| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد

خــــبر

عواقب نگران‌کننده
تداوم بحران کرونا

آمریکا با بیش از ۳۱ میلیون مبتلا کانون شماره یک ویروس کرونا درجهان شناخته می‌شود و به‌رغم واکسناسیون سراسری در آمریکا، این بحران همچنان ادامه دارد و اکنون برخی از مطالعات نشان می‌دهد جهان بابحران عواقب این بیماری روبه‌رو است. بنابر آمار تارنمای «وردمترز» (worldometers) شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز ۱۳۳ میلیون نفر عبور کرده که از این تعداد بیش از دومیلیون و ۸۰۰ هزار نفر جان باخته و بالغ بر ۱۰۷ میلیون نفر نیز بهبود یافته‌اند. این درحالی است که آمریکا به عنوان کانون شماره یک شیوع ویروس کرونا در جهان و بنابرگزارش نشریه وال استریت ژورنال، بیشترین آمار واکسیناسیون در سطح جهان را داشته است. وال‌استریت‌ژورنال ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ گزارش داد: از زمان به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا بیش از ۱۵۰ میلیون واکسن زده شده و واکسیناسیون کرونا در آمریکا روزانه به بیش از سه میلیون واکسن رسیده است. در اروپا نیز که تا چندی پیش از جمعیت بیش از ۴۰۰ میلیون نفری این قاره تنها ۵ درصد واکسن دریافت کرده‌اند، با مشکل کمبود واکسن دست به گریبان هستند، به گزارش بی‌بی‌سی نیز‌، در اتحادیه اروپا هم اکنون بر سر واکسن «استرازنکا» اختلاف نظر وجود دارد و چندان از آن رضایت ندارند. کشورهای آمریکایی جنوبی نیز با بحران وخیم شیوع ویروس کرونا روبه‌رو هستند. شیلی نیز با توجه به کارزار واکسیناسیون شاهد عبور مبتلایان به ویروس کرونا از مرز یک میلیون نفر بو،د به‌طوری که این کشور مرزهای خود را تا پایان ماه آوریل روی همگان بست. اما آمارها همچنان از افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان به این ویروس در امریکا و در دیگر نقاط جهان خبر می‌دهد.
بحران بهبود یافتن ویروس کرونا
مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که از این ویروس رهایی یافته و بهبودی خود را به دست آورده‌اند، با مشکل دیگری مواجه می‌شوند. خبرگزاری رویترز ۱۸ فروردین ماه گزارش داد: مطالعاتی که روی بیش از ۲۳۰ هزار بهبود یافته از ویروس کرونا صورت گرفته که اکثر آنها شهروندان آمریکایی هستند، نشان داده که از هر سه نفر یک نفر دچار اختلالات مغزی و عصبی شده است. رویترز در گزارش خود افزود: اکنون این مساله از سوی دانشمندان مطرح است که جهان پس از همه‌گیری ویروس کرونا با موج مشکلات ناشی از اختلالات ذهنی و عصبی متاثر از این ویروس مواجه است. شبکه خبری سی ان ان نیز با پرداختن به مطالعه صورت گرفته گزارش داد: کووید۱۹ یک بیماری مغزی است.
فرسایش سیستم بهداشتی
سی ان ان همچنین در گزارش خود افزود: ادامه داشتن این همه‌گیری تاثیرات منفی اجتماعی خود را داشته است. نیاز شدید مبتلایان به رسیدگی‌های ویژه پزشکی و درمانی موجب فرسایش سیستم‌های درمانی و بهداشتی در کشورهای جهان شده است.

درگیری در مرز مشترک سودان و اتیوپی

منابع نظامی آگاه در سودان اعلام کردند، ارتش این کشور با تلاش‌های شبه‌نظامیان برای نفوذ خاک سودان مقابله کردند. به گزارش وب‌سایت «سودان تریبون»، این منابع گفتند، نیروهای مسلح و نیروهای ذخیره تیپ دو پیاده‌نظام سودان با شبه‌نظامیان و نیروهای دیگر که به همراه گروهی از کشاورزان اتیوپیایی به عمق ۱۲ کیلومتری سودان نفوذ کرده بودن، درگیر شدند. این کشاورزان برای شخم‌زنی و آماده‌سازی زمین‌ها برای فصل کشاورزی وارد خاک سودان شده بودند. منابع مذکور گفتند، نیروهای سودان توانستند این شبه‌نظامیان و کشاورزان را از شهرک مرشا اتیوپی که داخل مرزهای سودان قرار دارد، بیرون کنند. مرز مشترک سودان و اتیوپی از ماه نوامبر از زمان استقرار مجدد ارتش سودان در منطقه الفشقه و پس گرفتن مساحت گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی صحنه تنش است، زمین‌هایی که کشاورزان اتیوپیایی از بیش از ۲۵ سال پیش تحت‌حمایت شبه‌نظامیان این کشور در آن کشاورزی می‌کنند. اتیوپی نیروهای مسلح سودان را به این امر متهم می‌کند که با نفوذ به داخل مناطق اتیوپی و اشغال اراضی کشاورزی آن، اوضاع را در مرز مشترک ملتهب کرده است.

۲۲ نظامی سابق ترکیه
به حبس ابد محکوم شدند

دادگاهی در ترکیه ۲۲ نظامی سابق این کشور را به اتهام مشارکت در کودتای سال ۲۰۱۶، به حبس ابد محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاهی در ترکیه چهارشنبه ۲۲ نظامی سابق ترکیه که نقش مهمی در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه داشتند؛ به حبس ابد محکوم شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکیل یکی از این متهمین در این خصوص اعلام کرد که نظامیان مذکور جزو ۴۹۷ فرد مشکوکی هستند که در دادگاه آنکارا در ارتباط با کودتای نافرجام محکوم شدند و اکثر آنها در دوره کاری خود در گارد ریاست‌جمهوری خدمت می‌کردند. در پی کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ در ترکیه آنکارا بارها تقاضای استرداد «فتح‌ا... گولن» را به اتهام ساماندهی این کودتا به واشنگتن ارائه کرده است.دولت ترکیه «فتح‌ا... گولن» که هم اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد را مغز متفکر کودتای جولای سال ۲۰۱۶ در این کشور دانسته و تلاش‌های بسیاری را برای استرداد وی از آمریکا به انجام رسانده؛ اقداماتی که تاکنون نتیجه‌ای دربر‌نداشته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار