| کد مطلب: ۱۰۱۱۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد

غنی‌سازی 60 درصدی پاسخ ایران به حمله اسرائیل

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: کشور چند روز گذشته را در التهاب حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران سپری کرد. پاسخ قاطع ایران به اقدامات اسرائیل، افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سقف 60 درصد خواهد بود. با این حال برخی چهره‌های اصولگرای داخلی این اقدام را به دلیل رضایت رژیم صهیونیستی از روند مذاکرات وین ارزیابی می‌کنند.
تاکید بر مواضع قطعی نظام
چند هفته پیش بود که پس از طرح اولین اظهارنظرها در کاخ سفید، برخی مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند، در صورتی که ایالات متحده در مسیر رفع یا تعلیق تحریم‌های ایران گام بردارد، اسرائیل ساکت نخواهد ماند. این سخنان تحریک‌آمیز با واکنش مقامات سیاسی و نظامی ایران همراه شد. با این حال مذاکرات وین آغاز و نماینده ایران با اعضای 1+4 به گفت‌وگو پرداخت. سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نماینده ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام بارها اعلام کرد: «آنچه ما در وین و در کمیسیون مشترک دنبال می‌کنیم دقیقا مبتنی بر مواضع قطعی نظام است که توسط مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها اعلام شده است. ما در وین هیچ‌مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت.» با این حال برخی چهره‌های منسوب به جریان اصولگرا هنوز از این تصمیم رضایت کافی ندارند.
نادیده گرفتن خطوط قرمز؟!
حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز از سوی رژیم صهیونیستی سبب شد برخی تندروهای جریان اصولگرا انگشت اتهام خود را به سوی دولت بگیرند. با وجود تاکید دیپلمات‌های کشورمان بر حرکت ایران در مذاکرات وین با محوریت مشی تعیین‌شده، روز گذشته حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: «اکنون که نشانه‌هایی از نادیده گرفتن خطوط قرمز جمهوری اسلامی از سوی تیم مذاکره‌کننده دیده می‌شود، حریف احساس می‌کند که ورق به نفع او در حال رقم‌خوردن است، بنابراین برای تشویق ایران به ادامه این مسیر انحرافی باید دست به اقدامی بزند که انگار از روال کنونی مذاکرات ناراضی است! و این توهم را به طرف مقابل، یعنی جمهوری اسلامی ایران القا کند که ادامه کنونی مذاکرات را به نفع خود نمی‌داند! عملیات تروریستی و تخریبی رژیم صهیونیستی در نطنز با این انگیزه صورت گرفته است.» افزایش تنش زمانی رخ می‌دهد که نیاز به ایجاد اهرم فشار بر طرف مقابل احساس شود. شریعتمداری در تناقضی آشکار، هم مذاکرات را به سود طرف مقابل می‌داند و هم از ایجاد اهرم فشار برای مذاکرات سخن می‌گوید. این تحلیل کیهانی یا باید تکلیف خود را با قواعد موازنه قدرت مشخص کند یا بهانه بهتری برای حمله به دولت داشته باشد.
غنی‌سازی 60 درصدی
ایران در مقابل حمله اسرائیل منفعل باقی نماند و مسیر افزایش غنی‌سازی اورانیوم را هموار ساخت. روز گذشته کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اظهار کرد: «برابر نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه تحویل آژانس بی‌‌المللی انرژی اتمی شد، غنی‌سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید آی.آر. چهار و آی.آر. شش در نطنز انجام می‌شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل‌توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیو‌داروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.» او اظهار داشت که فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود.
ناکامی؛ علت تخریب
غنی‌سازی 60 درصدی نشان از آن دارد که در صورت سنگ‌اندازی مخالفان رفع تحریم‌ها در خارج از ایران، مواضع کشور همچنان با قدرت پیگیری خواهد شد. روز گذشته سازمان انرژی اتمی ایران در پیام توییتری اعلام کرد: «تحریم، ترور دانشمندان هسته‌ای، تخریب سالن مونتاژ سانتریفیوژهای نطنز و حمله تروریستی اخیر در این تاسیسات، تنها ناکامی دشمنان ایران اسلامی را به نمایش می‌گذارد و اراده دانشمندان صنعت هسته‌ای تمامی این اقدامات مذبوحانه را به نومیدی تبدیل ساخته است. تاسیسات هسته‌ای نطنز با سرعت هرچه بیشتر به سوی اهداف تعیین‌شده حرکت خواهد کرد و اگر لازم باشد، دانشمندان ایرانی کاری خواهند کرد که دنیا مجدداً شاهد قدرت علمی ایرانیان در فناوری هسته‌ای خواهد بود؛ عزم دانشمندان ایرانی پابرجاست.» در صورتی که مخالفان داخلی رفع تحریم‌ها دست از ایجاد مانع در مسیر لغو تحریم‌ها علیه ایران بردارند، ایران با همین اهرم فشار می‌تواند مذاکرات 1400 را با موفقیت پشت سر بگذارد.
سازمان انرژی اتمی اقدام می‌کند
همچنین علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد: «اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت Targetهای U۳O۸ است که اورانیوم (U) آن ۶۰ درصد غنا دارد. بنابراین با اورانیوم
۶۰ درصد «هدف« یا Target درست می‌کنیم. این
Targetها در راکتور (تهران) قرار می‌گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار