| کد مطلب: ۱۰۱۱۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد

مقصر سفرهاي نوروزي معرفي شود

آرمان ملی: آمار شیوع کرونا همچنان روند صعودی و عمودی خود را در نمودار روزانه ابتلا و مرگ و میر طی می‌کند و مسئولان هیچ برنامه موثر و ضربتی برای کنترل این شرایط به غیر از توصیه به مردم برای زدن ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در کنار محدودیت‌های مشاغل دو- سه و چهار ندارند. در این شرایط روند مراجعه به اکثر بیمارستان‌ها در کلانشهرها به پنج برابر افزایش پیدا کرده، اما مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به 56 درصد رسیده است.

همچنین براساس مشاهدات خبرنگار «آرمان ملی» از سطح محله و کسبه بازار تهران، هیچ نشانی از محدودیت‌ها وجود ندارد و تعداد زیادی از مغازه‌ها همچنان مشغول به كار هستند. روند ترافیک و ازدحام در اتوبوس و مترو نیز با کاهش 10 د‌رصدی مواجه است و وضعیت پایتخت تهران هیچ شباهتی به شهری با وضعیت کاملا قرمز ندارد. در این شرایط ۱۹۶۶۶ بیمار جدید کرونا در کشور از جمعه (20 فروردین) تا شنبه (21 فروردین) شناسایی و ۱۹۳ تن بیمار دیگر جان باختند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسید و تاکنون ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر جان خود را از دست دادند. در این میان هر روز چند شهر به شهرهای قرمز کشور اضافه می‌شود و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند.
موج سنگین کرونا در اغلب استان‌ها
در این بین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام موج سنگین ابتلا به کرونا در اغلب استان‌های کشور و شلوغی بیمارستان‌ها، علل شکل‌گیری موج جدید دانست و اعلام کرد: «شاخص رعایت پــروتــکل‌ها به زیر ۶۰ درصــد رسیــده است.» علیــرضا رئــیسی ادامه داد: «در ۱۲ استان شیب بسیار تندی از بیماری را شاهد هستیم. استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قم، فارس از استان‌هایی هستند که شیب بسیار تند بیماری را تجربه می‌کنند و باید مراقب بود که از خسارت وارده بکاهیم.» طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان نیز نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه کرونا در کشور همچنان با شیب تند صعودی رو به امتداد است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغــل یــک که ضــروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهــرهای نــارنجی مشاغل ۱ و ۲ مجاز به فعالیت هستند و در شهــرهای زرد هم مشاغل ۱ و ۲ و ۳ فعال هستند.
مدیریت کرونا باید مجازات شود!
در این بین روز گذشته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار تعقیب قضائی رئیس ستاد کرونا به دلیل جلوگیری نکردن از سفرهای نوروزی شد! شهریاری در این نامه که روز شنبه ۲۱ فروردین ماه منتشر شده، تاکید کرد: سونامی نوروز، کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بود اما به صورت ناباورانه محدودیت‌های سفر در ایام نوروز ۱۴۰۰ نادیده گرفته شد. شهریاری در این نامه نوشت که بر اساس قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی قصور یا تقصیر، در این‌باره متوجه رئیس ستاد کرونا است. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در پایان این نامه از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد که «در مقابل اقدام ناصواب رئیس قوه مجریه درباره سفرهای نوروزی اقدام قضائی انجام شود.» در همین حال محسن فتحی، دبیر کمیسیون بهداشت مجلس، گفت که «اولویت قراردادن اقتصاد و گردشگری در روزهای اخیر، کشور را به مرحله بحران رسانده است.» او تاکید کرد که سفرهای نوروزی همــچنین نتوانست اقتصاد گردشگری را از مهلکه آسیب‌های ناشی ازکرونا نجات دهد. مقام‌های وزارت بهداشت پیش از این بارها با برگزاری سفرهای نوروزی مخالفت کرده بودند. از جمله ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، روز ۱۸ فروردین در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرده بود که وزارت بهداشت مخالف سفرهای نوروزی بوده اما مقام‌های دیگر به دلایل اقتصادی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند. او در پاسخ به سوال مجری برنامه گفته بود که نمی‌تواند اعلام کند کدام مقامات با سفرهای نوروزی موافق بوده‌اند.
روند قرمز شدن به سفر مربوط نیست!
در این میان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: روند قرمز و نارنجی شدن شهر‌ها زمانی آغاز شد که هنوز سفر‌های نوروزی اتفاق نیفتاده بود. پس چرا ما این روند قرمز شدن وضعیت شهر‌ها را به سفر‌های نوروزی نسبت می‌دهیم؟ آن هم در شرایطی که نوروز امسال فقط یک میلیون نفر به مسافرت رفته‌اند. ولی تیموری افزود: به طور دقیق این روند از روز سوم فروردین شروع شد. یعنی زمانی که هنوز سفر‌های نوروزی به صورت کامل شکل نگرفته بود. باید به یاد داشته باشیم حجم سفر‌های نوروزی معمولا از هفته دوم فروردین افزایش پیدا می‌کند. چون الگوی مسافرت نوروزی مردم ما به این صورت است که اغلب مایل هستند سال تحویل را در خانه بمانند و سفرهایشان را از روز‌های دوم و سوم به بعد آغاز می‌کنند. تیموری با بیان اینکه نوروز سال گذشته قرنطینه اعمال شد، گفت: امسال اگر ما می‌خواستیم قرنطینه را اعمال کنیم آیا مردم واقعا در خانه می‌ماندند و به سفر نمی‌رفتند؟ آیا قبل از نوروز مردم سفر نمی‌رفتند؟ برای ما در گردشگری اتفاقا دغدغه‌ای که وجود دارد این است که به ستاد ملی مقابله با کرونا کمک کنیم تا سفر‌ها در قالب همان پروتکل‌های وضع شده انجام شود. اگر ما نقصی در اجرای این پروتکل‌ها داشته‌ایم طبیعتا در جریان نظارت‌هایی که مسئولان وزارت بهداشت اعمال کردند این نقص‌ها معلوم و اعلام می‌شد. اما وقتی چیزی اعلام نمی‌شود پس باید نتیجه بگیریم آن بخش از سفر‌های نوروزی که در چارچوب مراکز اقامتی رسمی وزارت میراث فرهنگی و تور‌های ما انجام شده قطعا با رعایت پروتکل‌ها بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار