| کد مطلب: ۱۰۱۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد

طرف‌هاي برجام سكوت نكنند

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: رئیس ارتش رژیم صهیونیستی در اظهارات خود درباره حادثه روز یکشنبه در نیروگاه نطنز، که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آن را اقدامی تروریستی خوانده بود، نقش رژیم صهیونیستی در این حمله را تایید کرد. او تنها چند ساعت پس از آنکه مقامات ایران این حادثه را گزارش دادند در یک مراسم گفته است عملیات‌ها در سراسر خاورمیانه از چشم دشمنان پنهان نمی‌ماند و آنها ما را زیر نظر دارند، توانایی‌های ما را می‌بینند و با دقت گام‌های خود را برمی‌دارند. گزارش‌های روز یکشنبه در چندین رسانه اسرائیلی به نقل از مقامات اطلاعاتی اعلام کرد که آژانس جاسوسی رژیم صهیونیستی مسئول این حادثه است؛ اگرچه جزئیات دقیقی از مشخصات این مقامات ارائه نشده است اما برخی از رسانه‌ها آنها را منابع اطلاعاتی غربی توصیف کردند. مشخصا پس از این اتفاق توقف گفت‌‌و‌گوها از جانب ایران در وین، همان‌چیزی است که مخالفان گفت‌و‌گوی ایران با غرب خواستار آن هستند. برنامه‌ای که از سوی رژیم صهیونیستی طراحی و با ترور شهید فخری‌‌زاده کلید خورده و با اقدامات خرابکارانه علیه کشتی‌های ایران و تأسیسات هسته‌‌ای ایران ادامه یافته است. در همین برهه زمانی و در حالی که مذاکرات هفته گذشته در وین از سوی طرفین سازنده و رو به جلو توصیف شده است، روشن است که رژیم صهیونیستی برای بر هم زدن گفت‌‌و‌گوها، تمام‌قد وارد عمل شده است. در راستای بررسی این مساله و ابعاد خرابکاری در نطنز، «آرمان ملی» گفت‌و‌گویی با شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس یازدهم داشته است که در ادامه می‌خوانید.
حمله به نیروگاه نطنز تا چه میزان خسارت وارد کرده است و آیا تاسیسات مهمی تخریب شده‌اند؟
خرابکاری در نیروگاه نطنز با هدف متوقف کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران رخ داده است اما به کمک سیستم پدافند غیرعامل این‌گونه اقدامات آسیب جدی وارد نمی‌کند اما نفس و هدف آن، خرابکاری و وارد کردن ضربه جدی به ایران است. حمله کاملا تخریبی و اثرگذار بوده اما با توجه به اقدامات پدافندی و پدافند غیرعامل، دشمنان نتوانسته‌اند آسیب جدی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد کنند. این خرابکاری خللی در برنامه‌های سازمان انرژی اتمی وارد نمی‌کند. کوچک‌ترین اقدامی علیه کشور برای ما اهمیت دارد و پیگیر عوامل خرابکاری هستیم. رصد و گرفتن انتقام این عمل خرابکارانه جزو برنامه‌های ماست و پیگیری می‌شود و پس از مشخص شدن عوامل اصلی آن، انتقام گرفته خواهد شد. نسل اول سانتریفیوژها، که کاربرد زیادی نداشته‌اند، در این حمله تخریب شده‌اند اما این امر برای ما اهمیت دارد که به چه علت این اتفاق باید رخ دهد و به چه علت یک رژیم یا یک جریان خاص سازمان‌یافته باید به خود اجازه دهد علیه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اقداماتی انجام دهند. هدف اینها مشخصا خرابکاری‌ است. آنچه در نطنز تخریب شده است، به علت قدیمی بودن در حال تعویض بوده و کارایی زیادی نداشته‌اند.
مجلس بر امنیت مراکز حساس کشور نظارت دارد و آیا صدای آژیر مراکز هسته‌ای تهران نیز به علت حمله یا خرابکاری به صدا درآمده بود؟
همواره مورد تاکید ماست که باید امنیت مراکز حساس کشور به صورت ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد اما اجرای آن به عهده دستگاه‌های دیگر از جمله سازمان پدافند غیرعامل و سازمان انرژی اتمی است و بارها بر این مساله تاکید شده و امروز نیز مورد تاکید مجلس است و مشخصا اقدامات خوبی نیز انجام شده که یک حمله به تاسیسات هسته‌ای کشور تا این میزان کم‌ خسارت برجا گذاشته است. آنچه تحت‌عنوان صدای آژیر در برخی مناطق تهران منتشر شده، صرفا یک مشکل فنی در تاسیسات هسته‌ای بوده و هیچ‌ حمله‌ای رخ نداده است و هیچ عمل خرابکارانه‌ای در تاسیسات هسته‌ای تهران روی نداده است.
آیا این حمله در مذاکرات وین خللی ایجاد می‌کند و آیا حقیقت دارد که برنامه هسته‌ای ایران 9 ماه به عقب افتاده است؟
در خصوص این حمله خرابکارانه فرضیه‌های زیادی مطرح است و بستگی دارد کدام کشورها در آن دخیلند. اگر ایالات متحده نیز در این حمله دخیل باشد به روند مذاکرات وین لطمه وارد می‌کند. ادامه مذاکرات نیز تغییر خواهد کرد. اما اگر این اقدام صرفا از سوی رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن روند احیای برجام باشد، اثر چندانی بر روند مذاکرات نخواهد داشت. اقدامات لازم را ایران انجام خواهد داد و اگر فضای گفت‌و‌گوها به نفع مردم و ایران باشد تلاش می‌شود تا نتیجه حاصل شود و گفت‌و‌گوها ادامه یابد. ما در حال تحلیل اتفاق‌ها هستیم و وارد روندی نخواهیم شد که به ضرر کشور باشد. این‌گونه حمله‌ها در روند برجام خللی ایجاد نمی‌کند و طرف‌های دیگر برجام نیز باید متوجه باشند و باید ساز‌و‌کاری را تعریف کنند تا با این اقدامات خشن و غیرقانونی رژیم صهیونیستی برخورد شود و آن‌گونه نباشد که اجازه داده شود این رژیم، امنیت منطقه و جهان را با خطر مواجه کند. این شائبه که مطرح شده است برنامه هسته‌ای ایران با اقدام خرابکارانه در نطنز 9 ماه به عقب افتاده است اصلا صحت ندارد. فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی بدون‌وقفه ادامه دارد و در این راستا ضربه‌ای جدی وارد نشده است. ما فقط چند دستگاه نسل اول سانتریفیوژ را از دست داده‌ایم که به‌زودی تعویض خواهند شد. روند تعویض این دستگاه‌ها نیز آغاز شده بود و در حال خروج از فرآیند بودند. تاکید ما این است که چرا باید اجازه داده شود یک رژیم یا جریان، برنامه هسته‌ای ایران را که در چارچوب سازمان بین المللی انرژی اتمی است، با خلل همراه کند. این سوالی است که حامیان این رژیم باید به آن پاسخ دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار