| کد مطلب: ۱۰۱۱۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

شکارگاه‌های یزد در قرق شکارچی روس

آرمان ملی: روز گذشته ویدئویی در رسانه‌ها منتشر شد که از ورود شکارچیان روس به قرق‌های اختصاصی حکایت می‌کرد. آصف ایلیاسف، شکارچی اهل جمهوری آذربایجان که با یک شرکت بین‌المللی برگزارکننده تورهای شکار، همکاری می‌کند و طی ۱۰ سال گذشته تورهای شکار بسیاری را برای شکارچیان خارجی در ایران ترتیب داده، اخیرا فیلمی از شکار یکی از مشتریانش در قرق‌های خصوصی استان یزد منتنشر کرده است. در این تور شکار، سرگئی مازورکویچ، شکارچی روس، که همراه به‌روزترین تجهیزات شکار وارد استان یزد شده با راهنمایی قرق‌بانان، ابتدا یک قوچ و سپس یک کل که هر دو حدودا هفت سال سن دارند و جوان به حساب می‌آیند را شکار کرده است. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده، که شکار چهارپایان زیر ۹ سال تخلف است و قرق‌بانان و محیط‌بانان باید از شکار جانوران زیر ۹ سال جلوگیری کنند. گفتنی است ایلیاسف چندی پیش در واکنش به انتقادات ایرانیان نسبت به شکار، در یکی از سفرهایش به استان یزد در حالی که لاشه قوچ شکارشده توسط مشتریانش را در برابر دوربین نگه داشته بود خطاب به ایرانیان گفت: «عاقل باشید و قدر آنچه را که برای مردم ایران انجام می‌دهیم، بدانید!» گفتنی است که این شکارچی سال‌هاست که در ایران مشغول شکار است.
توضیحات درباره این فیلم
طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌های برگزارکننده شکار، نرخ مجوز شکار قوچ و کل برای اتباع خارجی در قرق‌های اختصاصی ایران حدودا ۲۵ هزار و ۱۱ هزار یورو است که از این مبلغ، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو به خزانه دولت واریز شده و مابقی یعنی حدود ۳۵ هزار یورو بین قرق‌دار و شرکت ایرانی برگزارکننده شکار تقسیم می‌شود؛ بی‌آنکه جوامع محلی کمترین سهمی از آن داشته باشند. با این حال اسرافیل شفیع‌زاده، تور گردان گفته که خبر منتشر شده از پایین بودن سن گونه‌های شکار شده از اساس کذب است. او در تشریح چگونگی ورود شکارچی روس به ایران و صدور پروانه شکار برای او اعلام کرد: سرگئی مازورکویچ با تابعیت روسی و با پروانه شکاری که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در استان یزد صادر شد، در تاریخ 20 آذرماه 97 با شماره پروانه شکار 121.23533 به ایران آمد و در حضور قرقبان و محیط بانی که برای همراهی با او معرفی شد اقدام به شکار مجوزدار در قرق اختصاصی منصورآباد دربید در استان یزد کرد. این قرق یک شکارگاه خصوصی است و شکارچی روس توانست یک قوچ 9 ساله با طول شاخ 94 سانتیمتر را در حضور محیط بان، حکمت‌ا... زارع، محیط بان رسمی سازمان حفاظت محیط زیست شکار کند. اسرافیل شفیع‌زاده افزود: شکار دوم هم که یک راس کل وحشی بود در قرق اختصاصی روباز در استان یزد انجام شد که مجوز آن‌را نیز سازمان حفاظت محیط زیست براساس ارزیابی‌های کارشناسان این سازمان از جمعیت مازاد قرق صادر کرد. بنده نیز تنها واسط ورود این تبعه خارجی براساس فعالیت توراپراتوری خود بودم. این شکار هم اول اسفندماه سال 97 انجام گرفت که اسناد آن با پروانه شکار به شمار 121.30563 وجود دارد و صورتجلسه آن‌را هم آقای حکمت‌ا... زارع محیط‌بان همراه شکارچی تنظیم و کرده و به امضای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد رسیده است. این شکار هم یک کل وحشی 9 ساله با طول شاخ 94 سانتیمتر بود. این توراپراتور گفت: تمامی فعالیت‌های صورت گرفته برای ورود شکارچی روس به ایران کاملا قانونی بوده و وزارت اطلاعات از ورود شکارچی روس کاملا اطلاع داشت. بر همین اساس وزارت خارجه نیز به او ویزای ورود به ایران داد و افسر مربوطه در وزارت دفاع نیز هنگام ورود این شکارچی با حضور در فرودگاه سلاح شکارچی روس را ترخیص کرد. سازمان حفاظت محیط زیست هم مجوز شکار دو راس کل و قوچ را با رعایت قوانین شکار و مشخص کردن نوع گونه صادر کرد. بنابراین آنچه گفته می‌شود گونه‌های شکار شده زیر سن قانونی بودند صحت ندارد.
30 هزار دلار برای شکار
به گفته این تورآور شکار، مجموع مبلغی که از شکارچی روس برای حضور در ایران و شکار قانونی و مجوزدار دو راس کل و قوچ با همراهی محیط‌بان ناظر در استان یزد گرفته شد رقمی حدود 30 هزار دلار بود که تا 80 درصد این مبلغ به قرق‌ها اختصاص یافت تا صرف حفاظت و ارتقای ضریب امنیت منطقه برای افزایش جمعیت گونه‌ها و ایجاد آبشخور و علوفه‌رسانی و تامین تجهیزات پایشی و حقوق قرق‌بان‌ها شود. در حالی که شکارچی روس به راحتی و صرف هزینه‌های کمتر می‌توانست همین شکار را در ترکیه یا آسیای مرکزی و قرقیزستان و آذربایجان انجام دهد. 20 درصد دیگر این پول هم هزینه حمل‌ونقل و راهنمای تور و هتل و دستمزد افرادی که همراه شکارچی ‌بودند به همراه هزینه بلیت رفت و برگشت و... شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار