| کد مطلب: ۱۰۱۱۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به دروغ گفتند هسته‌اي را به خارجي‌ها داده‌ايم

آرمان ملی: رئیس جمهور با بیان اینکه ما تاکنون سه موج شیوع را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: تمام تلاش ما از اسفندماه سال گذشته این بود که وارد موج چهارم نشویم، اما امروز این اتفاق متاسفانه رخ داده است. وی با انتقاد از بدعهدی آژانس انرژی اتمی، آمریکا، اروپا و کشورهای صنعتی درباره ایران تاکید کرد که آنها بدهکار ما هستند نه طلبکار و باید بدهی خود را پرداخت کنند. اهم اظهارات حسن روحانی از این قرار است:
اولین علت شیوع ویروس انگلیسی از مرزهای عراق است. مسأله دوم تجمع و ترددهای فراوان مردم پیش از عید در محل کسب‌وکارها بوده است. و عامل سوم خود مراسم عید نوروز است که هرچند کار خوبی از جهت ملی و دینی است اما این دیدوبازدیدهای فراوانی که افراد در منزل یکدیگر به خاطر صرف پذیرایی ماسک را کنار می‌زدند و همین عامل ابتلا می‌شد. عامل دیگری در این زمینه برگزار عروسی یا مراسم دیگر خانوادگی در این ماه بوده است که افراد یکدیگر را هم دعوت کرده‌اند. همچنین سفر مردم به شهرهای قرمز و نارنجی که آن را ممنوع کرده بودیم، یکی دیگر از عوامل ایجاد موج چهارم است.
در مبارزه با کرونا همه دنیا باید دست به دست هم دهند تا نقطه‌ای اطمینان بخش حاصل شود و یکی از این نقطه‌های اطمینان واکسن است. اگر واکسن به اندازه کافی تولید شود و به اندازه کافی واکسیناسیون انجام شود، شاید در روند کنترل آن تاثیر داشته باشد. واکسن بی‌تردید هم در ابتلا و هم در مرگ و میر تاثیرگذار است بنابراین با همه توان و قدرت باید واکسن خارجی تا روزی که واکسن داخلی به بازار بیاید وارد کنیم.
واکسن داخلی هم که به بازار آمد باید با همه توان برای حمایت از آن کمک کنیم، شاید واکسن داخلی کافی باشد و نیاز به وارد کردن نباشد اما امروز باید همه توان خود را برای تهیه واکسن به کار بگیریم که مردم از این نعمت الان استفاده کنند. روزها و هفته‌های سختی در پیش رو داریم بنابراین نباید چندصدایی در این زمینه باشد. اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای جلوگیری از چندصدایی است. اگر بنا باشد هرکسی در تلویزیون مصاحبه کند و هر حرف و بیانی به کار بگیرد که نمی‌شود.
ما یک ستاد هستیم و وقتی تصمیم می‌گیریم همه با هم مسئولیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. چندصدایی جز اینکه به دست ضدانقلاب و ایران بهانه می‌دهیم هیچ کار دیگری نیست و در کنار آن باعث خسته شدن کادر درمان می‌شویم. اگر کسی به ناروا بگوید مصوبه ستاد ملی را فلان نهاد اجرا نکرد، باعث خستگی و ناامیدی کادر درمان می‌شود چرا که می‌گویند وقتی نهادی با آن عظمت همکاری نمی‌کند ما برای چه کار کنیم. اگر هم بر فرض صحت هم دارد باید به آن نهاد گوشزد کنیم که وارد عمل شود و مصوبات را اجرا کند.
اگر ما در تبلیغات و سخن گفتن، مردم را دچار یأس و مشکل کنیم کار درستی نیست. ما فکر می‌کردیم که موج چهارمی قرار است بیاید و همه تلاش ما این بود که وارد مرحله چهارم نشویم و به همین دلیل بیشترین مراقبت ما از فرودگاه‌ها بود و فلان پرواز از انگلیس ممنوع شد و در پروازهای اروپایی دقت شد اما متاسفانه از جای دیگری اتفاق افتاد و دیدیم که کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد شده است.
اگر جهانیان درست بیندیشند، نگرانی‌شان نابجاست، همین نگرانی نابجا حدود ۱۶ سال است که موجب ایجاد دردسر برای ملت ایران شده است؛ اگر این تفکر غلط در ذهن آنها نبود و اگر آنها کاملا به آنچه سابقه ملت ایران است اعتماد می‌کردند، از این مشکلات خود به خود عبور می‌کردیم. ما هنوز هم با دنیا و آمریکا‌یی‌ها داریم حرف می‌زنیم برای دست برداشتن از اقدامات غیر قانونی‌شان، بر این مبناست که آنها تفکری دارند و بر مبنای این تفکر برای خود دردسر و نگرانی ایجاد می‌کنند.
یــکبــار دیگر تاکید می‌کنم تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز و برای اهداف غیرنظامی است و همانطور که رهبری چندین مرتبه بر آن تاکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما پیگیری کردن یک سلاح مخربی که بتواند خطری بزرگ برای جامعه‌ای بزرگ باشد، جایز نیست؛ اگر جهانیان به این موضوع توجه کنند، می‌فهمند که ایران دنبال چنین کاری نیست.
در دولت تدبیر و امید دو اقدام مهم در حوزه هسته‌ای انجام دادیم؛ تا پیش از تشکل دولت یازدهم فعالیت ایران برای غنی‌سازی بی‌جهت از سمت غرب فعالیتی غیرقانونی بود و در شورای امنیت چندین قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند و در همه آنها از ما خواسته شده بود که غنی سازی را در ایران متوقف کنیم و کار ما از دید آنها نامشروع و غیر قانونی بود؛ ما این را تمام کردیم و همه قطعنامه‌ها برای همیشه به زباله دان تاریخ رفت و از سال ۱۳۹۴ فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی شد و بهانه از دست آنها گرفته شد.
یکی از آثار پر افتخار برجام این بود که صنعت و فناوری هسته‌ای را در ایران بطور کامل قانونی کرد و در واقع حق ملت ایران را بازستاند. ما همچنین این فناوری را توسعه دادیم درحالی که برخی به دروغ و غلط می‌گفتند که اینها برجام را امضا کردند و در برجام یکسری چیزها از جمله پول‌های کشور در بانک‌های خارجی و رفع تحریم‌های نفت و فلزات را برداشتند ولی در عوض این فناوری را معامله کردند؛ آنها این دروغ بزرگ را تکرار می‌کردند اما هرچه می‌گفتیم آنها دروغ می‌گویند، اقلیتی باور نمی‌کردند.
اخیرا مجلس یازدهم مصوباتی انجام داد که تکالیفی برای سازمان انرژی اتمی تعیین کرد؛ این تکالیف نشان‌ داد که توانمندی هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بیشتر است؛ این موضع را دنبال و افراد عاقل می‌دانستند اما عده‌ای هنوز در شک بودند که امروز این شک و تردید برطرف شده است. امروز می‌بینیم وقتی به سازمان انرژی اتمی می‌گویند که یک زنجیره IR۶ می‌خواهیم، این زنجیره افتتاح می‌شود. ما از لحاظ تکنولوژی حتی به سانتریفیوژ IR۹ رسیدیم که ۵۰ سو است و امروز برای مردم و جهانیان روشن شده که در دولت تدبیر و امید چه کار عظیمی انجام شده است. امروز شاهد پیشرفت‌های بسیاری در فناوری و تولید در حوزه هسته‌ای هستیم، یکی از افتخارات دولت در ۸ سال قبل توسعه فناوری در حوزه هسته‌ای در زمینه‌های مختلف است.
ما همچنان بر عهد خودمان پایبندیم؛ عهد ما با دنیا اجرای NPT بود؛ در این NPT دولت‌های عضو متعهد می‌شوند که فعالیت‌هایشان صرفا صلح‌آمیز باشد و انحراف به فعالیت‌های نظامی نداشته باشند و این فعالیت‌های صلح آمیز با کمک آژانس انرژی اتمی و سایر کشورها انجام شود؛ ما به NPT پیوستن و به پادمان عمل می‌کنیم، الان آنها باید بگویند که در این زمینه چه کمکی به ما کرده‌اند؟ بگویند در ساخت سانتریفیوژها، لیزر، ایزوتوپ‌های پایدار و حتی آب سنگین که صلح‌آمیز است چه کمکی کرده‌اند؛ آژانس که فقط برای بازدید و نوشتن گزارش نیست، بلکه باید کمک و حمایت هم بکنند؛ این طلب ما از آژانس، کشورهای صنعتی و جهان است.
اینکه ما می‌گوییم حتی پروتکل الحاقی را هم بصورت داوطلبانه اجرا کنیم و در واقع آژانس بالاترین نظارت‌ها را بر ما داشته باشد، در برابرش نباید اینگونه باشد که دنیا بگوید من در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمی‌کنم؛ این حداقل حداقل حداقل است بلکه آنها در برابر این فعالیت صلح‌آمیز با توجه به نظارت آژانس باید به ما کمک کنند؛ آژانس، آمریکا و اروپا و کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند نه طلبکار و باید بدهی خود را پرداخت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار