| کد مطلب: ۱۰۱۱۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد

محیا طرحی که چرخ تولید را می‌چرخاند

در نخستین روزهای سال 1400 که به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است طرح «محیا» (مانع‌زدایی و حمایت یکپارچه از تولید) بانک صادرات ایران، در راستای تحقق شعار سال با حضور علی‌آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، عزت‌ا... اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و شماری دیگر از مسئولان اقتصادی و صنعتی کشور رونمایی شد تا چرخ واحدهای تولیدی که حرکت آنها دچار وقفه شده یا ظرفیت تولیدشان کاهش یافته است‌، دیگر بار به حرکت درآید. با اجرای طرح «محیا»ی این بانک همه واحدهای تولیدی فعال یا دارای ظرفیت فعالیت مجدد که بدهی غیرجاری به بانک دارند، می‌توانند ضمن تسویه با شرایط ویژه، برای افزایش ظرفیت و تداوم تولید خود با وثیقه‌ها و تضامین پیشین، تسهیلات و تعهدات جدید دریافت کنند. این تسهیلات شامل تسهیلات خرید دین بابت چک‌های حاصل از فروش، تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار صادره به‌ سود واحد تولیدی، تسهیلات اجاره به شرط تملیک و صدور اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار خواهد بود. با اجرای طرح «محیا»، از یک سو پرداخت بدهی تولیدکنندگان به بانک آسان و ازسوی دیگر نیازهای مالی واحدهای تولیدی، تامین می‌شود. همچنین حجم تولید واحدهایی که با ظرفیت پایین درحال کارند، افزایش و در نتیجه درآمد و اشتغالزایی آنها بهبود می‌یابد. حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در آیین رونمایی از این طرح با بیان این که بانک صادرات ایران طرح «محیا» را برای پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده آغاز کرده است گفت: طرح «محیا»ی بانک صادرات ایران برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده ارائه شده تا ضمن رعایت مقرارت بانک مرکزی و قانون تجارت، به کمک واحدهای تولیدی بشتابیم. وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، تاکید کرد: این شعار وظیفه‌ای مهم را به عهده ما گذاشته و برای عمل به آن در بانک صادرات ایران درصدد شناخت مهمترین موانع تولید برآمدیم و با اینکه برخی موانع خارج از اختیار ما بوده است، در عین حال برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده که در فهرست مشتریان بد حساب نظام بانکی قرار داشته، چک برگشتی و یا بدهی‌های معوق دارند برنامه‌ریزی کردیم.
«محیا» زنجیره تولید را به رسمیت شناخت
علی آقامحمدي رئيس گروه اقتصادي دفتر مقام معظم رهبري و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مراسم رونمايي از طرح مانع‌زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ايران، «محيا» ضمن حمايت از اين طرح، پیشنهاد کرد بانک صادرات ایران با استفاده از ظرفیت‌های محیا، تامین مالی زنجیره‌ای برای مشتریان بزرگ و خاص خود را که در مسیر رونق تولید هستند سامان‌دهی کرده و برای آن واحدی مستقل ایجاد کند و به‌طور متمایز به آن بپردازد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه سال گذشته بانک صادرات ایران تامین‌کننده اصلی طرح‌های پتروشیمی کشور بود که با هدف داخلی‌سازی ۸۵درصدی در این صنعت انجام شد، اظهار کرد: سوددهی بانک صادرات ایران در سال گذشته، نشان می‌دهد که بانک در مسیر درستی قرار گرفته است. رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه بانک صادرات ایران مسئولیت‌هایی اجتماعی نیز به عهده دارد، افزود: حمایت از اقشار ضعیف توسط بانک صادرات ایران به‌عنوان عاملی برای تحریک تقاضا گام مهمی در مسیر کمک به مردم و مکمل زحمات انجام شده است. وی با بیان اینکه بانک نمی‌تواند رقیب بازار سرمایه باشد، به نقش بازار سرمایه نیز اشاره کرد و افزود: بانک باید شریک و همکار بازار سرمایه باشد و به دلیل ماهیت و ظرفیت آنها باید در کنار هم تامین مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی را انجام دهند؛ زیرا تامین مالی طولانی‌مدت توسط یک بانک تجاری امکان پذیر نیست. آقامحمدی ریسک‌پذیری مردم ایران را فرصتی مثبت ارزیابی و تاکید کرد: این ظرفیت باید به نحو صحیحی هدایت شود و مثبت بماند تا مردم زیان نبینند. وی با تاکید بر اینکه باید تولیدکنندگان خوش‌نام و متعهد را پوشش داد، تاکید کرد: باید به تولیدکنندگان خوش‌نام خدمت مناسب ارائه کرد و نگاه بانک صادرات ایران برای حمایت از تولید نگاه درستی است که تولیدکنندگان کشور به این نگاه جواب مثبت خواهند داد. عزت‌اله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در مراسم رونمایی از طرح مانع‌زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ایران «محیا»، گفت: بانک صادارات با اجرای طرح «محیا» اقدام عملی ارزشمندی در جهت اجرای منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری انجام داد که امیدواریم همه مسئولان در این مسیر و با اقدامات عملی خود حرکت کنند تا مشکلات مردم حل شود. اکبری افزود: اینکه بانک تسهیلات بدهد و تسهیلات‌گیرنده نتواند آن را بازگرداند و درنتیجه اقدامات حقوقی انجام شود درست نیست. ابتکار طرح «محیا»ی بانک صادرات ایران در این است که با اجرای آن همه واحدهای تولیدی فعال یا دارای ظرفیت فعالیت مجدد که بدهی غیرجاری به بانک دارند، می‌توانند ضمن تسویه با شرایط ویژه، برای افزایش ظرفیت و تداوم تولید خود با وثیقه‌ها و تضامین پیشین، تسهیلات و تعهدات جدید دریافت کنند. این طرح، کار ارزشمندی است؛ چرا که همه ما در قبال مردم مسئولیم و باید امور آنان را تدبیر کنیم. وی اظهار کرد: یکی از طرح‌های مجلس یازدهم این است که هیچ واحد صنعتی و تولیدی پلمپ نشود و هیچ فعال اقتصادی به زندان نرود. بنابراین باید خط مجازات را شجاعانه عوض کرده و فرد متخلف را وادار کرد تا کارخانه دیگری احداث کند و یا ٥٠درصد به ظرفیت کارخانه خود بیفزاید تا ٥٠شغل جدید ایجاد شود.
«محیا» راهگشای بنگاه‌های کوچک و آسیب‌دیده
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در مراسم رونمایی از طرح مانع‌زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ایران «محیا» با بیان اینکه به طور قطع این طرح، راهگشای بنگاه‌های کوچک و آسیب‌دیده و حلال بخشی از مشکلات اقتصادی خواهد بود، گفت: این طرح می‌تواند به بخش تولید کمک کند و در عین حال لازم است دو شاخصه دیگر نیز مد نظر قرار گیرد که یکی از آن‌ها هماهنگی بخش‌های مختلف است چرا که اگر بانک طرح خوبی ارایه دهد ولی بقیه بخش‌ها نتوانند موانع را برطرف کنند مشخص نیست که چقدر می‌توان موفق شد. خوانساری افزود: از سال ٨٣ تا سال ٩٩ سهم صنعت در تولید اقتصاد تقریبا فرقی نکرده است و این وضعیت نشان می‌دهد که صنعت ما در طول این سال‌ها رشد چندانی در حوزه اقتصاد نداشته است. وی در ادامه به دلایل این امر اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این وضعیت چند نرخی بودن ارز است که موجب نابودی اقتصاد کشور شده است و در این خصوص از مجلس شورای اسلامی انتظار داشتیم بحث ارز چند نرخی حل شود ولی همچنان شاهد ارز چند نرخی هستیم. وی دومین دلیل را تورم دانست و گفت: از بین ١٨٦کشور به غیر از دو یا سه سالی که تورم دو رقمی نداشتیم مابقی سال‌ها تورم دو رقمی بوده است. خوانساری افزود: درست است که نقش بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات و نقدینگی در تولید مؤثر است ولی در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته عامل اصلی عدم رونق تولید، کمبود تسهیلات نیست بلکه مهم‌ترین بحث ناامنی در تولید است آن‌هم به دلیل اینکه قانون و مقررات ثابتی در این زمینه وجود ندارد و شرایط هر روز با یک دستورالعمل و مقررات جدید تغییر می‌کند و این امر ضربه بزرگی به صنعت و تولید می‌زند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار