۱۰۱۲۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد

همه طرف‌ها خوش‌بین هستند

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: چشم بسیاری از کشورهای دنیا به هتلی در وین دوخته شده است که ایران و 1+4 در آن مشغول مذاکره هستند. آمریکا نیز با حضور در این هتل، مذاکرات با ایران را به صورت غیر مستقیم دنبال می‌کند. روز گذشته نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد و طرف‌های غیر ایرانی از روند مذاکره اظهار خشنودی کردند. همچنین نماینده ایران در وین نیز نسبت به حل اختلافات موجود ابراز امیدواری کرد. این مذاکرات به منظور رفع تحریم‌های ایران و اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران و آمریکا انجام می‌شود.
گفت‌وگو ادامه دارد
روز گذشته نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور کشورهای 1+4 انجام شد. آمریکا در این مذاکرات که در دو کارگروه هسته‌ای و تحریم‌ها دنبال می‌شوند، حضور غیرمستقیم دارد. این نشست درباره چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان یافتن از اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی طرف‌های برجام و نیز چگونگی ادامه مسیر انجام شد. حاضرین در نشست روز گذشته به بررسی روند گفت‌وگوها پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند. در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
اولین اظهارنظر درباره وین
پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در دولت ترامپ، ایران نیز مطابق قطعنامه 2231 تعهدات برجامی خود را کاهش داد و این اقدام موجب نگرانی طرف‌های اروپایی و آمریکایی شد. در ادامه این روند، اعتماد موجود میان دو طرف خصوصا ایران و آمریکا را تا حد زیادی مخدوش گردید. با این حال پس از استقرار دولت بایدن در کاخ سفید، این تلقی به وجود آمد که مشکلات برجامی ایران تا حد قابل قبولی کاهش خواهد یافت. به نقل از شبکه سی.ان.ان، برای اولین بار پس از آغاز مذاکرات وین جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بامداد شنبه (دیروز) در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید به آغاز غنی‌سازی ٦٠ درصدی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این مسأله، آن را خلاف برجام دانست و گفت: «ما از این اقدام حمایت نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم اینکه ایران می‌گوید به سوی غنی‌سازی ۶۰ درصدی حرکت کرده است، مفید باشد. این خلاف توافق (برجام) است. با این حال خرسند هستیم که ایران به توافق برای انجام مذاکرات، مذاکرات غیرمستقیم با ما و گفت‌وگو با شرکایمان بر سر اینکه چگونه پیش برویم و اینکه برای بازگشت ما به توافق (هسته‌ای) چه چیزی لازم خواهد بود، ادامه داده است. بنابراین ما دوباره بخشی از آن هستیم.» ادعای خلاف برجام بودن غنی‌سازی 60 درصدی ایران نسبتی با متن قطعنامه 2231، که برجام نیز ذیل آن قرار دارد، نداشته و خلاف واقع است.
آمریکا به اسرائیل تذکر داد
سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را می‌توان به گونه دیگری نیز تحلیل کرد. به نوشته روزنامه اورشلیم پست، یک شبکه تلویزیونی صهیونیستی روز جمعه گزارش داده است که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر چندین بار از مقامات اسرائیل خواسته تا اظهارنظر درباره ایران را متوقف کنند چراکه این کار، مانع مذاکرات تهران و واشنگتن برای توافق هسته‌ای احتمالی جدید است. در ادامه این گزارش آمده است که دولت بایدن از اقدام خرابکارانه اخیر رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای نطنز ناراضی است و اظهارات مقامات اسرائیلی درباره این حمله را «خطرناک» و «شرم آور» دانسته است. در صورت صحت این مدعا، احتمال دارد بایدن برای قرار گرفتن در موضع میانجگری و جلوگیری از اقدامات ثانوی رژیم صهیونیستی، اظهاراتی را مطرح کرده باشد و در مقابل از تحرکات آنان جلوگیری کند.
خبرهای خوب از وین
در نهایت مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 روز گذشته با موفقیت انجام شد و به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ کان نماینده چین در وین پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: «ما به کارمان ادامه می‌دهیم. تمامی طرف‌ها موافقت کرده‌اند در روزهای آتی از طریق مشارکت در مذاکراتی گشترده‌تر و مفصل‌تر در زمینه لغو تحریم‌ها و دیگر مسائل مرتبط، به فعالیت‌شان سرعت ببخشند.» همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، پس از جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین در صفحه توئیترش نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید. حاضران پیشرفتی را که تاکنون حاصل شده است، با رضایتمندی مورد توجه قرار دادند و عزم‌شان را نسبت به تداوم مذاکرات با چشم‌انداز تکمیل موفقیت‌آمیز این روند در سریع‌ترین زمان ممکن نشان دادند. کارگروه‌های تشکیل شده در سطح کارشناسان در کمیسیون مشترک برجام برای لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، فعالیت‌هایشان را در بعد از ظهر شنبه، روز یکشنبه و هفته بعد ادامه می‌دهند تا وقت تلف نشود و پیشرفت بیشتری در مذاکرات احیای برجام انجام بگیرد.» در ادامه واکنش‌ها به نشست روز گذشته وین، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برچام پس از اتمام نشست در صفحه توییترش نوشت: «پس از مذاکراتی سنگین یک ارزیابی از امور را در جلسه کمیسیون انجام دادیم. در کاری بسیار سخت، پیش رفت انجام شده است. حالا به فعالیت مفصل‌تری احتیاج داریم. مهم است که همه پایبند هدف‌های مشترک باشند، یعنی بازگشت آمریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن.» این اظهارات نشان می‌دهد، روند مذاکرات از سوی طرف‌های غیرایرانی مثبت قلمداد می‌شود.
اختلافات در جلسات بعدی کاهش یابد
طرف ایرانی نیز رضایتی نسبی از روند مذاکرات داشت. سیدعباس عراقچی رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین، روز شنبه بعد از نشست معاونان وزیران خارجه ایران و 1+4 گفت: « ما بعد از تقریبا سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت، یک بار دیگر جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل دادیم، برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته، هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه هسته‌ای. خوب ما گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی هم در داخل کمیسیون مشترک صورت گرفت. به نظر می‌رسد که یک تفاهم جدیدی درحال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد و مسیری هم که باید طی شود، مسیری است که الان یک مقدار شناخته‌شده‌تر است. البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود، اختلاف‌نظرها این‌طور نیست که پایان یافته باشد، اختلاف نظرهایی بعضا جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار