| کد مطلب: ۱۰۱۲۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد

انتخابات 1400 مهمترین رویداد پایان قرن

ادامه از صفحه اول
برای ثبت در تاریخ باید عبارات و سخنان جناح مقابل اصلاحات را بعداز 24 سال به آنان یادآوری کرد که حتی برای نشاندن نامزد مورد نظر خود بر کرسی ریاست‌جمهوری از خداوند نیز استفاده کردند و در سخنان تبلیغاتی خود برای جلب آرای مردم از نظر خداوند به نامزد مورد نظر خود سخن گفتند‌: آیت‌ا... خزعلی بسیار پرحرارت سخن می‌گفت؛ «به‌حق سادات و اجدادشان قسم» ناطق نوری بهتر است. چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت، دو روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری دوم خرداد ۷۶ برای بسیاری مسجل شده بود که آرای سیدمحمد خاتمی با شتاب از آرای ناطق نوری پیشی گرفته است، اما آیت‌ا... خزعلی به یزد، زادگاه خاتمی، رفته بود و در سخنرانی‌اش از احتمال پیروزی قطعی ناطق‌نوری با اختلاف رای بالا سخن گفت. خزعلی به مردم یزد گفت، شنیده است که یزد در دفاع از حق خاموش است؛ «من زنده باشم و یزد خاموش؟». او از رای جامعه‌ مدرسین به ناطق گفت و اینکه از چهار مسیر، از اطرافیان رهبری بررسی کرده است و دریافته که تمایل رهبری به ناطق نوری است. از خاتمی انتقاد می‌کرد و می‌گفت «اما آقای ناطق‌نوری صد‌درصد دستش توی دست ولایت فقیه است.» خزعلی به مردم ‌گفت: «ببینید چه کسانی دارند کار می‌کنند و پشت سرند؟ روزنامه‌ اسرائیل را ببینید. روزنامه بی‌بی‌سی را ببینید. آقایان، برادران، خواهران، بیدار باشید.» به فیلمی اشاره کرد که در تهران از خانمی که؛ «زلفش را هم بیرون گذاشته» می‌پرسند به چه کسی رای می‌دهد و او می‌گوید خاتمی؛ چون آزادی می‌دهد» انتقاد از خاتمی را ادامه داد، دقایقی جلسه به هم ریخت و شعارها سخنرانی را قطع کرد؛ «حسین حسین شعار ماست، خاتمی افتخار ماست» شعارها که تمام شد، خزعلی گفت که در پایان سخنانش حقیقتی را آشکار خواهد کرد که شعاردهندگان؛ «از اینکه از روی نادانی شعار داده‌اند شرمنده خواهند شد.» آن روزها سیدمحمدحسین طباطبایی، کودک حافظ قرآن، در کانون توجه افراد مذهبی بود و تسلطش بر قرآن در سن پنج، شش سالگی بسیاری را شگفت‌زده کرده بود. او می‌توانست به سوالات افراد با بخشی از آیات قرآن جواب بدهد. خزعلی گفت پیش از سخنرانی به محمد‌حسین طباطبایی زنگ زده است و درباره‌ انتخابات پرسیده است و طباطبایی جواب داده؛ «فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ» خزعلی گفت یعنی به هدایت روحانیون اقتدا کن. «گفتم به تیپ آقای خاتمی چه می‌گویی؟» پاسخ داد؛ «إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ» خزعلی معنی این جواب را این‌گونه توضیح داد؛ « این‌ها گمراه شده‌اند و تو نمی‌توانی هدایت‌شان کنی.» و گفت این همان حرفی است که شعاردهندگان را شرمنده می‌کند؛ «حالا تا صبح به خودت بپیچ. این حرف دیگر مال من نیست، مال روحانیت نیست، مال خداست که دارد به قلب این بچه القا می‌کند. حالا فردا برو پای صندوق هر چی خواستی و به هر کی خواستی رأی بده... اگر سر جنگ با خدا داری... .» نتیجه‌ انتخابات را نیز چنین پیش‌بینی کرد؛ «برای هر چهار نفر کاندیدا دعا کنید، برادران مسلمان ما هستند. یکی‌شان یک و نیم درصد رأی می‌آورد. یکی‌شان شاید پنج، شش درصد و آقای ناطق‌نوری حدس می‌زنم بین پنجاه و شش تا شصت درصد و مابقی پایین‌تر.» (جمهوریت؛ افسون‌زدایی از قدرت ص۴۲۱-۴۲۷) توان زیادی از حوزه و روحانیت در این انتخابات خرج شد تا ناطق‌نوری رای بیاورد. سیدمهدی طباطبایی در خاطراتش روایت کرده است: «به نقاط مختلف کشور سفر کردیم و علما را دعوت می‌کردیم که از آقای ناطق حمایت کنند... حتی حوزه علمیه هم وارد شد. آقای قرائتی در برنامه‌های تلویزیونی خودش اشاره‌هایی داشت، آقای جوادی‌آملی هم در تیزر تلویزیونی به همراه چند تن دیگر از بزرگان برای تایید شخصیت آقای ناطق صحبت کرد اما این یک کشتی بود که هرچه بیشتر به آن آویزان می‌شدیم، بیشتر غرق می‌شد. یعنی هر چقدر به این کشتی وزنه آویزان می‌کردیم، سنگین‌تر می‌شد. من چند روز مانده بود به انتخابات متوجه این نکته شدم.» او توضیح داده است که چگونه این پشتیبانی زیاد بخشی از روحانیت را هم رویگردان کرد. (اخلاق و مبارزه ص۲۰۳ و ۲۰۴)در نهایت خاتمی با اختلاف چند برابری پیروز انتخابات شد. چند روز پس از انتخابات آیت‌ا... امینی در دیدار با هاشمی‌رفسنجانی از «سوءمدیریتی که باعث شکست اعتبار روحانیت در انتخابات شد» گله کرد و نیز«از کارشکنی‌های احتمالی که به زودی علیه آقای خاتمی بروز خواهد کرد» گفت. چند روز بعد آیت‌ا... امامی کاشانی از هاشمی«برای قرض‌هایی که در تبلیغات ریاست‌جمهوری بارآورده استمداد کرد.» و 28 خرداد ری‌شهری به هاشمی خبر داد؛ روحیه افرادی مانند آیت‌ا... جوادی آملی و حجت‌الاسلام قرائتی که وادار به موضع‌گیری در انتخابات شده‌اند، بد است. (انتقال قدرت، ص 172،183و 22) این روزها ۲۴ سال از آن ایام می‌گذرد.در روزهای گذشته یکی از سخنرانان مذهبی کشور پیوندهایی زده است، میان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و مسئله‌ی ظهور امام زمان(عج). انتخابات 1400 مهمترین رویدادی است که در طلیعه قرن جدید رخ می‌دهد و امید که تا آن زمان روزنه‌های بیشتری برای امیدواری مردم نسبت به آینده گشوده شود. این واقعیت غیر‌قابل‌انکاری است که درچندسال گذشته و درمصاف با عامل بیرونی تحریم و همچنین در یک سال کرونایی، بار اصلی فشار روی توده‌های مردم بوده است. مردمی که درهمه سختی‌ها همراه و کمک‌رسان به مجموعه نظام بوده‌اند. حال این انتظاری زیادی ازسوی آنها نیست که پس از تحمل دوره سختی‌ها، شاهد دوره گشایش باشند. همان‌گونه که بارها از سوی مقام معظم رهبری نقل قول شده است، انتخابات پر‌شور و انتخاب اصلح می‌تواند درمان دردهای مزمن کشور و مردم باشد؛ انتخاباتی که در آن همه سلایق سیاسی حضور داشته و مردم حق انتخاب آگاهانه داشته باشند. این مهم باید در عمل و از سوی همه دست‌اندرکاران انتخابات دیده شود تا از مسیر انتخاباتی با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح مردم، دولتی کارآمد و مقتدر با پشتوانه و سرمایه اجتماعی روی کار آید و آستین همت بالارود برای کار و جبران عقب‌ماندگی‌ها.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار