| کد مطلب: ۱۰۱۱۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

کلاب‌هاوس؛ اختلال یا فیلتر؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید به جرأت بتوان گفت شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، که به تاز‌گی میهمان گوشی‌های موبایل مردم شده، اکنون پس از یک ماه به یکی از تاثیرگذار‌ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و بسیاری از اتفاقات و اظهار‌نظرهای ریز و درشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... در آن رقم می‌خورد. این در حالی است که به اذعان رسانه‌ها و کاربران از شامگاه پنجشنبه این اپلیکیشن روی اپراتورهای موبایل بدون فیلتر‌شکن باز نمی‌شود و در این راستا برخی معتقدند پروژه فیلترینگ این برنامه نیز کلید خورده است. چنانکه مجتبی توانگر، نماینده تهران در توئیتی دولت را تلویحا عامل فیلترینگ شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس معرفی کرده و نوشته است: «دستور جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به‌خواست نمایندگان دولت محرمانه شده تا آنها از تصمیم‌‌هایشان برای جهت‌دهی به افکار عمومی بهره‌برداری کنند.» این در حالی است که آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات ماجرای فیلترینگ کلاب‌هاوس را تکذیب کرده است. در شرایطی که بسیاری کلاب‌هاوس را رسانه‌ای موثر بر انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد 1400 تلقی می‌کنند باید دید حواشی پیرامون این شبکه اجتماعی تا کجا پیش خواهد رفت.
شبکه اجتماعی نوظهور
سرعت فناوری‌های نوین در عصر رسانه‌های دیجیتال، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده هر‌از‌چندی شاهد رونمایی از یک اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی در فضای مجازی باشیم که با قابلیت‌های خود جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این راستا طی یک دهه گذشته استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی همچون فیسبوک، توئیتر، وایبر، واتساپ، تلگرام‌، اینستاگرام، تیک‌تاک و... در جامعه مرسوم شده و حتی برخی از آنها همچون تلگرام و اینستاگرام به محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی میان مردم تبدیل شده‌اند. حال چندی است که سر‌و‌کله یک شبکه اجتماعی دیگر پیدا شده که در مدت کمی، مشتری‌های زیادی برای خود پیدا کرده است. کلاب‌هاوس، اپلیکیشنی است که به‌رغم محدودیت‌هایش برای کاربران توانسته فضای جذابی را برای مردم و کاربران خود فراهم کند. چنانکه دیگر اغلب قریب‌به‌اتفاقات، اظهار‌نظرات جنجالی و صحبت‌های چهره‌های سیاسی و حتی بعضا مسئولان در این شبکه اجتماعی مطرح می‌شود. شبکه‌ای که صرفا بر پایه صوت بوده و گفت‌و‌گو‌محور است و هیچ عکس، فیلم و متنی در آن رد و بدل نمی‌شود و اتفاقا همین امر است که آن را از سایر شبکه‌های اجتماعی متفاوت و متمایز کرده است. حدود یک ماه است که کلاب‌هاوس به پلتفرمی پرطرفدار در ایران تبدیل شده و شاید پس از حضور ظریف، وزیر امور خارجه در یکی از اتاق‌های گفت‌و‌گوی این پلتفرم بود که همه نگاه‌ها به سمت‌و‌سوی کلاب‌هاوس چرخید و پس از وی چهره‌های دیگری چون آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، علی مطهری و ... نیز به آن پیوسته‌ و به اظهار‌نظر پرداخته‌اند.‌ این در حالی است که چندی پیش از اظهارات حاشیه‌ای علی مطهری در این شبکه اجتماعی انتقادات بسیاری نسبت به صحبت‌های وی و این شبکه اجتماعی مطرح شد و حتی برخی خواهان مسدود‌سازی و عده‌ای خواهان ایجاد کلاب‌هاوس وطنی شدند. چنانکه امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با دعوت از بخش خصوصی، گفت: «ایجاد مشابه داخلی کلاب‌هاوس به‌راحتی مقدور است.» هر چند سه‌شنبه هفته گذشته حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور در خصوص در دستور کار قرار داشتن فیلترینگ «کلاب‌هاوس» بیان کرد: ««هنوز راجع به این مساله تصمیم‌گیری‌ن شده است.» اما آنطور که به نظر می‌رسد طی روزهای گذشته دسترسی به این برنامه با اشکال مواجه شده و گمانه‌زنی‌هایی را در این باره پدید آورده است.
اختلال در کلاب‌هاوس
از شامگاه پنجشنبه 19 فروردین بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از عدم‌‌دسترسی کاربران شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس روی اپراتورهای موبایل اعم از همراه اول و ایرانسل خبر دادند. گفته می‌شود‌ این شبکه روی اپراتورهای همراه بدون‌فیلتر‌شکن باز نمی‌شود. هر چند این شبکه از طریق اپراتورهای ثابت فعلا در دسترس است. این در حالی است که نخستین بار بحث فیلتر شدن کلاب‌هاوس در گروه مصاحبه با همتی، رئیس کل بانک مرکزی عنوان شد که همان زمان وزیر ارتباطات آن را تکذیب کرد و این موضوع را ناشی از اختلال در شبکه همراه اول دانست. آنطور که اعتماد آنلاین در این باره آورده است:‌ پیگیری‌های پیوست از وزارت ارتباطات نیز نشان می‌دهد کلاب‌هاوس در مخابرات ایران و همراه اول و ایرانسل از دسترس خارج شده است. یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات گفت هیچ دستور قضایی رسمی برای فیلتر کلاب‌هاوس دریافت نشده است. این در حالی است که مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات به شرق گفته است: اختلال کلاب‌هاوس در شبکه همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به ما گزارش شده و بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش‌هاست. تا الان می‌توانم اینگونه بگویم که ادامه این اختلال‌ها عادی نیست.
ادامه در صفحه 11

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار